130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

waar zijn de PK's gebleven ?

 
 
 
 
 
V70RicaKoni18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 51
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 21.05.2014 - 22:25  ·  #1
Onlangs heb ik een Belgische V70 2.4D gekocht; bouwjaar 2009, rond de 125.000km, Volvo dealeronderhouden incl. boekjes, carpass. 5000km geleden beurt gehad. (luchfilter is nieuw) Geen schade of schadeverleden. Bandenspanning ok.

Vandaag ben ik bij Rica (Waalwijk)geweest en heb gevraagd om het motorvermogen te meten.
Teruggerekend (dus NIET aan het wiel) had de auto slechts 130PK ipv 160PK zoals opgegeven door Volvo voor een 2.4D uit 2009...

Auto loopt keurig, geen storingen (auto is uitgelezen). Enige wat van invloed zou kunnen zijn is de brede 19 inch velgen (kan me niet voorstellen dat dat 30PK kost...)
Daarnaast vind ik het verbruik stevig: 8.8 liter per 100km gemiddeld met vrijwel alleen snelweg.

Iemand een idee wat de reden/oorzaak is van het lage motorvermogen ?
1-wiel
Koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2791
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 21.05.2014 - 22:32  ·  #2
Van het model 2005-2007 weet ik dat er ook versies zijn met ipv 163 en 185 pk ook zijn met 140pk.
Misschien is dit ook het geval bij jouw model???
Heb ook een keer een Volvo onder handen genomen die 163 pk zou hebben maar bij software controle voor eventuele tuning, bleek deze al 185 pk af fabriek te hebben???! Deze was afkomstig uit België en na de speurtocht door de eigenaar bleek dat er in België vanwege belasting voordeel meerdere volvo's geleverd te zijn met op papier minder vermogen als geleverd door de motor.. Dat kan dus ook..
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 09:17  ·  #3
Wielen/banden hebben geen invloed op het vermogen. Wel op het verbruik.

Overigens: hoe is dat vermogen gemeten? Op de rollenbank?
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 09:59  ·  #4
Het betreft hier een Euro4 motor met de nodige extra milieumaatregels als roetfilter en EGR.
Die zaken kosten allemaal ook aanzienlijk vermogen, dus het zou me niet verbazen als dat hier ook het geval is.
Overigens vind ik het verschil van 30 pk alsnog wel aanzienlijk.
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 11:05  ·  #5
Quote door Volvo_V70

Het betreft hier een Euro4 motor met de nodige extra milieumaatregels als roetfilter en EGR.
Die zaken kosten allemaal ook aanzienlijk vermogen


Ja, maar dat zit er allemaal af-fabriek op. Voor het opgegeven vermogen maakt dat dus geen verschil.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 12:24  ·  #6
Quote door Super72

Wielen/banden hebben geen invloed op het vermogen. Wel op het verbruik.

Overigens: hoe is dat vermogen gemeten? Op de rollenbank?


En waar komt dat extra verbruik vandaan? Dat is verloren vermogen in de aandrijflijn, meer specifiek, in de banden door verhoogde rolweerstand. Ook op een vermogensbank zal er meer rolweerstand zijn. Er zal dus minder gemeten worden, ik vermoed dat Rica een standaard formule heeft voor aandrijfverliezen (afhankelijk van type transmissie, automaat of handbak).
Maar 30pk verdwijnt er niet in je bandjes nee. Aandrijfverliezen bij een handbak zullen rond de 10% liggen. Dus ongeveer 16-20pk bij een 2.4d.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3249
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 13:03  ·  #7
TS schrijft dat het gemeten vermogen niet aan het wiel is, m.a.w. krukas PK's.
Het aan het wiel gemeten vermogen zal dus nog veel lager zijn...

Weet TS wel zeker dat dat echt zo is? Als het krukasvermogen van zijn type blok 160 PK is en het aan de wielen gemeten vermogen - met verliezen in de aandrijflijn- komt op 130 PK, is het verlies nog steeds veel, maar wel beter te pruimen.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 13:14  ·  #8
Nou, ik weet wel dat de 19ers bij mij heel veel extra brandstof hebben gekost. Ligt natuurlijk aan de band ook, maar de combi met mijn 19 inch Heico en Roadstone banden was voor mij niet zo geweldig, wel voor de pomp. Ik reed met die combi en een 2.0T van 2006 gemiddeld 1 op 9,5. Dan reed ik echt al een enorm rustige rijder.
Tevens merkte ik ook dat het vermogen minder was. Dara ik met de winterset op 17 origineel veel sneller was. Het zou me dus niets verbazen als je flink wat pk's mist
V70RicaKoni18
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 51
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 13:28  ·  #9
130PK is helaas aan de krukas, aan de wielen was het vermogen nog heel veel lager...
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 13:30  ·  #10
treurige kwestie, maar ....160 pk....is dat een officiële hoeveelheid voor een Volvo diesel? Het getal klinkt zo onbekend. 130, 140, 163, 185, 215 oke, maar 160....?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 14:25  ·  #11
Die wielen verlies je zeker en hoop op , en aangezien ze het berekenen het krukasvermogen werkt dat zeker door .

