Ik ben zelf sindskort overgestapt van een N (MY07) naar een NN (MY09), toevallig met dezelfde motor (2.4D, D5244T5 blok). Mijn N was een M66 handbak, mijn NN een automaat (GT6), dus wel aardig wat jij ook op het oog hebt.
Aangezien de mijne hetzelfde blok heeft, zal dit ook wel dezelfde zwakke punten hebben rond tuimelaars etc, maar ik had daar bij mijn N geen last van, en deze heeft een ton minder, dus ik kan nog wel een paar jaar vooruit lijkt me zo - de juiste olie gebruiken en elke 15K km wisselen en dan zit het wel goed denk ik.
De NN is met heel veel verschillende motorvarianten geleverd, elk zal zijn eigen sterke en zwakke punten hebben, al is de kern van het 5-cilinder blok doorgaans hetzelfde volgens mij, maar er zijn wat variaties gedaan qua inspuitdruk, turbo etc. Zie
Wikipedia - derde generatie. Gebruiker Brinkie weet hier veel van denk ik - hij zal hier vast wel op reageren.
Mijn eerste bevindingen
Pluspunten:
- Draaicirkel is inderdaad kleiner geworden, normaal in mijn optiek waar ook ik die van de N storend groot vond (ik kom veel in kleine parkeergarages...)
- Nieuwe opties zoals adaptieve cruise control, anti-collision warning, blis (blinde hoek assistent) vind ik wel toegevoegde waarde hebben
- Wegligging is flink verbeterd, maar mijn NN heeft ook een ton minder gereden dan mijn N. Hoe dan ook is het Mondeo-platform geroemd voor zijn wegligging, en daar is de NN op gebouwd.
- Stilte in het interieur is nog altijd prima
- Op audiovlak was ik bang te verliezen, maar zolang je in de NN tenminste High Performance hebt is het dikke prima
- De NN remt een stuk beter dan de N. Ik heb het niet vaak nodig om hard te remmen wegens anticiperende rijst
Zwakke punten van de NN die ik tot nu toe heb vastgesteld / opgevangen:
- Trekkracht van het D5 blok merk je veel minder in de automaat, door het karakter van de bak. Heeft niet zozeer met N vs NN van doen.
- Verbruik valt me tegen. Mijn N deed zo'n 6.2 l / 100km gemiddeld, de NN met automaat krijg ik met moeite onder de 7.5 bij dezelfde rijstijl en gebruik.
- Stoelen zijn nog altijd goed, maar toch een stuk minder dan de Sovereign Hide stoelen die ik in mijn N had (vooral qua zijdelingse steun en de lengte van de zitting en daardoor ondersteuning van de benen - ik ben gemiddelde lengte voor NL, 1.85m)
- Interieurkwaliteit. Ik vind het wel een heel rustgevend dashboard maar de materiaalkwaliteit is wel minder, bijv. de knopjes voor de electrische ramen voelen ieliger, het leer op de pookknop verloor al zijn beige kleur (recent bijgekleurd met colourlock), de matten zijn van mindere kwaliteit, rubber-achtige rolafdekking van de middenconsole is zichtbaar versleten op sommige hoekjes, etc.
- Achterasrubbers schijnen te slijten, heb ik zelf nog geen last van (10 jaar / 165.000km)
- Ruitenpissersysteem is niet geheel feilloos, ik heb zelf al een losgekomen koppelstukje van een koplampsproeier gehad, en andere gebruikers hier gescheurde leidinkjes of verloopstukjes, waardoor het tankje leegloopt en je een dashboardmelding krijgt. Is niks groots maar het valt wel op dat meerderen hier last van hebben.
- Ik vind mijn diesel overmatig trillingen doorgeven in het interieur, vooral als de motor koud is en stationair loopt. Ik ga de motorsteunen vervangen, rechts Corteco, Links Lemförder (beide OEM leveranciers), kosten plm. €90 per stuk. Zijn niet meer vacuumgestuurd, maar wel hydrolagers, dus met olie gevuld.
- Torquesteunen blijven een zwak punt, zijn onderhoudsgevoelig. Ik heb de bovenste al vervangen, die was flink ingescheurd, de onderste zal ook wel moeten maar heb ik nog niet gezien.
- Beschikbaarheid onderdelen. Ik zoek veel onderdelensites af om prijzen te vergelijken en vind vaak dat grote sites toch bepaalde onderdelen niet hebben, terwijl ik daar voor de N minder vaak tegenaan liep en je meer keus / concurrentie had. Voorbeelden: meerdere motorsteunen, gasveer bodemklep achterbak, koelvloeistoftankje.
- Navigatie. RTI systeem tot MY12, wat niet meer wordt geupdate. Laatste kaarten van 2015 dacht ik. Daarna Sensus (in dash geintegreerde display, komt niet meer omhoog), lifetime updates.