Tijd voor mijn verhaal!
Vanmorgen om 7.45 uur stond Toet voor de deur met de Zafira. Na elkaar even in levende lijve voorgesteld te hebben zijn we met een goed gevoel richting Zutphen vertrokken. Onderweg hebben we het over van alles en nog wat gehad. Mijn gevoel heeft me dus niet bedrogen en Toet is echt een heel lieve en dankbare vrouw!
De locatie bleek lastig te vinden waarop we de handelaar maar hebben gebeld. Het bleek in een achteraf straatje met alleen maar loodsen tegenover elkaar te zijn. Het zag er in eerste instantie niet echt fris uit. Er bekroop mij zelfs een ietwat angstig gevoel. Even later stopt er een jongen die vertelde dat de verkoper er bijna zou zijn. We hebben dus een beetje gepraat en een sigaret gerookt. Even later stopt er een prachtig gerestaureerde Opel C-Kadett (ja ze bestaan nog). Na daar even de tijd voor te hebben genomen opende de verkoper de loods. Er stonden daar een paar wagens behoorlijk krap opgesteld. Achterin een koets van een oude Amerikaan waar hij dus mee aan de slag ging om op te knappen. Gaande het gesprek werd mij duidelijk dat hij alles met Amerikaanse auto's heeft en dat hij de Volvo pas had ingeruild op een Amerikaan.
De Volvo werd naar buiten gereden. Het eerste wat mij opviel was het super mooie interieur en de algehele staat van de wagen! Wel een paar gebruikersspoortjes maar zeker niet noemenswaardig te noemen. De auto beschikt over talrijke opties. Memory-seat, beige vollederen interieur, Climate control, Volvo radio, verwarmde stoelen en achterbank en ga zo maar door. De motor startte als een zonnetje en Nondeju.... Wat loopt deze auto mooi.
Om even zeker te zijn van de verkoper heb ik gezegd te willen rijden met de auto en ik de laptop bij me heb om de auto uit te lezen. Ik denk nou die gaat uit zijn plaat! Maar nee totaal niet. Hij antwoordde: Doe maar gerust. Ik wist niet eens dat dit type uit te lezen was! Dit gaf mij ineens erg veel vertrouwen.
En nu het echte werk! Proefrijden... Het viel mij direct op dat het schakelaartje van het bestuurdersraam miste. Hij wil wel open en dicht maar het rubber knopje is er vanaf. Ook brandde het ABS lampje. Gaande weg de rit is deze heel even uit geweest en daarna bleef hij branden. Ook viel mij op dat de auto "uit het spoor loopt". Ook was de auto (door zijn 17 inch??) een beetje "zoekerig". In Eefde even wat peut erin en lucht in de banden gecontroleerd. Twee banden hadden een te weinig aan lucht. 2.0 bar waar 2,6 bar gewenst is. De auto voelde direct wat beter aan. Ook is op het onderstel niet bezuinigd. Auto rijdt echt strak ondanks de tellerstand.
Tijd voor een stukje A1! Direct spotte we al een politiecontrole dus even van het gas af en dan weer "gaan". Wat een power heeft deze 2.5 20V. Het verbaasde me behoorlijk en ook loopt de auto over de hele linie lekker door. Ja een mooi motortje! Bij terugkomst bij de handelaar het beloofde uitlezen... Auto is storingsvrij behalve de ABS. Hij kan niks meten op de wielsensoren omdat er geen connectie is. Aha, duidelijk! De ABS module is defect. De verkoper begon even wat moeilijker te kijken... Is dit een reden om van deze auto af te zien!? Nee ik denk het niet. Er zijn immers mensen op het forum die deze kunnen door-solderen. (HINT! WIE O WIE?) Gezien de algehele staat van de auto en het goede rijden heeft Toet besloten voor deze auto te kiezen. Ik vond het een verstandige en erg goede keuze.
