Air-intake, ook uitgevoerd, maar dan bij :
Een D5, bijna 500.000KM
Een LPG-G3, V70, 280.000KM. 170PK
Een Benzine, S60. olieverbruik & powerverlies.
Vorige week ben ik bij Powerflush Twente geweest voor een motor/ air intake reiniging.
Tijdens de “preventieve oliedruk herstel reparatie” viel mij op dat de vorige eigenaar zich keurig aan de beurten heeft gehouden.
Hierdoor was er een lichte laag olie aangekoekt en hier werd ik niet blij van.
Tijd voor een reiniging.
Aangezien onze forumsponsor Powerflush Twente hierin gespecialiseerd is, maar een afspraak gemaakt.
Bij aankomst eerst begonnen met koffie.
Een tijdje gesproken met Martin.
Martin is een serieuze man met een grote voorliefde voor Volvo.
Veel kennis, zo bleek, maar eigenlijk niet zo vreemd, daar hij, voordat hij voor zichzelf begon, altijd bij de Volvogarage heeft gewerkt.
Hij kent de Volvo’s als zijn broekzak.
Zijn passie is het in topstaat brengen van de motor en alles wat hier mee samenhangt.
Ter zake;
Allereerst werd de motor visueel geïnspecteerd.
Vervolgens ging Martin aan de slag.
Begonnen werd met een toevoeging in de tank.
Vervolgens werd er reiniger in het blok gedaan.
Na deze toevoegingen ging Martin verder met de voorbereidingen.
Begonnen werd met het verwijderen van de slang welke van het luchtfilter naar de gasklep gaat.
Uiteraard werd meteen de gasklep op vervuiling gecontroleerd.
Deze kon wel een schoonmaakbeurt gebruiken (behoorlijk zwart van binnen).
Ook de luchtmassameter ontkwam niet aan een reiniging ….
Vervolgens werd er een apparaat geïnstalleerd, welke gebruikt wordt voor de reiniging van de intake.
Dit apparaat wordt gevuld met een speciale vloeistof, welke pulserend wordt ingespoten in de gasklep.
Door de aanzuiging wordt hierdoor het complete inlaat en uitlaatsysteem gereinigd.
De motor wordt gestart en het apparaat begint pulserend in te spuiten.
De uitwerking is niet te missen……
Na een tijdje begint het duidelijk te worden dat de reiniger zijn werk heeft gedaan.
De motor heeft nu zo`n half uur à 3 kwartier gedraaid.
Tijd om deze te stoppen en verder te gaan.
Intussen even snel naar de gasklep kijken, wat een verschil !
Brandschoon !!
Tijd om de olie te wisselen……
Dit is wel even schrikken, want deze komt er in en in zwart uit.
Volgens Martin is al het aangekoekte vuil opgelost en door de olie en reiniger opgenomen.
Dit verklaard dan ook de kleur van de olie.
Nadien alles weer in elkaar gezet, oliefilter vervangen en olie afgevuld.
Martin voegt nadien nog een middel toe, welke een filmlaagje aan brengt en het aankoeken van olie en versmering tegengaat.
Dit zou volgens Martin bij elke beurt moeten gebeuren, daar de motor ( intern) veel langer schoon zal blijven.
Martin beveelt aan de air intake en motorreiniging elke 60.000km uit te voeren.
Deel 2, de bevindingen;
Inmiddels heb ik zo’n 1400 km met de auto gereden en wat is er te merken ?
- De auto is wezenlijk stiller
- De auto reageert veel beter op het gas
- De motor loopt erg soepel en constant
- De schakelovergangen zijn alleen nog waar te nemen als je er echt op gaat letten
- De auto is duidelijk zuiniger geworden, zoals Martin al voorspelde.
Het verbruik met 18inch wielen ligt lager als met de 16 inch in het voorjaar !!
Gevoelsmatig is het net alsof ik weer in een nieuwe auto rijd.
Het verschil is behoorlijk groot en absoluut aan te raden.
Dit is een preventieve behandeling, welke eigenlijk in het standaard onderhoud thuis zou moeten horen.
Ben je gek met je auto en wil je er lang mee doen, dan is dit absoluut een aanrader.
