N of NN?

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

N of NN?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 21:27  ·  #1
V70 N of NN?

Waarom de een, waaeom de ander?

Ben dus aan het rondkijken naar een v70 of s80. Benzine rond de 15k. Zit je dus op laatste N serie of eerste NN.
Maar welke is de betere?
Welke versies laten staan en welke juist omarmen?

De 5 cilinder motoren zijn natuurlijk top, ook omdat die nog echt volvo zijn. De NN is natuurlijk ford techniek maar ook niets mis mee toch?
Persoonlijk ken ik alleen de diesels maar de v70 zal rond de 15000 per jaar doen, is diesel niet echt interessant, toch??
The Demon
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 58
Berichten: 95
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 21:41  ·  #2
De 5 cilinders van Volvo kunnen goed met LPG overweg en met een omslagpunt onder de 10.000km per jaar is dat natuurlijk geen verkeerde keuze.
Het verschil tussen LPG (lpi) en benzine is qua vermogen niet merkbaar.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 21:54  ·  #3
De eerste jaren van de NN zijn nog met 5 cil turbo’s geleverd. Men zegt vaak dat dit degene is die je wilt hebben.
Moet zeggen dat ik ook best tevreden was over de 2.0T 4 cil Ford motor in mn NN rdesign uit 2010. Zat er ook genoeg pit in. De automaatversie (powershift) van deze ford motoren staat helaas minder goed bekend.
De wegligging van de NN vind ik beter. De looks ook. Is toch wel weer een 10 jaar nieuwere auto dan de N.
De stoelen in de N vind ik fijner (de rdesign stoel vond ik niet zo.. de andere modellen weet ik niet zo goed.)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1822
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 22:43  ·  #4
Wat vind jij belangrijk aan een auto ?

Wil je er zelf bijv. nog iets aan kunnen wijzigen ( audio bijv?) of laat je alles zoals het is ?
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 06:15  ·  #5
Verbinding met telefoon zou mooi zijn.
Andere radio erin zou geen probleem zijn.
Auto moet probleemloos zijn ivm werk
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 09:14  ·  #6
Met een budget van 15k zou ik echt voor een NN gaan. 15k uitgeven voor een N model is van de zotte overigens (of het moet een V70R of T5 zijn met een extreem lage km-stand). Ik vond een V70N erg krap achterin, voor ook redelijk smal. Een NN is wat dat betreft een stuk ruimer
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 09:46  ·  #7
Geen ervaring met de V70N of NN, maar wel met de S80 en S80N.
Ik vind de nieuwere modellen een stuk sportiever er uitzien en de oudere statiger.
Ook qua wegligging merk je dat.
Qua motorisering zijn de 4 cilinders niet onderbemeten qua prestaties, zelfs niet de T3. Wel vind ik deze minder interessant om naar te luisteren, die extra cilinder doet erg veel voor het geluid ;)
Andere radio lijkt me lastig in deze modellen, maar wellicht hebben anderen wel een idee of dat wel of niet kan. Ik ben in ieder geval tevreden ermee, ik heb een high performance audio systeem met een bluetooth kit van Doeke.
Ondanks dat er bijna 420k km op de teller staat heb ik weinig problemen met de auto gehad. Ik heb de auto bijna 7 jaar en heb er bijna 190k km mee gereden.

Persoonlijk zou ik voor een 5 of 6 cilinder (van het nieuwere model) gaan, maar dat merk uiteraard ook in het verbruik.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4317
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 10:18  ·  #8
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 11:01  ·  #9
Ik heb nu al ruim 6 jaar een V70 van de 3e generatie (BW of "NN"), vergeleken met een 2e generatie (SW of "N") is de draaicirkel korter en het bochtgedrag scherper. Inderdaad, de Powershi(f)t automaten kun je beter laten staan en de stoelen vormen zich iets minder om je. De binnenruimte is beter, de mogelijkheid tot zelf iets veranderen aan het infotainment is beperkt, maar velen zijn af-fabriek al uitgerust met een Bluetooth carkit (kun je zien aan de knop "PHONE", zit het er niet in dan is er een knop "MY KEY") en met geringe moeite is op de bestaande audio een Bluetooth audioverbinding in te bouwen. Navigatie zou ik me niet druk om maken, want de laatste RTI update is van 2016 en de laatste Sensus van 2020 (of je moet een V70 van na modeljaar 2013 hebben). Qua design zijn ze niet eens zo heel verschillend, het V70N ontwerp van Peter Horbury ziet er na 23 jaar nog steeds fris uit, de XC70N en V70NN/XC70NN komen van dezelfde designer (Stefan Jansson).
Intussen zijn de NN's 7 tot 16 jaar oud en beginnen zich de eerste ouderdomskwaaltjes te openbaren, dus wat dat betreft is de keuze tussen een late N of een vroege NN niet zo verschillend.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 561
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 12:48  ·  #10
ik zou eens een stukje gaan rijden in goede exemplaren van zowel de N als de NN met de motorisering die je graag wilt en laat je overtuigen door de rijbeleving. Qua techniek zijn er voors en tegens, en beiden hebben hun sterke en zwakke punten. Bij de NN is de powershift al genoemd, maar ook de subframerubbers van de achterophanging, de kit van de voorruit en het het vervangen van een kachelmotor zijn 'dingetjes. De N heeft zo ook 'dingetjes'; gasklephuis, olieringen in het carter en nog wat dingen zijn daar bekend. En dan bij beiden modellen ouderdomskwaaltjes natuurlijk.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1633
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 19:59  ·  #11
Een auto "probleemloos" te kopen is bijna een utopie :-) Zelfs als ie nagelnieuw is heb je terugroepacties e.d.
Maar ik snap je hoor. Ik had vorig jaar ook minder tijd voor onderhoud en was dolblij met mijn recente NN ipv de S60. Aan de Andere kant: als ik de S60 nog had gehad, dan was die nou behoorlijk in prijs gestegen en voor mijn huidige zal ik vast een serieuze afschrijving hebben van 3-4-5K per jaar! (lastig he?)
En zoveel storingen heb ik met die S60 nou niet bepaald mee gehad.. tja het blijft een gecalculeerde gok; een auto kopen.

