D5 2006 hoog olieverbruik

 
 
 
 
 
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 13:37  ·  #46
Teunnis,
De 2.4 motoren zijn reeds geïntroduceerd in S80 in 1998,
In die tijd was er gewoon een 10W40 standaard voor die wagen, en zelfs 15W40 of 50.
Alleen een gek zal er nu 0W in gieten.
( dat bestond niet eens in die tijd )


Bij 0W ga je bij warme motor de kans hebben dat je de melding oliedruk te laag krijgt...
De oliepomp heeft natuurlijk ook wat slijtage en die motor in NOOIT gebouwd om 0W in te doen.
Ik zou gewoon een goede 10W40 er in doen, ( een goede is dan van een merk zoals Shell, Mobil, etc met specificaties , dus geen bouwmarktolie, etc )
Of wat Groovedude deed, een zeer goede 5W40, dat kan ook.
Specs bedoel ik A3/B4 etc, niet lager gaan dan dat, en i.c.m. LPG kan je er 15.000 km mee rijden, ik zou er niet veel niet langer doen in verband met de verzuring van de motorolie door het rijden op gas.

Ook de moderne benzine is gebaseerd op vele koolwaterstoffen om de stoffen te compenseren die er niet meer in mogen zitten ( zwavel/benzeen/lood etc ) om er maar een paar te noemen.
Een van de vervangers is ethanol, en dat verbrand heel erg anders dan de klassieke brandstof, de ontwikkeling van de brandstof gaat zo snel, en elk vervangingsmiddel heeft weer z'n eigen ( vreemde ) eigenschappen.
Ook de diesel brandstof is heel anders... daar zit inmiddels ook 8% - 10% bio doorheen ( ja ook bij de reguliere Dieselolie ) en dat geeft ook weer een hele andere verbranding, om dat nog brandbaar te houden moet men ook weer rommelen aan het cetaan getal..
En de commonrail motoren houden veel meer van de ' oude diesel brandstoffen ".
Bio diesel verbrand weer anders, vervuilt meer, dus meer regeneratie momenten etc etc..
Vul maar in,.,.,

Ergo, geen 0W alleen 5W en 10W in je S80...
teunnis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 40
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 13:41  ·  #47
Quote door TPR Powerflush

Teunnis,
De 2.4 motoren zijn reeds geïntroduceerd in S80 in 1998,
In die tijd was er gewoon standaard een 10W40 standaard voor die wagen, en zelfs 15W40 of 50.
Alleen een gek zal er 0W in gieten.

Bij 0W ga je bij warme motor de kans hebben dat je de melding oliedruk te laag krijgt...
De oliepomp heeft natuurlijk ook wat slijtage en die motor in NOOIT gebouwd om 0W in te doen.
Ik zou gewoon een goede 10W40 er in doen, ( een goede is dan van een merk zoals Shell, Mobil, etc met specificaties , dus geen bouwmarktolie, etc )
Of wat Groovedude deed, een zeer goede 5W40, dat kan ook.
Specs bedoel ik A3/B4 etc, niet lager gaan dan dat, en i.c.m. LPG kan je er 15.000 km mee rijden, ik zou er niet veel niet langer doen in verband met de verzuring van de motorolie door het rijden op gas.

Ook de moderne benzine is gebaseerd op vele koolwaterstoffen om de stoffen te compenseren die er niet meer in mogen zitten ( zwavel/benzeen/lood etc ) om er maar een paar te noemen.
Een van de vervangers is ethanol, en dat verbrand heel erg anders dan de klassieke brandstof, de ontwikkeling van de brandstof gaat zo snel, en elk vervangingsmiddel heeft weer z'n eigen ( vreemde ) eigenschappen.
Ook de diesel brandstof is heel anders... daar zit inmiddels ook 8% - 10% bio doorheen ( ja ook bij de reguliere Dieselolie ) en dat geeft ook weer een hele andere verbranding, om dat nog brandbaar te houden moet men ook weer rommelen aan het cetaan getal..
En de commonrail motoren houden veel meer van de ' oude diesel brandstoffen ".
Bio diesel verbrand weer anders, vervuilt meer, dus meer regeneratie momenten etc etc..
Vul maar in,.,.,

Ergo, geen 0W alleen 5W en 10W in je S80...


oke duidelijk verhaal bedankt
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 14:00  ·  #48
Quote door TPR Powerflush

Of wat Groovedude deed, een zeer goede 5W40, dat kan ook.
Specs bedoel ik A3/B4 etc, niet lager gaan dan dat, en i.c.m. LPG kan je er 15.000 km mee rijden, ik zou er niet veel niet langer doen in verband met de verzuring van de motorolie door het rijden op gas.


