108

Geen Volvo

 
 
 
 
 
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

108

 · 
Posted: 30.04.2022 - 20:27  ·  #1
Op dit moment ben ik in Frankrijk, niet met de V70 maar vliegen om tijd te besparen.

In het zuiden heb ik na een paar dagen genoeg van taxi's dus maar een voiture gehuurd.
Alleen om mij in mijn eendje te verplaatsen, een klein wagentje is voldoende.
Het werd een Peugeot 108. Pittig karretje, de motor heeft al meteen veel koppel.
Regelmatig het verzoek om naar een hogere versnelling te gaan.
Dat roept bij mij de vraag op waarom er een 5 bak in de Peus zit.
Met een iets andere verdeling was een vier bak zeker voldoende geweest.

De prestaties zijn indrukwekkend, gemiddeld 1:18 met meer autoweg zelfs nog gunstiger.
Het is geen V70, komt zelfs niet in de buurt. Veiligheid en comfort liggen op flinke afstand.
Toch indrukwekkend wat doorontwikkelen van bestaande techniek nog mogelijk maakt.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 09:04  ·  #2
En ga er nu eens een lange afstand in rijden. Na anderhalf uur ben je doodop en doof.
De vijfbak zal zijn om toeren te sparen en dus het verbruik te drukken, lijkt me.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 09:23  ·  #3
Prima karretjes! Mijn broertje heeft er ook een een Citroën C1 dan wel, maar zelfde basis.
Zuipt enorm olie, maar verder blijft het wel rijden voor weinig. Perfect voor veel mensen. Ik zie het als een nieuw soort eend of kever, een auto voor iedereen.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 873
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 11:30  ·  #4
Wij hebben proefgereden in een 108 als vervanger voor onze Panda uit 2010 en zijn hard weggerend na de proefrit. :wall:
Wat is die Panda dan een topauto zeg, hij mag nog even blijven check
motorfietsenmaker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 56
Berichten: 396
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 13:57  ·  #5
Quote door koennie

Prima karretjes! Mijn broertje heeft er ook een een Citroën C1 dan wel, maar zelfde basis.
Zuipt enorm olie, maar verder blijft het wel rijden voor weinig. Perfect voor veel mensen. Ik zie het als een nieuw soort eend of kever, een auto voor iedereen.


Zuipt enorm olie, omdat de moderne motoren helemaal tot op de grens worden gepusht.
Na 100dkm is deze versleten, en zuipt olie.

HOEZO milieu vriendelijk? mijn XC is nog niet halverwege zijn verwachte levensduur, en verbruikt geen druppel olie.
Lange termijn milieu inzichten zijn toch altijd beter als korte termijn???

Ow ja. laten we die vulkanen ook eens milieu belasting betalen, die vervuilen in een week meer als de gehele mensheid in de afgelopen 100 jaar!

(En ja dit gaat natuurlijk weer een discussie opstarten ;-) altijd leuk ;-))
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 19:27  ·  #6
Quote door Piet_piraat

En ga er nu eens een lange afstand in rijden. Na anderhalf uur ben je doodop en doof.
De vijfbak zal zijn om toeren te sparen en dus het verbruik te drukken, lijkt me.


Je mist mijn punt.
De eindoverbrenging van de vijfde versnelling kan blijven.
Het gaat mij er om dat 1 t/m 4 door anders te verdelen prima kunnen als 1 t/m 3.
Dat scheelt een versnelling en in stadsverkeer veel zinloos schakelen.

Ik heb er al flink wat afstanden mee gereden.
Bij legale snelheden geen probleem met motorherrie of banden lawaai.

Kan maar een klein puntje gas geven, de 108 wil graag sneller.
Afwezigheid van cruise control is wel een gemis.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1019
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 19:39  ·  #7
Quote door motorfietsenmaker

Quote door koennie

Prima karretjes! Mijn broertje heeft er ook een een Citroën C1 dan wel, maar zelfde basis.
Zuipt enorm olie, maar verder blijft het wel rijden voor weinig. Perfect voor veel mensen. Ik zie het als een nieuw soort eend of kever, een auto voor iedereen.


Zuipt enorm olie, omdat de moderne motoren helemaal tot op de grens worden gepusht.
Na 100dkm is deze versleten, en zuipt olie.

