Ik heb ze bij Varioclean gevraagd om alle mogelijke oorzaken eens te gaan bekijken (in combinatie met de EGR / inlaat / verstuiver reiniging).
Ik geef ze ook jullie suggesties mee.
Dank voor jullie hulp.
...
Subject:
Re: D5 185pk geartronic vermogen / topsnelheid probleem
Aangezien het een 185 PK versie is willen de verstuivers ook nog wel eens vervuild raken... Misschien toch een idee om er nieuwe in te hangen. Let hierbij wel op het nummer. Dit moet overeen komen want anders kun je de motor laten reviseren.
Aangezien het een 185 PK versie is willen de verstuivers ook nog wel eens vervuild raken... Misschien toch een idee om er nieuwe in te hangen. Let hierbij wel op het nummer. Dit moet overeen komen want anders kun je de motor laten reviseren.
Ik vind dit soort adviezen wel erg ver gaan hoor. Weet je wat een set verstuivers voor dit type motor kosten? rond de 1500,- euro voor gereviseerde inruil verstuivers. Dan ga je toch niet zomaar iemand het advies geven zijn verstuivers te vernieuwen. Daar komt ook nog bij dat dit type motor, de Euro4 185 pk vanaf MY 2006 met al zijn bekende problemen juist betere verstuivers heeft ten opzichte van de voorgaande 163 PK versie. Deze verstuivers schijnen juist bijna niet stuk te gaan.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39897 Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:
Re: D5 185pk geartronic vermogen / topsnelheid probleem
Hoi,
Lees nu pas het topic...
Ik zou in eerste instantie het gehele inlaattraject grondig reinigen. (luchtklep demonteren om goed aan de EGR-klep te kunnen) alle roet eruit krassen, vervolgens napoetsen met EGR-cleaner. Ook de kunststoffen zwarte inlaatbuis (bocht) demonteren. Dan kom je uit aan de andere kant v/d EGR-klep en kan je verder schrapen en reinigen. Het zal wel daar zijn dat er veel opgestapelde vervuiling zal zitten. Zeker als je hier leest dat de vorige eigenaar een slow-motion rijder was.
De verstuivers zeker NIET gaan vervangen. Ook niet demonteren. Als de tank nog voor 1/4 gevuld is, gewoon een krachtige reiniger aan toevoegen. (Bardahl common diesel injection cleaner) En dan de resterende brandstof oprijden door eens goed in de toeren te gaan en de motor eens goed belasten, zodat de verstuivers "helemaal open gaan".
Dat zal al een wereld van verschil geven.
Wat ooknog kan is dat de "swirl-klepjes" niet meer aangestuurd worden omwille van het beruchte kunststoffen stangetje dat er na bepaalde tijd af valt (door slijtage)
Als dan de klepjes onvoldoende open staan heb je ook vermogensverlies, dus...
Hopelijk heeft S80D5185 nog iets aan m'n info...