Dat berekenen is overigens ook natte vinger werk , het hele vermogensbank gebeuren zo is ook niet de manier , om echte krukas pk's te krijgen moet je daar gaan meten , dus blok eruit en dan maakt het ook nog een verschil wat de temp en luchtdruk doen .

Nu met het meten aan de wielen en omrekenen naar krukas vermogen ben je aan het gissen .

Het enige waar de vermogensbank wel voor is , vermogen meten aan de wielen , dan je eventuele aanpassingen doen dat vergelijken en kijken wat resultaat is , en dat op de zelfde dag binnen zo kort mogelijke tijd , ook op de dag kan er van alles veranderen , denk aan temperatuur druk vochtigheid , daar heb je meteen weer een andere meting te pakken .

Doe je het anders ben je aan het gissen , zo neemt bv weerstand in een versnellingsbak bij hoger vermogens ineens behoorlijk toe , dat punt is niet te berekenen , slijtage in de bak kan ook veel weerstand opleveren , banden , gewicht velgen etc



Ook is de ene testbank de andere niet , en kan de boel erg makkelijk gemanipuleerd worden .
En zo worden we geregeld voor de gek gehouden met mooie grafiekjes en beweringen .

En wat dacht je van de airco aan die pakt zo 20 pk weg als ie net is ingeschakeld .


dus succes ermee en vooral niet alles geloven wat er verteld wordt .
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 14:27  ·  #12
Quote door WouterR

En waar komt dat extra verbruik vandaan? Dat is verloren vermogen in de aandrijflijn, meer specifiek, in de banden door verhoogde rolweerstand.


Nee, er gaat geen vermogen verloren door je wielen/banden. Het motorblok levert vermogen X, en X verandert niet als je 15- of 19-inch wielen monteert. Wel hebben grotere wielen invloed op de acceleratie (niet vanwege minder vermogen, maar vanwege de grotere wielomtrek), de topsnelheid en het verbruik (grotere rol- en luchtweerstand, hoger gewicht). En die invloeden zijn vaak groter dan je denkt.

Ik begrijp dat TS op de vermogensbank is geweest, waar het vermogen aan de wielen wordt gemeten. Kennelijk hanteert men 19% aandrijfverlies (19% van 160 pk = 30 pk. Nu ja, ze zullen wel 20% hanteren en het vervolgens een beetje hebben afgerond) om tot het vermogen aan de krukas te komen. 19/20% is veel, maar is feitelijk ook maar natte vingerwerk. Je kunt ook met 10% rekenen. Of 50. Wat je maar wilt. Belangrijker is de uitleg die men daarbij geeft Zo hebben 4x4 en achterwielaandrijving altijd veel meer aandrijfverlies dan voorwielaandrijving, om over automatische versnellingsbakken (en de interne wrijving van de rollenbank zelf) nog maar te zwijgen.

Misschien dat TS eerst eens bij de dealer/importeur navraagt (aan de hand van zijn cahssis- en/of motornummer) met welk vermogen zijn auto officieel uit de fabriek is gerold. Dan weet je in ieder geval wat het werkelijke uitgangspunt is.
En trouwens, fabrieksopgaven zeggen ook niet alles. Tussen het ene en het andere 'identieke' motorblok kan zomaar 10% pk-verschil zitten. Nondeju happens, misschien heeft TS net een wat minder sterk exemplaar onder zijn hoede gekregen. De vraag is: is hij er blij mee? 'Vermogensbank-pk's' doen het uitstekend in de kroeg, maar ontstijgen maar zelden het niveau van papieren tijger.
Super72
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 58
Berichten: 104
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 14:29  ·  #13
Kijk aan, Olaf en ik denken - en schrijven - op hetzelfde moment zo goed als hetzelfde :love:
chris89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ninove
Leeftijd: 35
Berichten: 37
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 17:01  ·  #14
waarom ben je overtuigd dat je 160 pk zou moeten hebben?

staat dit dan ook zo op je "roos" papier? (inschrijvingsbewijs)

163pk model zal je willen zeggen.
in belgie heb je maar een bepaald aantal vermogens voor de 2.4D
namelijk, 126 pk, 130 pk , 163pk, 185pk en 205pk

als je echt zo weinig vermogen hebt dan zou ik om te beginnen eens kijken naar je luchttoevoer/filterhuis.
heb al meegemaakt dat als deze al 2 jaar niet veranderd waren dit tot een verlies kon leiden van ongeveer 25pk
hangt er natuurlijk ook vanaf hoe vuil het is :)

hoop dat dit een beetje helpt


groetjes
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3249
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 130PK ipv 160PK aan het motorblok ?!

 · 
Posted: 22.05.2014 - 17:32  ·  #15
In de openingspost schrijft TS dat zijn luchtfilter nieuw is...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0