Tijd om weer in de Zafira te springen en de auto over te schrijven en naar een bank te rijden. Op dit moment geen idee dat dit voor Zaffie de laatste kilometers op Nederlandse grond zouden zijn. Na een half uurtje de zaakjes geregeld en terug naar de handelaar. Hij stond te praten met iemand die met een grote auto-transporter was aangekomen. Hij liep te draaien om een bestelbusje en had een gesprek aan de telefoon in het buitenlands, Het werd mij dus al snel duidelijk dat dit iemand is die auto's exporteert. Ik vraag geïnteresseerd of hij voor de Zaf kwam. Nee, enkel de 1.8 en 2 liter versies wilde hij hebben. De handelaar zei hem zo wel te kunnen verkopen en dat de auto dus niet de export in ging.
Door de korte tijd had hij het niet voor elkaar kunnen krijgen de auto te laten voorzien van nieuwe APK. Ik denk nou dat is lekker. Mot toch echt een nieuwe op. Na een tijde discussiëren zijn we overeengekomen dat de auto gewoon in Lelystad gekeurd wordt en dat bij tegenvallende dingen de verkoper deze wilde vergoeden. Hij heeft hiervoor getekend en kwam weer vertrouwd over! Nu gaat Toet dus morgen voor een nieuwe APK. Mijn gevoel zegt dat dit helemaal goed komt.
De handelaar loopt weg met de sleutel van Zaffie. Hij geeft hem aan de exporteur. Even later hoor ik hem wild gas geven met Zaffie. Nou had hij dit met mijn auto gedaan, had ie geen tand meer in zijn mond hahaha. Hij moest even kijken of de koppakking nog heel was, Even later stond Zaffie op de auto-transporter om naar de boot te gaan. Eindbestemming... Nigeria. Ik zag duidelijk dat Toet het moeilijk vond afscheid te nemen van Zaffie. Na nog wat laatste foto's vertrokken met de V70. Wat een heerlijke auto en de emotie rond Zaffie was verleden tijd. Op naar de Mac om wat te eten en drinken. We hadden daar geen koffie gehad. We waren gezellig aan het praten over de nieuwe aanwinst! Even later zien we de auto-transporter met Zaffie aankomen. De man kwam binnen om ook wat te bestellen. Na een gezellig gesprek waar hij vertelde ook veel Volvo's te hebben gehad, waarvan eentje met een tellerstand van meer dan 800K, ging hij terug naar de transporter-combi. Wij hebben alles opgegeten en gedronken en besloten ook te gaan. Even een sigaretje voor mij voor de Mac om vervolgens huiswaarts te keren. De auto-transporter reed net weg en dit was dus echt het laatste oogcontact met Zaffie voor Toet! Ik zie haar slikken en een traan wegpinken. Ik begrijp dit overigens heel goed. Je hebt wel allerlei dingen meegemaakt met die auto. Dit deed me toch wel even pijn. Echter ik ben ook erg emotioneel als ik een auto weg doe om welke reden dan ook. Heb bij mijn oude auto's meer dan eens staan huilen. Toch denk ik dat Toet haar keuze een goede is geweest. Aan Zaffie kwamen weer hoge kosten want dit was duidelijk te merken in het rijden.
Tot slot de to do list in mijn ogen:
- APK
- Uitlijnen en balanceren van de wielen
- ABS-module door-solderen c.q. vervangen door een gebruikt exemplaar
- Deurmodule (schakelaars) vervangen
- Oliebeurtje over 5000 kilometer
- Inbouw Xenon op een sleutelmeet
- Eventueel dakrails
Lieve Toet, sommige dingen zijn even moeilijk maar ik denk dat je nu echt heel veel lol van je "nieuwe auto" gaat krijgen! Ik gun het jullie van harte.
Ik wens jullie vele veilige kilometers toe op de Europese wegen met deze heerlijke V70! En voor Zaffie een heel goed leven in Nigeria!
Hier dan die Bilder!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).