130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

waar zijn de PK's gebleven ?

 
 
 
 
 
V70RicaKoni18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 51
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 20:23  ·  #16
Het motorvermogen is volgens het kenteken 163Pk.

Ik had het luchtfilter al bewust voor de 1e meting vervangen voor een nieuw exemplaar van K&N. (over de zin/onzin van zo'n filter zijn al genoeg topics; bij meedere aanpassers bedrijven wordt het geadviseerd bij aanpassing van het motormanagement; wilde een eerlijk vergelijk voor en na)

Bandenspanning stond te hoog bij meting; 3.0; zou dus minder weerstand geven dan 'slappe' banden.
V70RicaKoni18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 51
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Probleem opgelost :-)

 · 
Posted: 29.05.2014 - 13:02  ·  #17
Probleem is opgelost; de turboslang zat niet helemaal goed op zijn plek (blijkbaar verschoven)
Auto gaf daarna 149PK omgerekend aan het motorblok.
Na nieuw motormanagement nu 229PK en 515NM koppel

Brandstofverbuik lijkt ook direct een stuk lager te zijn.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2474
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 29.05.2014 - 13:36  ·  #18
Gelukkig! eind goed al goed :-)
Maar ondertussen wel aardig wat reacties op je vraag gehad, terwijl het zo eenvoudig te verklaren en op te lossen was :'(
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 31.05.2014 - 17:39  ·  #19
Quote door Super72

Quote door WouterR

En waar komt dat extra verbruik vandaan? Dat is verloren vermogen in de aandrijflijn, meer specifiek, in de banden door verhoogde rolweerstand.


Nee, er gaat geen vermogen verloren door je wielen/banden. Het motorblok levert vermogen X, en X verandert niet als je 15- of 19-inch wielen monteert. Wel hebben grotere wielen invloed op de acceleratie (niet vanwege minder vermogen, maar vanwege de grotere wielomtrek), de topsnelheid en het verbruik (grotere rol- en luchtweerstand, hoger gewicht). En die invloeden zijn vaak groter dan je denkt.



Uhuh, wielomtrek is binnen 1% afwijking hetzelfde gebleven toen ik van 16" naar 18" ging. De afrolweerstand van de band is groter, niet door de wielmaat maar door de breedte van de band. Meer contactoppervlak door bredere band. Meer grip in een bochtje maar ook meer brandstofverbruik doordat de afrolweerstand overbrugt moet worden. Dat er extra brandstof verbruikt word is omdat er meer vermogen nodig is. Gewicht groter? Ik heb ze niet gewogen, maar een band is ook relatief zwaar dus de grotere velg zal daar niet heel hard in meetellen. Van 16" 225 breed naar 16" 245 breed gaat je ook brandstof kosten.
Indien groter gewicht, ja dat telt op de vermogensbank ook door, daar berekenen ze vermogen namelijk gewoon door acceleratie van de zware/geremde rol.Aangezien je motor meer gewicht moet accelereren zal dit langzamer gaan. Het enige dat niet meetelt op de bank is je luchtweerstand.

Is er dan minder vermogen aan de krukas? Nee natuurlijk niet. Maar daar word het vermogen niet gemeten, dat gebeurt onder de banden (op een rollenbank). Omdat een tuner ook niet weet welke aandrijfverliezen er zijn tussen rol en motor, zal ie een standaardformule gebruiken die niet 100% correct is. Als jouw aandrijfverliezen niet overeenkomen met de formule, bijvoorbeeld door andere wielen, word de vermogensmeting wel degelijk anders.


Ontopic: Toppie dat het opgelost is, kun je je goed verloren naar zoeken zo'n slangetje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0