HOEZO milieu vriendelijk? mijn XC is nog niet halverwege zijn verwachte levensduur, en verbruikt geen druppel olie.
Lange termijn milieu inzichten zijn toch altijd beter als korte termijn???

Ow ja. laten we die vulkanen ook eens milieu belasting betalen, die vervuilen in een week meer als de gehele mensheid in de afgelopen 100 jaar!

(En ja dit gaat natuurlijk weer een discussie opstarten ;-) altijd leuk ;-))


Zo hard worden die daihatsu motortjes niet gepushed hoor, 68 pk uit een liter, dat komt neer op 163 pk uit een 2.4, niet heel spannend.
Ben het met je eens dat olieverbruik beter moet kunnen. In het geval van die van mijn broer gaat het waarschijnlijk om slecht onderhoud bij de vorige eigenaar. Dat ze ver kunnen komen bewijzen de 3 varianten bij klokje rond.

Als je wilt reizen zonder milieubelastend te zijn moet je gaan fietsen of lopen. Geen enkele auto is milieu vriendelijk.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 321
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 20:45  ·  #8
Volgens mij was het idee meer versnellingen minder toeren dus zuiniger
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 01.05.2022 - 22:35  ·  #9
Niet het aantal versnellingen maar de eindoverbrenging bepaalt het verbruik op grotere afstanden.
Het motortje van de 108 haalt al bij lage toerentallen een aardig koppel. Dan zijn 4 versnellingen meer dan voldoende.
De eerste versnelling wordt alleen maar gebruikt om de auto te laten rollen.
Maak de tweede iets korter dan kan de eerste versnelling vervallen zo simpel is het.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 321
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 02.05.2022 - 08:53  ·  #10
Een variomatic inzetten😁
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 02.05.2022 - 10:28  ·  #11
Quote door Wakkerewilly

Niet het aantal versnellingen maar de eindoverbrenging bepaalt het verbruik op grotere afstanden.
Het motortje van de 108 haalt al bij lage toerentallen een aardig koppel. Dan zijn 4 versnellingen meer dan voldoende.
De eerste versnelling wordt alleen maar gebruikt om de auto te laten rollen.
Maak de tweede iets korter dan kan de eerste versnelling vervallen zo simpel is het.

Het gaat er puur om dat het motortje langer in zijn ideale werkgebied blijft. Het is niet voor niets dat moderne automaten 7, 8 of zelfs 9 versnellingen hebben.
In principe zou ja aan een ouderwetse 3-bak al genoeg hebben.
Of als je echt genoeg vermogen hebt, aan 1 vaste overbrenging. Koenigsegg gebruikt dat bij 1 van zijn hypercars. Die heeft maar 1 versnelling en een soort van mega koppelomvormer
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 02.05.2022 - 11:22  ·  #12
De kans dat het motortje in zijn ideale werkgebied blijft neemt af met meer versnellingen.
In theorie kan het, in de praktijk blijkt dat ik meestal te lang in een lagere versnelling rijd.
De slimme 108 heeft rechts naast de km teller een klein display met afwisselend twee pijltjes, een voor op en een voor terugschakelen.
Regelmatig ben ik te laat met opschakelen ondanks dat ik gewend ben het motortoerental laag te houden als dieselrijder.

Ondanks dat is het verbruik van het wagentje erg laag.
Voor mij geen variomatic. Dat is net rijden met een slippende koppeling.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 02.05.2022 - 13:05  ·  #13
Nee, die neemt niet af, mensen zijn alleen te lui om te schakelen. Om aan alle milieu-eisen te moeten voldoen wordt een motor zo afgesteld dat hij in bereik toerenbereik X (zo) optimaal (mogelijk) werkt. Vandaar zoveel versnellingen.
Overigens, een schakelindicator is al zo'n 15 jaar gemeengoed o.i.d.

PS, is het niet een idee om een eigen weblog/'lief dagboek' website op te zetten?
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: 108

 · 
Posted: 03.05.2022 - 03:48  ·  #14
Zo veel heb ik niet te vertellen. Ik haak graag aan bij andere draadjes.
Nu en dan een verhaaltje over alledaagse ervaringen is best aardig.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0