1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

Iemand in het Noorden met software om uit te lezen?

 
 
 
 
 
Schoonjr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 22.03.2019 - 16:43  ·  #1
Onze Volvo loopt op 4 poten.
Bij wisselen van bougies en injectoren blijft cilinder 4 uit.
Wat toch al moest: Nieuwe Bougiecord kabels en driepunts Volvo-bougies erin: zelfde.
Verdelerkap en rotor zitten er nog geen 2 jaar in (±25000km).
Schroevendraaier-aan-injector-aan-oor test gedaan. Nr 4 klikt niet.
De injector krijgt geen aansturing dus storing in kabelboom of computer.
Is er iemand in het noorden (ik zit in Leeuwarden) met de juiste software om dat uit te lezen?
Of kan ik beter naar de dealer?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 24.03.2019 - 12:24  ·  #2
De injector kan het ook gewoon ff niet doen. Een kleine tik met het handvat van een gemiddelde schroevendraaier kan er voor zorgen dat hij het wel doet.
Mijn LPI injector heeft aan het eind van vorig jaar een zelfde behandeling gehad......

Edit:
Je hebt alle kabels en bougies vervangen. Heb je ook alle kabels goed aangedrukt en aangesloten?
Je zult echt niet de eerste en de laatste zijn die daar een fout mee maakt....
Schoonjr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 02.04.2019 - 14:12  ·  #3
BBS, dank voor je reactie.
Alle kabels zijn goed aangesloten en aangedrukt. Auto loopt hetzelfde als vóór de vervanging.

Compressietest heb ik ook gedaan. Klokje gaat keurig naar 165 maar loopt dan in ongeveer 30 seconden 'leeg'.
Hij hoort die druk toch vast te houden? Is er dan een klep lek of lekt de meetklok?
Is een goedkoop setje dus ik hoop die tweede....

De injector doet het wel want hij komt van cilinder 3 waar deze geen problemen gaf.
Ook de bougies van cil 4 en 5 had ik verwisseld voorafgaand aan de kabel/bougiewissel.
Cilinder 4 bleef uit.

Aan de pinnetjes van de computer zie ik niks.
Vrijdag naar de dealer om uit te lezen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 02.04.2019 - 15:05  ·  #4
Heb je de compressietest ook op de andere cilinders gedaan? Wordt daar de druk wel vastgehouden? Dan ligt het niet aan de meetklok.
Een klep kan lekken wegens schade of evt. draaiing. Ik weet niet hoe het bij deze Volvo's zit maar bij mijn oude benz moet ik handmatig kleppen stellen en dan altijd oppassen dat de klep niet draait omdat deze op een vaste plek kan zijn ingeslagen en dan door draaiing kan gaan lekken. In feite zijn ze juist gemaakt om iets te draaien zodat ze niet op 1 plek inslaan maar dat kan met de jaren komen vast te zitten.
Bij die Benzen kan je hem dan evt weer op de juiste positie krijgen door luchtdruk in de cilinder te zetten via het (gloei)bougiegat, en dan draaien aan de klep tot hij niet meer lekt, maar ik betwijfel of dat bij deze Volvo's gaat.
Zal wel verouderde techniek zijn in mijn Benz; is ook al een klassieker intussen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1088
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 02.04.2019 - 18:35  ·  #5
Quote door Bolbo


Een klep kan lekken wegens schade of evt. draaiing. Ik weet niet hoe het bij deze Volvo's zit maar bij mijn oude benz moet ik handmatig kleppen stellen en dan altijd oppassen dat de klep niet draait omdat deze op een vaste plek kan zijn ingeslagen en dan door draaiing kan gaan lekken. In feite zijn ze juist gemaakt om iets te draaien zodat ze niet op 1 plek inslaan maar dat kan met de jaren komen vast te zitten.
Bij die Benzen kan je hem dan evt weer op de juiste positie krijgen door luchtdruk in de cilinder te zetten via het (gloei)bougiegat, en dan draaien aan de klep tot hij niet meer lekt, maar ik betwijfel of dat bij deze Volvo's gaat.
Zal wel verouderde techniek zijn in mijn Benz; is ook al een klassieker intussen.


