De carterventilatie, met name de 850 en classic modellen gaan nogal eens dichtzitten.
Tijdig vervangen scheelt een hoop ellende en onnodige kosten.
Denk hierbij aan lekkende keerringen ten gevolge van overdruk.
In mei heb ik het gehele carterventilatie gedeelte preventief laten vervangen. Ik heb veel gehoord en gelezen over de gevolgen van een verstopte carterventilatie en ik dacht voorkomen is beter dan genezen!
onderdelen besteld bij part4swedes, is een pakketje met het potje en de slangen. de slangklemmen zal ik hier in de buurt halen, worden gewone schroef modellen, ipv die in de fabriek gebruikt worden.
Klus geklaard vandaag. Bij een turbo motor is het best veel werk. Samen met af en toe kijken hoe het zit, andere dingetjes ook meteen netjes maken, koffie drinken en de injector rubbers vervangen was het 5 uur werk.
Deze write-up is met een 2.4T in een v70N. Ik heb het koelsysteem niet afgetapt en ook de stuurbekrachtiging laten zitten.
- eerst accu loskoppelen
- turbobuis en plastic panelen op de kop verwijderen, rubber slang los koppelen van de ontluchting
- brandstofdruk aflaten, rechts zit een autoventiel, binnenin stiftje indrukken en benzine opvangen met een doek
- koppeling in benzine toevoer losmaken, hier heb ik een tooltje gemaakt van aluminium plaat, zie foto
- injectors loskoppelen en rail verwijderen, beetje heen en weer bewegen en tegelijk trekken
- buis tussen gasklep huis en intercooler losmaken, twee stekkers losmaken. de buis kan er nu nog niet uit.
- oliepeilstok en houder verwijderen
- slangen (3 in mijn geval) van inlaat spruitstuk verwijderen
- bouten (6) losdraaien van inlaatspruitstuk. De onderste 3 hoeven er niet uit alleen los, echter het geeft wel meer bewegings vrijheid als je ze wel weghaalt. De meest linkse is lastig te bereiken, met een 1/4" doppen set en de juiste verlengstukken kun je precies over de dynamo er bij
- links onder op het spruitstuk zit een raar tstuk wat enorm onhandig zit en met veel geduld en steeksleutel17 los te krijgen is.
-met een beetje draaien en kantelen kan het spruitstuk er uit (benzineleiding evt beetje verbuigen)
- stekker gasklephuis losnemen
- intercoolerbuis wegnemen.
Nu heb je het pcv bakje vrij en kun je deze uitbouwen, zit met twee boutjes, de linker is wat lastig te bereiken, er zit ook een temperatuursensor, deze heb ik ook weggehaald, dan kun je overal lekker bij.
- alles lekker schoonmaken, openingen leghalen.
- onderdelen en slangen vervangen en je kunt weer gaan opbouwen
Ik heb ook de o ringen van de injectoren vervangen; eerst de blokkeerstrip met 3 schroeven verwijderen, dan de injectoren er uit trekken, met enig beleid, heen en weer bewegen en trekken komen ze los. Er komt nu nog wel benzine uit. Opletten dus!
Ik weet niet of de injectoren per cylinder ingeleerd oid zijn, ik heb ze genummerd zodat ze op de zelfde plek terug gemonteerd worden. Ik ben van mening dat de o ringen nog wel hadden kunnen blijven zitten, maar ik had ze toch in huis.....
Bij het terugplaatsen van de injectorrail in het spruitstuk goed opletten dat alle o ringen goed mee gaan naar binnen, bij mij lekte er eentje, en ik heb ze met wat silicone joint gemonteerd, daardoor glijdt het er makkelijker in.
Ik heb normale slangklemmen gebruikt, dat past overal prima.
De benzinerail hoef je niet te ontluchten.
Als laatste contact op 2 en accu weer aansluiten.
Ik had naast de pcv pot en slangen ook een nieuwe inlaatpakking en de o ringen voor de injectoren.
De pot zat wel prut in, maar hij was niet verstopt, dus die had ik kunnen laten zitten. De slang naar boven, naar het klepdeksel was uitgehard, nog wel dicht, maar hij brak vrij makkelijk toen ik het probeerde.
De foto's:
[staan niet zoals ik ze heb geupload.....]
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Vanochtend de 'handschoentest' gedaan. Dr is nog n mooie onderdruk in de auto. Nog ff niet nodig dus. Misschien over 10k maar eens het carter uitmesten, de o-ringen vervangen en geljik de ventilatie schoonmaken. Als ik er zin in heb.
ik ga vanavond beginnen aan deze klus....
Ik doe het ook om vacuum lekkage op te sporen die er ergens moet zitten tussen gasklep en cilinderkop...
weet je hoeveel zin ik heb...?