D5 en D5

 
 
 
 
 
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 50
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 00:09  ·  #1
Ik rij nu bijna een jaar een s60 D5 van 2004 en let nu vaak op als ik een D5 voorbij zie rijden en nu valt mij één toch wel op.

Er is verschil van geluid tussen een D5 en een D5.

Met verschil bedoel ik dat de ene D5 een diepe roffel heeft met optrekken en de ander een scheller geluid.
Ik zelf heb ene met een scheller geluid .

Heeft dit te maken met welke D5 voorin ligt ? Eerste, tweede generatie ?
10 of 20 klepper ?

Die van mij heeft een zwarte plastic afdekkap op de motor. Eerste generatie dus. Maar een 10 of een 20 klepper ?

Wie helpt mij verder ?
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 00:20  ·  #2
Iedere d5 heeft 20 kleppen, daar kan t niet aan liggen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 00:25  ·  #3
misschien dat dit wat duidelijk maakt? https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 50
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 14:33  ·  #4
Quote door GRUNNS60

misschien dat dit wat duidelijk maakt? https://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5-motor


Ja dit had ik gelezen. Daarom dacht ik dat het verschil.zou zitten in de verschillende generaties.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 15:39  ·  #5
Lijkt me dat er een wezenlijk verschil is tussen opschakelen van een handbal en een automaat, neem daarbij de stand van de rechtervoet tijdens het schakelen, en voor de automaat wel of geen kick-down. En natuurlijk wel of niet gechipt, gechipt schakelde bij lager toerental, en het hebben van een werkende EGR klep zal ook verschil maken in het te produceren geluid van de D5.
Moet zelf zeggen dat ik moeilijk een tunnel kan passeren zonder even het raam iets te openen, en even te versnellen voor de sound van de D5 :thumb:
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 21.11.2015 - 16:30  ·  #6
Ook niet te vergeten is de turbo. Een turbo dempt uitlaatgeluid behoorlijk en verschillende turbo's zullen dan ook verschillend dempen.
Dan daarnaast nog de manier van demping en hoeveelheid demping van de uitlaatdemper zelf en de vervuiling hiervan...
Kortom, veel factoren die het geluid van een auto bepalen.
Ben trouwens zeker met je eens dat de 5 cilinder roffel (zowel benzine als diesel) gewoon erg lekker klinkt.
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 50
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 en D5

 · 
Posted: 23.11.2015 - 08:22  ·  #7
Klopt, de turbo is me ook opgevallen. Er zijn er tussen dat je de turbo vrij snel hoort sissen, zoals de mijne.
De stand van je voet ligt het niet aan, ik bedoel gewoon standje normaal en automaat.

Misschien een rare vergelijking maar neem een Mercedes 5 cyl en de ander een vw 5 cyl, dat verschil ongeveer.
Op ben op zoek gegaan op youtube en daar kan je het verschil horen. Helaas lukt het me niet om de link hier te plaatsen
 
Selected quotes for multi-quoting:   0