Zoals Tom zegt zou ik met je budget zo jong mogelijk gaan en dat kan je opvatten in kmstand en of leeftijd lijkt me. Bij veel auto's ook die met lage km stand moet je aan het begin toch wel duizend a tweeduizend insteken voor de eerste dingen. Want juist die lage standen hebben relatief veel stadsverkeer gehad, dus meer slijtage mag je van uitgaan.

Maar wel leuk ff auto's kijken, ik wordt er haast enthousiast van! Wat denk je van deze ? https://www.autoweek.nl/occasi…zine-2011/
Een stoere kar die er redelijk netjes nog uitziet en dan heb je aardig wat over om te laten fixen in het begin. (want dat ga je waarschijnlijk toch krijgen, driekwart doet een auto weg omdat er iets "aan zit te komen" immers.
(Of zaten die stoelen nou niet goed? Ik weet het niet eigenlijk, de mijne (Inscription stoelen) zitten heerlijk maar ik vond die uit de P2 ook heerlijk, ik zal wel lomp zijn oid)

Deze ziet er wel heel netjes gebruikt uit maar dan heb je geen geld meer over voor de eerste reparaties: https://www.autoweek.nl/occasi…zine-2012/

Hier de complete zoeklijst: https://www.autoweek.nl/occasi…000--14000
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2467
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 20:31  ·  #12
Persoonlijk zou ik voor dat bedrag een jongere auto kopen met een zo laag mogelijke kilometerstand afgaande op mijn eigen ervaringen.
Zelf in het verleden diverse nieuwe wagens gekocht waaronder 2 x een nieuwe Volvo station.
Daarna voor t eerst een 2e hands auto gekocht. Een 850 station benzine van 2 jaar oud bij de Volvodealer, koste een aardige duit maar ook bijna 14 jaar en 320 k mee gereden.
Toen een V70N 2.5T AWD van 8 jaar oud met 200k gekocht van een particulier. Een Fijne auto maar in de 8,5 jaar en 160k dat ik die had aan onderhoud net zoveel uitgegeven als aanschafprijs 🫣
Drie jaar geleden weer bewust een Volvo met GARANTIE gekocht van 10 jaar oud en toen 120k bij een Volvospecialist. In die 3 jaar amper onderhoudskosten gehad, alleen onderhoudsbeurten en remmen.
(Heb je ook al aan de 6 cilinders gedacht 🥳)
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

NN

 · 
Posted: 13.11.2023 - 21:23  ·  #13
Ik heb net op tijd een van de laatst geleverde V70 NN met de 2.5T motor geleverd gekregen. Als ik hem een maand later had besteld dan had ik de 4 cilinder gekregen. Die had ik dan niet afgenomen. Ik wilde echt geen 4 cilinder.
Ik heb in een 4 cilinder gereden maar zou een BMW of Mercedes hebben gekocht wanneer de 5 cilinder niet meer leverbaar was.
De mijne is van 2010, modeljaar 2011.
Ik zou gaan zoeken naar een NN 2.5T van uiterlijk die periode. Het is een hele fijne auto. Dingetjes zijn er altijd. 45.000 km voor garantie nieuwe handbak M66. 100.000 km nieuwe koppeling. Verder geen problemen. Ik zou zo weer een nieuwe bestellen. (als dat nog kon.....)
Bartb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hardenberg
Leeftijd: 62
Berichten: 61
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 23:43  ·  #14
Hallo Ruben,

Een D5 diesel van 2005 of later is misschien ook een goede optie, mits je niet in de milieu zones komt.
De aanschafprijzen zijn erg laag , en de motoren zijn oer betrouwbaar.
Misschien het overwegen waard!

Mvg.

Bart
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: N of NN?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 07:11  ·  #15
Over die diesel:
In België is de euronorm 4 D5 even duur als een 2,5T vanaf ongeveer 10.000km per jaar.
Je hoeft dus niet zo veel te rijden om al diesel te overwegen. De milieuzones zijn de echte hindernis.
Maar misschien is dit in Nederland anders.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0