Net aangemeld als nieuw lid en verse eigenaar van mijn eerste volvo. Het is een v70 2.4 automaat uit 2001, 224000 km. Heeel blij mee, en mijn kinderen ook!
Natuurlijk heb ik wat internet "onderzoek" gedaan op dit type. Uit andere fora weet ik inmiddels dat met name bij de eerste bouwjaren van het type MY2000 de automaat bakken wel eens problemen willen geven. Een goede kennis heeft onlangs ook zijn bak laten vervangen voor een paar duizend euro. En er zijn mensen die beweren dat dit komt door vervuilde ATF. Vreemd genoeg zit ATF vervangen namelijk niet in het onderhoudsschema van Volvo. Ik heb het volgende ontdekt wat mij nuttig leek om te delen:
- Als de bak af en toe (kort) lijkt te slippen of ruw schakelt kan dit liggen aan vervuilde atf
- De eerste bouwjaren van dit type blijken ook een slecht ontworpen "B4 Servo Cover" te hebben. Dit is een dekseltje op de achterant van de bak waarin een ring los kan laten die ook de schakelproblemen kan veroorzaken. Is vrij gemakkelijk zelf te vervangen en is niet duur. Zie voor handleiding b4 servo cover
- De ATF olie die Volvo voorschrijft is hetzelfde als Castrol 3309. Deze atf kost in de winkel al gauw 20 euro per liter! Een beetje zoeken en wat blijkt: voor nog geen 10 euro te krijgen via ebay.de : castrol 3309
- Er wordt vaak aangeraden de bak te "spoelen", en dan niet met een machine (door de druk kan sludge los raken en in je bak terecht komen) maar met de "bijvultechniek". Zie bijvoorbeeld matthews volvo site voor een goede handleiding
Aangezien ik de volledige onderhoudsgeschiedenis van de dealer erbij heb was ik benieuwd of de ATF bij mijn auto wel eens vervangen is geweest. Wat blijkt: het is idd nooit gebeurd (wel een software update overigens). En mijn automaat maak heel af en toe wel eens een slippertje. Dus bij mij staat deze klus op de planning: ATF spoelen EN als de boel toch leeg is: cotroleren of de B4 servo deksel defect is.
Heeft iemand op dit forum ervaring met deze klus?
Heeft er iemand interesse om mijn ervaringen na te kunnen lezen? Zo ja dan wil ik dit met alle plezier posten. (zal wel een paar weken duren)
Natuurlijk heb ik wat internet "onderzoek" gedaan op dit type. Uit andere fora weet ik inmiddels dat met name bij de eerste bouwjaren van het type MY2000 de automaat bakken wel eens problemen willen geven. Een goede kennis heeft onlangs ook zijn bak laten vervangen voor een paar duizend euro. En er zijn mensen die beweren dat dit komt door vervuilde ATF. Vreemd genoeg zit ATF vervangen namelijk niet in het onderhoudsschema van Volvo. Ik heb het volgende ontdekt wat mij nuttig leek om te delen:
- Als de bak af en toe (kort) lijkt te slippen of ruw schakelt kan dit liggen aan vervuilde atf
- De eerste bouwjaren van dit type blijken ook een slecht ontworpen "B4 Servo Cover" te hebben. Dit is een dekseltje op de achterant van de bak waarin een ring los kan laten die ook de schakelproblemen kan veroorzaken. Is vrij gemakkelijk zelf te vervangen en is niet duur. Zie voor handleiding b4 servo cover
- De ATF olie die Volvo voorschrijft is hetzelfde als Castrol 3309. Deze atf kost in de winkel al gauw 20 euro per liter! Een beetje zoeken en wat blijkt: voor nog geen 10 euro te krijgen via ebay.de : castrol 3309
- Er wordt vaak aangeraden de bak te "spoelen", en dan niet met een machine (door de druk kan sludge los raken en in je bak terecht komen) maar met de "bijvultechniek". Zie bijvoorbeeld matthews volvo site voor een goede handleiding
Aangezien ik de volledige onderhoudsgeschiedenis van de dealer erbij heb was ik benieuwd of de ATF bij mijn auto wel eens vervangen is geweest. Wat blijkt: het is idd nooit gebeurd (wel een software update overigens). En mijn automaat maak heel af en toe wel eens een slippertje. Dus bij mij staat deze klus op de planning: ATF spoelen EN als de boel toch leeg is: cotroleren of de B4 servo deksel defect is.
Heeft iemand op dit forum ervaring met deze klus?
Heeft er iemand interesse om mijn ervaringen na te kunnen lezen? Zo ja dan wil ik dit met alle plezier posten. (zal wel een paar weken duren)