Tja de beroemde glijblokken. Ook kapot. Raam op zijn kant. En helaas raam gesneuveld. Wel nog in 1 stuk want schijnbaar heb ik gelaagd glas. Ik zal op zoek moeten naar een nieuwe liefst gebruikte ruit, maar hoe kun je eenvoudig zien of een ruit gelaagd is of niet (zonder m te slopen zeg maar)...
Nee daar ben ik ook bang voor. En een gewone ruit gaat denk ik niet passen. Ik heb wa, dus denk niet dat ik ver kom met verzekering maar ik zal eens kijken.
Heb net gezien dat de ruit bij de achtste glijblok los is gekomen (de borging was weg, ik gok gebroken want zonder borging zou ik nooit doen, en deze had ik vervangen). Doordat de ruit voorover kantelt is die ook nog eens naast de voorste baan gekomen terwijl de motor vrolijk doorgaat om t raam dicht te doen. En die stopt bij bepaalde weerstand maar glas en ijzer is een slechte combinatie.
Denk dat dit een freak combi was maar het onderstreept wel weer hoe belangrijk het is om die glijblokken te vervangen als ze kapot zijn.
Is het niet dat dat glas gedeelte bij de verzekering los staat van of het een WA/WA+ of all risk is ?
Enige is dat sommigen iets met een stukje eigen risico doen.
Wat het glas betreft, er zijn er hier die van gewoon glas naar gelaagd zijn gegaan. Vermoed dat dat dus qua maatvoering niet uitmaakt .
Als je het gebruikt kunt vinden kan ik me voorstellen dat iemand het als compleet set zal verkopen.
Zoek er zelf ook wel naar maar ben het eigenlijk nog niet tegengekomen.
In een heup oud topic heeft iemand de diktes van gelaagd en gewone zijruiten opgemeten.
Een vaste ruit meet 5,42mm en een gelaagde ruit 4,99mm.
Ja inderdaad dat had ik inmiddels ook bedacht. Ik heb dus geen wa plus. Maar nu ik weet watvoor glas erin zit is dat wel het overwegen waard. Ik zal dus op zoek moeten naar een oplossing. Voordeel is wel dat mn ruit nog steeds dicht kan.
Ik heb ooit overwogen ook naar gelaagd glas te gaan. Destijds bij Elferink in Enter stonden er meerdere V70's met gelaagd glas. 50 eu per ruit vroegen ze.
Hoe het met de beschikbaarheid voor S80's zit weet ik niet, maar dit is een luxere auto, dus je vindt er vast één.
Heb een gebruikte ruit gevonden bij rima, een gelaagde versie. Nu nog een keer op zien te halen aangezien ze in het weekend dicht zijn. Prijs vond ik nog meevallen. Kost een 2 a 3 tientjes meer dan de variant van veiligheidsglas.
Correct me if i'm wrong maar dubbel glas heeft een spleet lucht ter isolatie tussen het glas en bij gelaagd glas zitten de lagen direct op elkaar.
Dubbel glas wordt volgens mij niet gebruikt in de auto industrie omdat het in stukken breekt bij bijv een aanrijding.
Gelaagd glas isoleert iets minder maar is veel veiliger.
Ja uiteraard, ik zeg dubbel omdat het wel 2 laagjes glas zijn, op die manier dubbel. Maar doen ze dat dan voor de geluidsisolatie of om het de inbrekers moeilijk te maken? Want zoek de YT video's maar eens op, staan gewoon een paar volwassen kerels best wel een tijdje op te beuken om dat glas kapot te krijgen.