als er veel overdruk op het carter zit (oliedop even eraf draaien bij draaiende moter) is dat een indicatie dat de zuigerveren versleten zijn.
als er weinig overdruk is en de moter stationair toch blauwe olierook produceert dan is het vaak de turbo as lagering.
De meeste turbo's zijn voorzien van 3 glijlagers, 2 om de laterale lagering te doen en eentje de axiale lagering/positionering te doen. Bij die laatste zit vaak ook een olieseal van staal.
Je kan met de moter uit/koud en de turbo slang los vrij eenvoudig voelen of er overmatig speling op de turbine as zit (axiaal en zijdelings voelen)
Soms is het mogelijk om online voor een turbo van merk/type X/Y een revisie kitje te kopen.
Dan kan je zelf de turbo uit elkaar schroeven en de lagering vervangen.
een T5 heeft vaak een Mitsubishi TD04-16T turbo
google maar eens op 'turbo overhaul kit TD04-16T ' , als je de plaatjes bekijkt zie je precies wat er voor onderdelen in zitten.
de bronzen onderdeeltjes zijn de lagers, de halvemaan vormige is de axiale thrust-lagering