De eerste D5 kwam uit in 2001, toen Volvo werd overgenomen door Ford waren ze al zo ver ( eind jaren 90 )
dat ze het groene licht kregen om door te gaan met die motor en dat er geen blok bij Ford van de plank zou worden getrokken.
De eerste D5 was met 163 PK en had ( gelukkig ) geen roetfilter en andere moeilijke zaken die het blok ( onnodig ) complex maakten.
( er waren per markt ook nog geknepen varianten van de D5 ( 124 en 130 pk ) om marketing redenen of om fiscale redenen in de betreffende landen.
Die laatste 2 kan je net zo fijn chippen als de 163pk variant, ze zijn namelijk 100% identiek.
Volvo heeft die motoren gewoon terug getuned....
Het D5 blok is ontworpen om 250 PK aan te kunnen, en is dus bij introductie al zwaar terug getuned door Volvo.
hoe zat het nu ook weer:
Eerste generatie
De eerste generatie werd geïntroduceerd in 2001. Hij bestond uit een aluminium blok met 20 kleppen met twee bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 2,4 liter. In alle modellen behalve de laatste wordt een VGT turbolader, type VNT (Variable Nozzle Turbine) gebruikt. De motor heeft een common-rail directe injectie.
Tweede generatie
De tweede generatie werd in 2005 geïntroduceerd en had onder andere een iets kleinere slag en een lagere compressie, een watergekoelde VNT turbolader met een grotere compressor en een servomotor om de schoepen in te stellen en een nieuwe generatie common-rail inspuiting met verbeterde injectoren.
Derde generatie
De derde generatie uit 2009 had een nog lagere compressieverhouding een tweetraps turbosysteem (D5244T10), aangepaste in- en uitlaat en weer een nieuwe generatie common-rail inspuiting met een hogere druk en piëzo-elektrische injectoren. Van deze motor werd ook de 2,0-Liter 5-cilinder dieselmotor afgeleid. Deze 2,0-Liter motor debuteerde in 2010 als de 'D3' in de Volvo S60 en V60. Hij heeft aangepaste piëzo-elektrische injectoren en er is een turbo met variabele geometrie toegepast.
Vierde generatie
De vierde generatie D5-motor is leverbaar sinds 2012 en levert dankzij een serie kleine aanpassingen hogere prestaties, terwijl het brandstofverbruik tot 8 procent werd verlaagd. Hij wordt aangeboden in de Volvo V70, Volvo XC70 en de Volvo S80. Het maximale vermogen stijgt van 151 kW (205 pk) naar 158 kW (215 pk) en het koppel van 420 Nm naar 440 Nm. Het vermogen en de trekkracht van de 2,0-liter 'D3' blijven gelijk, maar deze loopt wat soepeler door aanpassingen van de turbolader en hij is iets zuiniger geworden.[1]
Overzicht technische aanpassingen:
De punten waarop de 2,4-liter en 2,0-liter motoren zijn aangepast:
De nokkenassen en klepstoters hebben nu een lager gewicht.
De zuigerveren hebben een lagere wrijvingsweerstand.
De 2,4-liter heeft nu dezelfde lichtere drijfstangen als de 2,0-liter motor.
Een door ketting aangedreven oliepomp.
De kleppen voor de oliekoeling van de zuigers openen alleen als dat nodig is. Hierdoor daalt het verbruik.
De vacuümpomp werd geoptimaliseerd.
Voor het modeljaar 2013 komt Volvo met een nieuwe dieselmotor, afgeleid van de 2,0-liter vijfcilinder 163pk 'D3'. Deze levert 136 pk en 350 Nm koppel.
De eerste variant ( euro 3 ) 01-05 is ook het meest zuinig in vergelijk tot alle opvolgens daarvann met roetfilter..
Ik had afgelopen vrijdag een 06 model voor een spoeling, en ja hoor, een loshangend knietje van de wervelklep ( alles is plastic bij de 06- modellen ( ook het klepdeksel ) en natuurlijk worden die kunststof knietjes moe na verloop van tijd... en gaan dan kapot )
Mijn persoonlijke voorkeur is dan ook de eerste variant met 163 PK, weinig randapparatuur ( zoals 0.a. electronische EGR klep, veel sensoren, roetfilter etc etc, al die zaken kunnen vroeger of later defect raken en erger nog, roetfilters verhogen het verbruik )
De 163 PK kan zeer mooi naar 211 pk worden gebracht met een flinke verbetering in verbruik ook nog.
Je hebt dan een zeer fijn rijdende D5 die gewoon niet onderdoet voor de allernieuwste jongere broers.