12V aansluiting boven de binnenspiegel?

Tbv een dashcam

peewee23
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

12V aansluiting boven de binnenspiegel?

· 
Posted: 06.06.2015 - 07:54  ·  #1
Beste mede forumleden,

Ik ben in het bezit van een Dod LS430 dashcam die ik in mijn v70 wil plaatsen. Ik wil 'm graag net onder mijn binnenspiegel plaatsen met een zuignap op het raam. Zo valt deze cam voor de bestuurder voor een groot deel achter de binnenspiegel zodat de dode hoek niet onnodig wordt vergroot. Op zich geen probleem, maar de stroomkabel hangt dan vanaf het plafond naar beneden naar de 12V aansluiting in de middenconsole. Dat ziet er slordig uit, en ik wil het graag netjes wegwerken.
Kan ik een soort 12V aansluiting (laten) maken bij het binnenlicht (net boven de binnenspiegel?) zodat ik daar de stroom af kan tappen? Of heeft iemand een andere mooie oplossing.

Alvast bedankt!
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: 12V aansluiting boven de binnenspiegel?

· 
Posted: 06.06.2015 - 08:36  ·  #2
Ik ga er vanuit dat je achterin ook een 12v hebt? Dat is wat ik heb gedaan. Camera naast/achter de spiegel, dus bijna volledig uit zicht. Kabel weggewerkt achter de hemelbekleding, naar de A-stijl. Daar wegfrotten in een hoekje en dan richting dashboard leggen. Vervolgens onder het dashboardkastje door, een deel achter het loze plastic van de middentunnel stoppen en de plug achterin de 12v. Mijn kabel is net wat te kort, waardoor die op twee plekken in het zicht hangt. Maar je kunt 'm, als je kabel lang genoeg is, ook prima netjes wegwerken.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 10:35  ·  #3
bijna het zelfde maar ik heb een dubbele usb in mn 12v aansluiting voorin console zitten waar 12 v usb kabel op zit. komt 10 cm kabel uit mn console voorin met usb stekker naar usb 12v adapter. heb geprobeerd bovenin 12v af te tappen maar canbus herkent t allemaal en sluit dan stroomvoorziening af.

en omdat mn uitleg toch niet helemaal helder lijkt: plaatjes (niet geweldig maar..
sjoerdd5
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 11:45  ·  #4
Wij hebben geen automaat maar de bedrading is daar wel aanwezig. Dus daar heb ik gezocht naar een geschakelde + (en die zat daar) Vanaf daar heb ik de + via de rechter zijkant van het middenconsole en het dashboardkastje naar de plek van de RTI navigatie gebracht (die hebben wij ook niet) daar heb ik zelf een 12v aansluiting gemaakt (te koop bij de plaatselijke elektronica winkel) en vanaf daar loopt het snoertje van de dashcam weer via het dashboardkastje via de a-stijl naar boven.

Het kan zijn dat mijn uitleg niet helemaal duidelijk is. Maar als je interesse hebt dan maar ik een paar foto's
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 12:18  ·  #5
Ik heb belangstelling bij foto's.
Want baal ook va die lange kabel vd dashcam.
Mijn bedoeling was dus ook een kabel bij de binnenverlichting zien weg te trekken.

Dus als iemand een makkelijke manier weet om de dashcam permanent van stroom te voorzien met duidelijke foto's ben ik helemaal happy.

De A stijl is dat rechts bij de deur naar het dak?
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 13:39  ·  #6
Lang geleden heb ik voor een MrHandsfree-kit gewoon stroom afgetapt van de bedrading van de 12v-plug, bedrading weggewerkt en ook de MrHandsfree-kit. Kortom, volgens mij kun je prima óf de bedrading van de camera wegwerken en onzichtbaar aansluiten óf ergens een extra 12v-plug aanlegger zodat je je camera makkelijk inplugt zonder kabels voor je neus.

En ja, a-stijl is links of rechts 1e dakstijl.
sjoerdd5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:21  ·  #7
Zoo als beloofd de foto's.

Je kan dus alles achter plastic wegwerken. Het is soms even met een stokje pielen omdat je er met je handen net niet bij kan.

De reden dat ik de draadjes via het centre rooster heb lopen is omdat ik daar ook stroom nodig heb voor mijn navigatie. Zie laatste foto's (deze 2 producten zitten onder het rooster. die 12v verdeler I.V.M. de navigatie en de camera )

Foto1 zie je een kroonsteentje met de geschakelde plus. De min komt er bij het centre rooster pas bij.

