ATF vervangen bij een v70 2001

en een nieuw lid :-)

 
 
 
 
 
norbo
 
Avatar
 
Subject:

ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 25.01.2011 - 00:01  ·  #1
Net aangemeld als nieuw lid en verse eigenaar van mijn eerste volvo. Het is een v70 2.4 automaat uit 2001, 224000 km. Heeel blij mee, en mijn kinderen ook!

Natuurlijk heb ik wat internet "onderzoek" gedaan op dit type. Uit andere fora weet ik inmiddels dat met name bij de eerste bouwjaren van het type MY2000 de automaat bakken wel eens problemen willen geven. Een goede kennis heeft onlangs ook zijn bak laten vervangen voor een paar duizend euro. En er zijn mensen die beweren dat dit komt door vervuilde ATF. Vreemd genoeg zit ATF vervangen namelijk niet in het onderhoudsschema van Volvo. Ik heb het volgende ontdekt wat mij nuttig leek om te delen:

- Als de bak af en toe (kort) lijkt te slippen of ruw schakelt kan dit liggen aan vervuilde atf
- De eerste bouwjaren van dit type blijken ook een slecht ontworpen "B4 Servo Cover" te hebben. Dit is een dekseltje op de achterant van de bak waarin een ring los kan laten die ook de schakelproblemen kan veroorzaken. Is vrij gemakkelijk zelf te vervangen en is niet duur. Zie voor handleiding b4 servo cover
- De ATF olie die Volvo voorschrijft is hetzelfde als Castrol 3309. Deze atf kost in de winkel al gauw 20 euro per liter! Een beetje zoeken en wat blijkt: voor nog geen 10 euro te krijgen via ebay.de : castrol 3309
- Er wordt vaak aangeraden de bak te "spoelen", en dan niet met een machine (door de druk kan sludge los raken en in je bak terecht komen) maar met de "bijvultechniek". Zie bijvoorbeeld matthews volvo site voor een goede handleiding

Aangezien ik de volledige onderhoudsgeschiedenis van de dealer erbij heb was ik benieuwd of de ATF bij mijn auto wel eens vervangen is geweest. Wat blijkt: het is idd nooit gebeurd (wel een software update overigens). En mijn automaat maak heel af en toe wel eens een slippertje. Dus bij mij staat deze klus op de planning: ATF spoelen EN als de boel toch leeg is: cotroleren of de B4 servo deksel defect is.

Heeft iemand op dit forum ervaring met deze klus?
Heeft er iemand interesse om mijn ervaringen na te kunnen lezen? Zo ja dan wil ik dit met alle plezier posten. (zal wel een paar weken duren)
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 25.01.2011 - 08:19  ·  #2
hoi norbo,

ik vind duidelijke omschrijvingen/ervaringen altijd super!

ik rijdt zelf geen automaat maar ben toch benieuwd naar je bevindingen!!

gr gilbert
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 30.01.2011 - 18:06  ·  #3
Quote

Heeft er iemand interesse om mijn ervaringen na te kunnen lezen?


Mooie omschrijving heb je gemaakt.
Uiteraard ben ik nieuwsgierig naar de uitkomst.
norbo
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 24.03.2011 - 16:58  ·  #4
Eergisteren heb ik de klus gedaan, althans alleen het spoelen van de ATF. Heb de volgende methode gebruikt bij mijn V70 2.4 automaat uit 2001:

1. De oude olie aftappen mbv de aftapplug onderin de vernellingsbak. Even de auto op assteunen zetten en je kunt er gemakkelijk bij. Er kwam ongeveer 3.3 liter uit, donkerbruin! Het hoort doorzichtig rood te zijn. Het stonk ook vreemd.
2. Plug er weer in en bijvullen met 3,3 liter schone ATF van het type voorgeschreven door Volvo (3309). Bijvullen via het pijlstokgat. Daarvoor heb je een trechter nodig met een lange slurf en een dun uiteinde. De mijne vond ik bij de Action voor ongeveer 2 euro!
3. De auto weer op zijn wielen zetten zodat ie mooi recht staat
4. De auto starten en een aantal keren door de standen P, N, R, D gaan
5. De motor stilzetten
6. De bovenste pijp uit de ATF radiator trekken. Deze radiator zit tegen de gewone radiator gemonteerd. De pijp trek je er simpel uit door het groen klipje in te drukken en de pijp eruit te trekken
7. Bij een automateriaalzaak heb ik een doorzichtige slang gekocht met diameter 10mm. Deze past net niet sluitend in het gat van de radiator. Beetje tape eromheen zodat de slang er stevig ingeduwd kan worden. Kwam geen druppie uit! Andere uiteinde in een 2l lege melkfles.(doorzichtig). De melkfles weer in een olieopvangbak gezet. NB. Bij de V70 van het eerste type (tot 2000) is de flow van de atf andersom. Dan moet je de slang op de leiding zetten ipv in de radiator drukken!
7. De auto starten tot de fles vol is. Dan weer stilzetten. Er staat slechts een beetje druk op het systeem na het starten van de motor, het gaat niet eens zo snel.
8. Weer bijvullen met 2 liter nieuwe ATF

Stappen 7 en 8 herhalen tot de olie mooi schoon is. Zelf heb ik het in totaal 4 keer gedaan waarna de olie bijna de kleur had van de nieuwe olie. In totaal heb dus 11,3 liter gebruikt.

Resultaat:

- Ongeveer 1,5 uur werk, en bijna niets geknoeid (wel aanrader om het samen te doen)
- De auto schokt veel minder bij het schakelen tussen N, D en R. Dit is ook goed te merken bij het stoplicht wanneer de auto automatisch naar N schakelt wanneer de rem wordt ingetrapt.
-Tot nu toe geen kleine slippertjes meer gehad bij het schakelen van 2 naar 3.

Ik heb nog niet zoveel gereden dus ik zal over een paar weken nogmaals mijn bevindingen posten. Belangrijkste doel is natuurlijk het verlengen van de levensduuur van de bak!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 27.04.2011 - 19:55  ·  #5
En, hoe is het tot dusver gelopen ?
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 26.08.2011 - 17:20  ·  #6
Ik wordt bijna heel blij als ik dit lees...
Werkt het ook echt nu nog???
En die adaptatie oid??
Moet je de bak niet resetten????

Hoor ook graag hoe het je vergaat...
En ps wat kost zo'n servo??
Dus het zou ook zelf te doen zijn???


Groetjes
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 10.10.2011 - 13:43  ·  #7
Quote door Franksvolvo

Ik wordt bijna heel blij als ik dit lees...
Werkt het ook echt nu nog???
En die adaptatie oid??
Moet je de bak niet resetten????

Hoor ook graag hoe het je vergaat...
En ps wat kost zo'n servo??
Dus het zou ook zelf te doen zijn???


Groetjes


Altijd weer jammer dat dit soort draadjes geen einde kennen. :devil:
Iedereen is natuurlijk heeeeeel nieuwsgierig hoe het nu met deze auto is... 't is al vaker opgemerkt... er wordt een ballonnetje opgelaten en hoe het eindigt komen we helaas nooit te weten.

Frans
Franksvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: KAN gebied
Leeftijd: 54
Homepage: google.nl
Berichten: 163
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 10.10.2011 - 17:22  ·  #8
Nou oke...
Een update dan...
Ik ben ook wel moedeloos van alle niet altijd kloppende info.....[ van de vele experts.. ]

Want eerst olie ververst €350 en reset, zou het probleem weg zijn....
Toen maar een servo, €360, was het voor 99% zeker .....
Daarna toch maar een solenoid, wat dat zou het kunnen zijn, €300 incl olie omdat de servo het dan toch niet was....

En nu rijdt hij prettig, maar nog niet perfect.....
Dus al met al had ik beter voor€1800 het brein kunnen laten vernieuwen........
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 10.10.2011 - 17:55  ·  #9
Quote door Franksvolvo

Nou oke...
Een update dan...
Ik ben ook wel moedeloos van alle niet altijd kloppende info.....[ van de vele experts.. ]

Want eerst olie ververst €350 en reset, zou het probleem weg zijn....
Toen maar een servo, €360, was het voor 99% zeker .....
Daarna toch maar een solenoid, wat dat zou het kunnen zijn, €300 incl olie omdat de servo het dan toch niet was....

