Er is een samenhang tussen diverse componenten, laten we eens het volgende tegen het licht houden,
Als voorbeeld een D5 Euro 4
- gemiddeld rijdt men onder de 3000 toeren per minuut ( meer hoeft niet op onze wegen )
- onder de 2750 toeren vermengen de uitlaatgassen zich met de inlaatlucht ( daarboven alleen schone lucht )
- dus extra veel roetdeeltjes in de cylinderkop, en die komen middels blow-by in het carter terecht
- 30.000 km interval voor de motorolie ( was 20k ) en is nu weer terug naar 20k, waarom dat is laat zich raden .... )
- de regeneratie, dat zorgt voor nog meer blow-by van diesel olie in je motorolie....( het stinkt zelfs naar onverbrande diesel )
- Oliepeil zal stijgen, en het percentage diesel in de motorolie verdunt de motor olie nog sterker en diesel olie smeert NIET
- het zetje over de rand is dan nog eens de 0W30 die al te dun is, en zich dan ook nog eens vermengt met dieselolie.
Bovenstaande punten zijn de perfecte ingrediënten om een cylinderkop ( tuimeraars, stoters, en vervuilen van stoters door te lange oliewissel interval ) aan puin te laten draaien, soms al onder de 100.000km maar meestal al ruim onder de 200.000km
Een goedkope koprevisie kost nog altijd 2500,-
En een blok revisie kost je zomaar 8000,-
Dennis heeft in Uden een rij met D5 motoren staan die allemaal aan puin gedraaid zijn ( allemaal Euro 4 en ook al Euro 5) , en bakken vol met kapot gedraaide stoters en tuimelaars.
Omdat wij in NL niet echt door kunnen rijden, en altijd onder de 2750 rpm zitten zullen de motorblokken riant vervuilen van binnen, dat in combinatie met te dunne olie en te lange olie intervallen de motoren zeer snel kapot kunnen lopen.
Dit zelfde fenomeen speelt zich ook af bij de andere merken, VAG, BMW etc.
Bij BMW willen de nokkenaskettingen nog wel eens breken, dit komt door te langen intervallen, de dunne olie ( 0W ) en het feit dat die combinatie van vervuilde olie ( DPF/EGR en regeneratie processen niet alleen de smering van de lagers en bewegende delen in de cylinderkop(pen) aantasten maar ook de kettingen sneller slijten en dus breken.
Dit om maar een paar verstrekkende gevolgen op te noemen.
Nogmaals, een ieder mag de motorolie er in kiepen wat hij of zij wil...... dat er een paar geluksvogels zijn wil niet zeggen dat je het risiko moet gaan nemen.
Als voorbeeld een D5 Euro 4
- gemiddeld rijdt men onder de 3000 toeren per minuut ( meer hoeft niet op onze wegen )
- onder de 2750 toeren vermengen de uitlaatgassen zich met de inlaatlucht ( daarboven alleen schone lucht )
- dus extra veel roetdeeltjes in de cylinderkop, en die komen middels blow-by in het carter terecht
- 30.000 km interval voor de motorolie ( was 20k ) en is nu weer terug naar 20k, waarom dat is laat zich raden .... )
- de regeneratie, dat zorgt voor nog meer blow-by van diesel olie in je motorolie....( het stinkt zelfs naar onverbrande diesel )
- Oliepeil zal stijgen, en het percentage diesel in de motorolie verdunt de motor olie nog sterker en diesel olie smeert NIET
- het zetje over de rand is dan nog eens de 0W30 die al te dun is, en zich dan ook nog eens vermengt met dieselolie.
Bovenstaande punten zijn de perfecte ingrediënten om een cylinderkop ( tuimeraars, stoters, en vervuilen van stoters door te lange oliewissel interval ) aan puin te laten draaien, soms al onder de 100.000km maar meestal al ruim onder de 200.000km
Een goedkope koprevisie kost nog altijd 2500,-
En een blok revisie kost je zomaar 8000,-
Dennis heeft in Uden een rij met D5 motoren staan die allemaal aan puin gedraaid zijn ( allemaal Euro 4 en ook al Euro 5) , en bakken vol met kapot gedraaide stoters en tuimelaars.
Omdat wij in NL niet echt door kunnen rijden, en altijd onder de 2750 rpm zitten zullen de motorblokken riant vervuilen van binnen, dat in combinatie met te dunne olie en te lange olie intervallen de motoren zeer snel kapot kunnen lopen.
Dit zelfde fenomeen speelt zich ook af bij de andere merken, VAG, BMW etc.
Bij BMW willen de nokkenaskettingen nog wel eens breken, dit komt door te langen intervallen, de dunne olie ( 0W ) en het feit dat die combinatie van vervuilde olie ( DPF/EGR en regeneratie processen niet alleen de smering van de lagers en bewegende delen in de cylinderkop(pen) aantasten maar ook de kettingen sneller slijten en dus breken.
Dit om maar een paar verstrekkende gevolgen op te noemen.
Nogmaals, een ieder mag de motorolie er in kiepen wat hij of zij wil...... dat er een paar geluksvogels zijn wil niet zeggen dat je het risiko moet gaan nemen.