Een D5, bijna 500.000KM
Een LPG-G3, V70, 280.000KM. 170PK
Een Benzine, S60. olieverbruik & powerverlies.
Vorige week ben ik bij Powerflush Twente geweest voor een motor/ air intake reiniging.
Tijdens de “preventieve oliedruk herstel reparatie” viel mij op dat de vorige eigenaar zich keurig aan de beurten heeft gehouden.
Hierdoor was er een lichte laag olie aangekoekt en hier werd ik niet blij van.
Tijd voor een reiniging.
Aangezien onze forumsponsor Powerflush Twente hierin gespecialiseerd is, maar een afspraak gemaakt.
Bij aankomst eerst begonnen met koffie.
Een tijdje gesproken met Martin.
Martin is een serieuze man met een grote voorliefde voor Volvo.
Veel kennis, zo bleek, maar eigenlijk niet zo vreemd, daar hij, voordat hij voor zichzelf begon, altijd bij de Volvogarage heeft gewerkt.
Hij kent de Volvo’s als zijn broekzak.
Zijn passie is het in topstaat brengen van de motor en alles wat hier mee samenhangt.
Ter zake;
Allereerst werd de motor visueel geïnspecteerd.
Vervolgens ging Martin aan de slag.
Begonnen werd met een toevoeging in de tank.
Vervolgens werd er reiniger in het blok gedaan.
Na deze toevoegingen ging Martin verder met de voorbereidingen.
Begonnen werd met het verwijderen van de slang welke van het luchtfilter naar de gasklep gaat.
Uiteraard werd meteen de gasklep op vervuiling gecontroleerd.
Deze kon wel een schoonmaakbeurt gebruiken (behoorlijk zwart van binnen).
Ook de luchtmassameter ontkwam niet aan een reiniging ….
Vervolgens werd er een apparaat geïnstalleerd, welke gebruikt wordt voor de reiniging van de intake.
Dit apparaat wordt gevuld met een speciale vloeistof, welke pulserend wordt ingespoten in de gasklep.
Door de aanzuiging wordt hierdoor het complete inlaat en uitlaatsysteem gereinigd.
De motor wordt gestart en het apparaat begint pulserend in te spuiten.
De uitwerking is niet te missen……
Na een tijdje begint het duidelijk te worden dat de reiniger zijn werk heeft gedaan.
De motor heeft nu zo`n half uur à 3 kwartier gedraaid.
Tijd om deze te stoppen en verder te gaan.
Intussen even snel naar de gasklep kijken, wat een verschil !
Brandschoon !!
Tijd om de olie te wisselen……
Dit is wel even schrikken, want deze komt er in en in zwart uit.
Volgens Martin is al het aangekoekte vuil opgelost en door de olie en reiniger opgenomen.
Dit verklaard dan ook de kleur van de olie.
Nadien alles weer in elkaar gezet, oliefilter vervangen en olie afgevuld.
Martin voegt nadien nog een middel toe, welke een filmlaagje aan brengt en het aankoeken van olie en versmering tegengaat.
Dit zou volgens Martin bij elke beurt moeten gebeuren, daar de motor ( intern) veel langer schoon zal blijven.
Martin beveelt aan de air intake en motorreiniging elke 60.000km uit te voeren.
Deel 2, de bevindingen;
Inmiddels heb ik zo’n 1400 km met de auto gereden en wat is er te merken ?
- De auto is wezenlijk stiller
- De auto reageert veel beter op het gas
- De motor loopt erg soepel en constant
- De schakelovergangen zijn alleen nog waar te nemen als je er echt op gaat letten
- De auto is duidelijk zuiniger geworden, zoals Martin al voorspelde.
Het verbruik met 18inch wielen ligt lager als met de 16 inch in het voorjaar !!
Gevoelsmatig is het net alsof ik weer in een nieuwe auto rijd.
Het verschil is behoorlijk groot en absoluut aan te raden.
Dit is een preventieve behandeling, welke eigenlijk in het standaard onderhoud thuis zou moeten horen.
Ben je gek met je auto en wil je er lang mee doen, dan is dit absoluut een aanrader.