En nu rijdt hij prettig, maar nog niet perfect.....
Dus al met al had ik beter voor€1800 het brein kunnen laten vernieuwen........


Dat is idd een vracht geld... en dan nog het gevoel hebben dat je niet helemaal van de problemen af bent... nee niet een senario waar je van wilt dromen. Bedankt voor de info.. zo krijgt dit draadje toch min of meer een einde.

Frans...
bander
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 19.01.2013 - 23:03  ·  #10
Hallo, wat raar dat de dealer dat nooit heeft vervangen. Ik ben ook zeer tevreden met mijn S60 die ik pas drie maanden heb en ben in de onderhoudsboekje wezen snuffelen en inderdaad bij de mijne ook nooit vervangen door de volvo dealer. Nou heb ik precies hetzelfde wat u beweert, ik wil het graag vervangen, maar ben niet echt handig en de garage vraagt de volle pond....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 19.01.2013 - 23:48  ·  #11
;) Dat komt goed uit, er zijn hier meerdere topics over.

Ik zou echter eerst op een rij zetten wat je wilt met de Volvo. Welke km-stand heeft de auto en wat is bekend van het onderhouds verleden. Vooral ook de automaat, wat is er aan gedaan gedurende de levensduur van de auto.

Afhankelijk van het bouwjaar is de kans groter of minder groot dat de versnellingsbak nog goed functioneert en blijft functioneren.

Flushen / spoelen is een "dure" methode (rond de 300 EUR). De reinigende werking van verse ATF is redelijk hoog waardoor je kunt overwegen om gebruikmakend daarvan in enkele stappen nieuwe olie in de bak te doen.

Dat hoeft niet noodzakelijkerwijs het op (BG) Powerflush gebaseerde flush proces te zijn. Er zijn een aantal firma's die eenzelfde dienst op basis van dezelfde techniek en olieen aanbieden. Een techniek die afkomstig is uit de USA. En wetende dat ATF van nature een redelijk hoge zelf-reinigende werking heeft kun je je vraagtekens zetten bij het nut / de zin van het gebruik van reinigingsmiddelen bij dergelijke flushmethodes.

De andere vraag is, hoe goed moet je automaat weer werken? Ik ben een zeurpiet, een 11 jaar oude wagen moet weer als nieuw rijden. En dat lukt me meestal ook. Alleen hangt daar wel een prijskaartje aan. Maar het geeft wel een prettig / fijn gevoel om weer in een zgan nieuwe 11 jaar oude wagen te rijden.

Om een S60 met dik 260.000 km weer als nieuw te laten schakelen is het waarschijnlijk noodzakelijk om meer te doen dan alleen de olie te vervangen. Dan kom je toch uit bij reparaties die eerder richting 1000-1100 EUR gaan lopen.

Om die reden denk ik is het uiteindelijk verstandig een goede diagnose te doen, en te gaan naar een firma die verstand heeft van de AW bakken, en dan in het bijzonder de interne werking ervan waarbij ook hoort dat indien de bak bij diagnose niet helemaal fris meer lijkt eerlijk gezegd wordt dat olieverversen kan, maar niet alle problemen hoeft op te lossen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39895
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 20.01.2013 - 00:29  ·  #12
Ter info.
Hier kun je wel het e.e.a. teruglezen.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 20.01.2013 - 00:40  ·  #13
@bander,

bij de meeste Volvo's heeft de dealer de automaat olie nooit ververst,
dit behoorde niet tot de onderhoudsprocedures.

de 5cilinder automaatbakken van volvo hebben geen filter en carterpan, verversen van de totale inhoud van circa 6 liter, is lastig zonder de hulp van een aftermarket (spoel)machine.

en ook met de spoelmachine gaat het alleen door er 15 liter bij te pompen, zodat vanuit alle hoeken en gaten van de bak dan ongeveer 90% van de oude atf wordt weggedrukt, en samen met een gedeelte van de nieuwe atf, die dan weer verloren gaat, de bak verlaat.

een andere methode van verversen is ca. 2 liter per keer door de koppelomvormer van de bak zelf uit laten pompen, en dan weer 2 liter bijvullen, en dat dan een paar keer achterelkaar doen.
ook hier treedt helaas vermenging op tussen oude en nieuwe atf. Maar als je met drie keer dan 6liter nieuwe atf hebt toegevoegd, is zeker de helft ververst en gaat da bak er wel weer op vooruit.

voor taxi's en mensen die met zware aanhanger rijden geeft Volvo wel aan de atf te verversen om de 60.000km. Bovendien is de atf na een jaar of zes als gevolg van veroudering wel een groot deel van zijn eigenschappen kwijt.