Dat klopt dus helaas niet. Kleppen roteren namelijk altijd bij draaiende motor, mede om voor een gelijkmatige slijtage te zorgen.

https://youtu.be/vcyT18qk8ls
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 02.04.2019 - 19:46  ·  #6
Vooral om de zitting schoon te houden.
Schoonjr
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 / 2016
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 03.04.2019 - 12:02  ·  #7
Bolbo, dank voor je antwoord.
Zoals je weet zitten de bougies in zo'n blok nogal diep en je kunt dat verloop dan niet lekker in de opening draaien omdat de slang ook weer draait in dat verloop. Dit gaf vooral problemen bij het eruit halen. Slang draait wel maar verloop niet. Lange punttang hiervoor gebruikt en uiteindelijk los gekregen. Hierdoor was ik dusdanig geïrriteerd dat ik niet meer eraan dacht (wou denken) om nog een cilinder te meten. Ik ga slang en verloop aan elkaar vastzetten op een of andere manier en het dan nog eens proberen.
Ik hoop dat KlaasW gelijk heeft. Heb ik geen lekke klep. (There's a joke in there somewhere...)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 03.04.2019 - 14:27  ·  #8
Nog eens teruglezend is het wel gek trouwens dat de injector niet tikt. Als je nou eerst kon zorgen dat de cilinder wel brandstof krijgt... dan krijg je bij slechte/geen compressie een hoop rook maar dan weet je iig dat dat basiselement goed is. Dus toch misschien maar eerst in die richting zoeken.

Je verhaal met het koppelstuk klinkt niet vertrouwenwekkend... daardoor kon de meting evengoed fout gaan. Dus wellicht niet meteen aan een compressieprobleem denken.
Ik vind 30 seconden om de compressie te laten weglekken wel lang trouwens, dus een echt openstaande klep lijkt me wel uitgesloten. Vandaar dat ik dacht aan een gedraaide (maar vastzittende/ingeslagen) klep, maar het zou evt ook een kapotte zuigerring kunnen zijn. Beide zijn niet mooi. Beide komen weinig voor, dus eerst maar eens betrouwbare gereedschappen gebruiken... dat is wel kritisch voordat je heel drastische conclusies gaat trekken.
Vastzittende kleppen is denk ik wel minder waarschijnlijk met de huidige (semi)synthetische oliën, die houden de motoren veel schoner dan 20+ jaar geleden (indien tijdig vervangen).
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 03.04.2019 - 15:50  ·  #9
Normaal gesproken zit er een eenwegklep in de compressiemeter die alleen maar lucht toelaat de slang van de meter in, maar zorgt er dus voor dat er geen lucht weg kan lekken. Een cilinder is nooit 100% luchtdicht, dus als de meter geen klep bevat is het normaal dat de druk terug loopt.

165 psi is 11,5 bar, en dat is voldoende.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 03.04.2019 - 16:58  ·  #10
Quote door Schoonjr

Bolbo, dank voor je antwoord.
Zoals je weet zitten de bougies in zo'n blok nogal diep en je kunt dat verloop dan niet lekker in de opening draaien omdat de slang ook weer draait in dat verloop. Dit gaf vooral problemen bij het eruit halen. Slang draait wel maar verloop niet. Lange punttang hiervoor gebruikt en uiteindelijk los gekregen. Hierdoor was ik dusdanig geïrriteerd dat ik niet meer eraan dacht (wou denken) om nog een cilinder te meten. Ik ga slang en verloop aan elkaar vastzetten op een of andere manier en het dan nog eens proberen.
Ik hoop dat KlaasW gelijk heeft. Heb ik geen lekke klep. (There's a joke in there somewhere...)


Ik beschik over onderstaande compressiemeter. Het linker verloop kan kortweg in het bougiegat gedrukt worden. Niks geen draaien of schroeven om exact te meten. Ik ben a.s. zondag op de poetsmeeting en kan het ding meenemen. Kun je lenen of daar gebruiken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 746
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 04.04.2019 - 09:44  ·  #11
die heeft inderdaad wel een klepje erin, dus de druk kan dan niet weg voor een goed afleesbare meting.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 1998 V70 B5252s cilinder 4 dood

 · 
Posted: 13.04.2019 - 07:58  ·  #12
Quote door Schoonjr

BBS, dank voor je reactie.
Alle kabels zijn goed aangesloten en aangedrukt. Auto loopt hetzelfde als vóór de vervanging.

Compressietest heb ik ook gedaan. Klokje gaat keurig naar 165 maar loopt dan in ongeveer 30 seconden 'leeg'.
Hij hoort die druk toch vast te houden? Is er dan een klep lek of lekt de meetklok?
Is een goedkoop setje dus ik hoop die tweede....

De injector doet het wel want hij komt van cilinder 3 waar deze geen problemen gaf.
Ook de bougies van cil 4 en 5 had ik verwisseld voorafgaand aan de kabel/bougiewissel.
Cilinder 4 bleef uit.

Aan de pinnetjes van de computer zie ik niks.
Vrijdag naar de dealer om uit te lezen.


Als de vierde injector niet tikt terwijl je die gewisseld hebt met cilinder 3 dan heb je een dingetje.
Dan zit het in de aansturing naar de injector toe. Dat betekend dat je de bedrading moet gaan doormeten.
Zit de bedrading onder de afdekken niet beschadigd en zo aan massa liggen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0