Foto5 Als je de camera rechts van de binnen spiegel plaatst dan zie je hem niet.

Als er vragen zijn hoor ik dat graag.

En als je in de buurt van Groningen woont wil ik je ook wel helpen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
sjoerdd5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:23  ·  #8
En de volgende foto's (met tekst anders kan ik niks posten)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:28  ·  #9
peewee23
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:35  ·  #10
Hoi Sjoerd,

Thnx voor de foto's Dat maakt het wel iets duidelijker.
Daarnaast merk ik dat ik niet de enige ben met een dergelijk probleem en als zijnde niet techneut vind ik het best lastig om te gaan rommelen met dakbekleding, dashboards loshalen e.d.
Misschien een idee om een keer ergens een workshop te organiseren met een aantal forum leden, om iets dergelijks te ondernemen / te maken.
sjoerdd5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:43  ·  #11
Het enige wat ik open heb gemaakt is:

1. De versnelling pook (was ik ook eerst bang voor maar na youtube filmpjes en handleiding is het best tedoen)

2. Het rooster op het dashboard (maar dat dat hoeft in jou geval niet)

3. Het klepje waar je bij kan als je de rechter voor deur open hebt (foto 3)

Verder het ik het draadje gewoon een beetje achter de bekleding van de a-stijl en dakbekleding geduwd (zit ruimte tussen de bekleding en het raam)
sjoerdd5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 20:53  ·  #12
Quote door peewee23

Misschien een idee om een keer ergens een workshop te organiseren met een aantal forum leden, om iets dergelijks te ondernemen / te maken.

Lijkt mij wel leuk! Ik doe het ook niet dagelijks maar altijd leuk om andere te helpen.
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 06.06.2015 - 21:07  ·  #13
Quote door peewee23

Altijd een leuk idee!
smoelv70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.11.2015 - 20:45  ·  #14
Hallo,

Ik ben net lid op dit forum en was benieuwd in hoevere mensen hier verder mee gekomen waren. Ik heb op dit moment mijn OHC (overhead console; dat gedeelte met de lampjes en de knopjes bove je kop) uitgebouwd en gemeten welke spanningen daar aanwezig zijn. Het lijkt erop dat er een12V constant en IGN aanwezig zijn, dus iedaal voor een dashcam.
Iemand hier al ervaringen mee?
MiniDashcam
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 12.12.2015 - 22:42  ·  #15
Het netjes aansluiten van een dashcam hoeft niet zo moeilijk te zijn. Er zijn in principe drie manieren:

- Via de sigarettenaansteker
- Hardwired rechtstreeks op de zekeringskast
- Hardwired op een reeds bestaande aansluiting (bijvoorbeeld bij de binnenverlichting)

Bij het aansluiten via de sigarettenaansteker kun je het beste de stroomkabel wegwerken via de rand achter de plafondbekleding en langs de A-stijl naar beneden. Let goed op bij de A-stijl dat je geen kabels voor de zij-airbags laat lopen om de werking hiervan niet te blokkeren bij een ongeval.

Wanneer je hardwired gaat aansluiten rechtstreeks in de zekeringkast kun je het beste gebruik maken van een hardwiredkit met onderspanningsbeveiliging. De onderspanningsbeveiliging voorkomt dat de dashcam je accu leeg trekt als je de auto een paar dagen niet gebruikt. Een dergelijke aansluitkit kost niet zoveel maar bespaart je wel de ellende van een lege accu in de ochtend. De aansluiting is relatief simpel: rood is plus, zwart is min :D

Mocht je zelf niet zo handig zijn kun je beter de aansluitkit door de dealer laten aansluiten. Deze is met 10 minuten klaar (kost meestal ca. een tientje) en je voorkomt hiermee mogelijke technische problemen met je elektronica.
Ook hierbij kun je de stroomkabel verder netjes via de rand achter de plafondbekleding en langs de A-stijl naar beneden weg werken. Let ook hier goed op dat de zij airbags niet belemmert worden.

Wanneer je hardwired via een reeds bestaande aansluiting (zoals binnenverlichting, schuifdak etc.) gaat aansluiten let dan goed op dat de hieraan gekoppelde zekering niet wordt overbelast. Ook hierbij is een onderspanningsbeveiliging aan te raden om een lege accu te voorkomen.

Tot slot (voor de liefhebber) nog een schematisch weergave voor het makkelijk wegwerken van kabels (voeding en/of achtercamera's)

Selected quotes for multi-quoting:   0