Daarom is het raadzaam om van een auto met meer dan 120.000 km, dus het dubbele aantal kilometers van een taxi waarvan de fabriek aanraadt om de atf te verversen,
er voor te zorgen dat de atf bijna volledig vervangen wordt.

Een taxi rijdt veel in de stad en moet dus veel schakelen, maar het verkeer in NL lijkt steeds meer op stadsverkeer door het aantal files, en plekken waar minder dan 100 kan worden gereden.

Caravan rijders rijden in feite ook met zware aanhanger, en dan nog vaak met warmte in de zomer, en tegen bergen op, zij kunnen beter elke 60.000km ook de atf verversen, en bv elke 3 jaar.

Wanneer de Volvo bijvoorbeeld al 1,5ton gelopen heeft zonder verversen, en de automaat schakelt al wat minder, is het belangrijk of het kleppenhuis van de automaatbak nog in goede staat is,

bij een dergelijke stand is het aan te raden om de automaatbak te cleanen, omdat er na 1.5ton veel resten van koppelingsmateriaal, metaaldeeltjes, verbrande atf, en reaktieprodukten daarvan (sludge) kunnen zijn ontstaan, en daarna de atf te verversen.

Het cleanen, of spoelen, compenseert zo gedeeltelijk het feit dat de atf nog nooit ververst is, terwijl dat wel al eerder had moeten gebeuren.

Soms blijkt daarna de auto nog niet goed te schakelen, en dat betekent dan vaak dat het kleppenhuis van de bak vervangen moet worden, omdat als dit niet gedaan wordt, de slechter schakelende bak zijn eigen koppelingen verslijt, en zo richting bakrevisie wordt gereden.

met vriendelijke groet,

varioclean
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 29.01.2013 - 16:21  ·  #14
Ik heb de volgende zaken gedaan aan mijn Geartronic:
- ATF powerflush >> zeer hard noodzakelijk, de oude ATF kwam er donkerkoffiebruin uit, na de flush adaptatie gedaan >> verbetering: aanzienlijk maar nog niet perfect. (achteraf realiseer ik me dat de nieuwe ATF bij de adaptatie niet bedrijfswarm was!)
- B4 servocover kit geplaat. >> verbetering: helaas, nihil.
- ATF conditioner bij de ATF gegooid >> verbetering: redelijk maar nog steeds soms last van shiftflares
- met VIDA/DICE de ATF-teller gereset en de Adaptatie procedure nauwkeurig opnieuw gedaan met bedrijfswarme/hete(!!) ATF >> verbetering: aanzienlijk! sinds deze actie geen enkele shiftflare meer gehad.

mijn conclusie: bij de adaptatie van de Transmission Control Module (TCM) is het voor het beste resultaat van essentieel belang dat de ATF volledig op bedrijfstemperatuur is.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: ATF vervangen bij een v70 2001

 · 
Posted: 30.01.2013 - 12:15  ·  #15
@TeeFive,
toch goed dat je de servocover hebt vervangen, kost maar paar tientjes,
een defekte molt de bak op termijn ,en bij 2000-2002 Volvo's komt dit vaak voor.

flushen kan zeker helpen, grootste voordeel bij het flushen is waarschijnlijk dat de atf bijna helemaal wordt ververst met het inpompen van de 15 liter nieuwe atf.

wat inleren betreft: dit doet de Volvo Aisin Warner bak continu, in de inleer modus leert hij versneld in, en beneden de 65 graden leert de bak niet bij,

de bak is slim genoeg om te weten dat als de atf dikker is bij koude bak, de regelsystemen van de computer (tcm) niet moeten worden afgesteld, omdat als de bak warm is de eigenschappen ook anders zijn, en het regelsysteem dus geoptimaliseerd moet worden voor een bak op temperatuur.

groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0