Wat ik me dus afvraag, in de zomer heeft de buitentemperatuur toch nauwelijks invloed op de motortemperatuur onder normale rij-omstandigheden in Nederland? Motorolie wordt ergens rond de 90 graden en zal dan toch nooit veel warmer worden als de buitentemperatuur 30-35 graden is.
In dat geval zal de dunnere 0w30 olie toch ook geen negatief effect hebben in de zomer (te dun worden).
In de koudere maanden heb je er alleen maar profijt van dat de olie sneller op temperatuur komt en de smering beter is bij een koude motor en daarom zie ik het voordeel van een dikkere olie ook niet. Tenzij je met 35 graden een sleurhut door de Alpen heen trekt, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen, omdat de motor veel harder moet werken en dus de motortemperatuur een stuk hoger wordt.
En zoals ik al zei, hoeveel van deze warme dagen hebben we helemaal in dit land? 3/4 van het jaar rijd je met kouder weer.
Heb toevallig vandaag een technicus van Volvo Nederland gesproken over het D5 klepstoter verhaal en die vertelde nogmaals hoe belangrijk de 0w30 olie is en vooral de A5 / B5 specificatie is uitermate belangrijk!!
En ik heb vandaag chefmonteur van Volvo dealer gesproken.
Die zegt, en ik ben het daar volledig mee eens: interval van 30000km is vragen om problemen.
Met alle milieu-eisen verdund en vervuild de olie eerder, met als gevolg smeerolieverdunning.
Ikzelf houd 15000km als interval en dan gebruik ik Castrol egde 5w30.
Er vanuit gaaande dat je gemiddeld 30.000 per jaar rijdt en idd elke 15.000 wilt wisselen, dan kun je toch ook 0w30 in de winter (wissel oktober) en 5W30 in de zomer (wissel april) doen?
De 0w30 zorgt voor een betere smering bij koude motor en volgens mij is het best belangrijk dat bij een koude start in de wintermaanden de olie overal goed kan komen. In de zomer zou je dan met een wat dikkere olie afkunnen.
Op al de facturen van de onderhoudsbeurten bij de Volvo dealer staat dat er 5W30 in is gedaan.
Nu zit ik dus met de ellende van een complete revisie.
Wagen was nog geen 5 jaar oud en 250.000 op de teller toen de problemen begonnen.
20.000 Kilometer later werd door Volvo Nederland een nieuwe kop aangeraden.
En niks niet garantie of iets dergelijks. Gewoon betalen!
Vervelende mensen bij de Volvo dealer in Veldhoven, de Beend.
Oei, da's mooi slordig en balen. Zal wel moeilijk aan te tonen zijn dat de schade is veroorzaakt door verkeerde olie en zal derhalve niet onder garantie worden gerepareerd. De vraag is om het met 0w30 niet ook was gebeurd, maar da's koffiedik kijken.
Bij mij zat er ook altijd 5W30 in (180.000km lang), ben twee weken terug overgestapt op Gastrol 0w30, precies wat wordt voorgeschreven en dat blijft wat mij betreft ook zo, alle discussies over prima goedkope Aldi olie en andere merken in 5w30, 5w40, 10w30 en 10w40 ten spijt.
Ik merk nu al dat de motor gewoon soepeler loopt als met de vorige olie.
Bij mij speelt momenteel dezelfde discussie. Op de rekening na de beurt van de afgelopen week stond 5w30 ipv de voorgeschreven 0w30. Ik heb de vraag aan de chef werkplaats van Volvo Groningen gesteld en kreeg vandaag dit antwoord:
De 0W30 olie is vervangen door de 5W30 vandaar dat U die olie op de rekening ziet staan, dit is gedaan omdat in Nederland kan worden volstaan met deze olie.
De 0 en de 5 staan voor de dikte van de olie in koude omstandigheden en 30 staat voor de dikte van de olie in warme omstandigheden.
Aangezien wij niet de winterse omstandigheden hebben zoals in Zweden e.d volstaat deze olie prima.
De kwaliteit van de beide olieën zijn het zelfde ACEA A5/B5.
VolvoS60
Forumlid.
Geslacht: Locatie: Midden Nederland Berichten: 58 Geregistreerd: 12 / 2008
Was ik toch bijna om. Had dit topic een tijdje niet gelezen maar het laatste bericht stelt mij i.i.g. gerust dat ik niet hele verkeerde olie in de motor heb zitten. Blij toe want ondanks de 300.000km die ik vorige week passeerde loopt ie nog als het welbekende zonnetje. 30 jaar op LPG gereden maar die paar brandstofcenten/ mnd zijn 't me dubbel en dwars waard. Wat een fijne motor en wat een lekker geluid.
darkcreature
Forumlid.
Geslacht: Locatie: noorden van het land Leeftijd: 42 Berichten: 56 Geregistreerd: 09 / 2011
nee, niet nodig. het is nooit te koud voor een 5W olie, zelfs in de mid-winter, en het is nooit te heet voor een 40 olie. (tenzij je misschien veel en lang Vmax over de autobahn blaast of misschien vaak met een zware aanhanger in bergland moet rijden.)
Het is n.m.m. overigens belangrijker om te bekijken of de andere specs van olie wel voldoen. (daarbij gaat het om de additieven-packedge die die olie mee heeft gekregen.) Veel automerken hebben tegenwoordig eigen specs.
Ik doe er sinds de eerste week dat ik met mijn mazoutstoofje rijd, Castrol EDGE 5W40 in.
Dat lijkt me prima te zijn. Motortje loopt prima.
0W30 is ook wel prima, maar in de "warmere" periodes volgens mij iets te dun. Zeker nu ik zopas las dat ze bij Volvo de 0W30 zouden vervangen door de 5W30.