Voor de prijs hoef je het niet te laten. Die olie van Meguin koop ik per 20 liter voor nog geen zes euro per liter in Duitsland. Inc. 21 euro verzendkosten. http://bit.ly/1HEfnnA
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 15:34  ·  #49
Quote door TPR Powerflush



Wbt Turbodesk, jij mag gewoon in je blok 0w gooien hoor, en al rij je 50.000km met de zelfde olie, tis immers jouw wagen, mijn zege heb je.

Dit is het laatste wat ik er over zeg, vele weten hoe het in elkaar steekt, en ik ga hier geen onzinnige zaken lopen verkondigen, alles uit praktijk en wat ik dagelijks meemaak.

Je kunt een paard naar het water leiden, maar het niet dwingen te drinken.

ik ga ook niet meer in op argumenten van: "die vertelde mij, en ik hoorde van die dat..... "
Ik wil wel ik conclaaf met mensen die een gedegen kennis hebben van smeermiddelen...
Ik ben geen missionaris en ga niet bekeren...


Je moet echt even ophouden met deze opmerkingen. Ik vind dat nogal denigrerend.
Alsof jij hier alle kennis in huis hebt.

Jij hebt het zelf ook alleen maar van: "die vertelde mij, en ik hoorde van die dat.....

Alle motorblokken die kapot gedraaid zijn, kunnen ook kapot gegaan zijn door onjuist gebruik en slecht onderhoud.
De meeste dikke Volvo`s zijn hun leven begonnen als leasebak en de meeste leaserijders zijn niet zo zuinig op hun auto`s. Met een koude dieselmotor lekker wegscheuren bijvoorbeeld.
Dit zal niet direct aan het licht komen maar bij een hogere km stand.
Hoe verklaar je anders dat het ene motorblok blijkbaar al bij 180k revisie nodig heeft en de ander bij 300k nog steeds geen problemen heeft ondanks het gebruik van dezelfde 0W30 olie.

Het is gewoon algemeen bekend dat de meeste Dealers overgestapt zijn op 5W30 olie omdat dat nou eenmaal beter verkrijgbaar is en goedkoper is. Het verschil is namelijk niet zo heel groot dus zal het geen kwaad kunnen.
Dat wil niet zeggen dat de 0W30 olie ineens slecht is voor je motor.

Zoals ik al eerder heb gezegd rijd ik zelf ook zonder roetfilter en egr en wissel ik de olie om de 15 a 20.000 km. Ik zie dus geen enkel probleem.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 17:01  ·  #50
Daar gaan we weer, was jij het niet die een paar dagen geleden nog zei " gaat hij de schade vergoeden " dat is stemming makerij en minimaal denigrerend. Als of ik een of andere leek ben ....
Ja, soms weten anderen meer over een bepaalde materie, in mijn geval weet ik veel over smeermiddelen omdat ik die al jaren verkoop.
En ik weet ook wel iets over automaten, omdat ik daar al jaren beroepsmatig mee werk.
Verder probeer ik mensen te adviseren met dergelijke zaken. Daar is een forum toch voor?
Of gaat het om wijsneuzen die dingen hebben op gepikt van andere maar er zelf geen verstand van hebben?
Een 0W is niet noodzakelijk goedkoper dan een 5W, dat hangt van vele factoren af, ook hier sla je de plank goed mis.
Verder ga ik niet meer in op jouw stellingen en negatief geladen input... maar dat schreef ik al eerder.
Dus voor mij is het klaar.
Andere personen die wel open staan voor zinnige input en dat dan ook kunnen waarderen wil ik uiteraard wel graag blijven adviseren.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 17:21  ·  #51
Ik zie het risico van de 0W in diesels met roetfilterregeneratie wel in de beschrijving van TPR Powerflush en dan niet "meteen" maar wel op langere termijn. door die verdunning die hij noemt. ook kan ik me vinden in het verschil tussen Scandinavië en hier (en sorry, een taxi gaat "niet uit", dus dan is 0W.. eigenlijk helemaal niet relevant)
wel heb ik eens in een oudere mercedes vrachtwagen de oliedrukmeter richting 0 bar zien gaan bij stationair draaien na een lange snelwegrit tegen wind in.. ik schrok me de krampen. die zal (oorspronkelijk) een 10W40 of dikker gehad hebben..
ook ben ik bekend met stijgend oliepeil door verdunning door benzine.. (dit door een compensatie voor een spruitstuklekkage, op gas had ik er geen last van, pas in Zweden en Finland met weinig gaspompen kwam het naar voren) ook daar wordt de olie niet knapper van dus bij thuiskomst meteen weer ververst (voor vertrek ook net, slechts 7000 km verder in 3 weken dus wéér)
maar verzuring van de olie door lpg.. kun je die nader verklaren, TPR Powerflush? als fervent gasrijder hoor ik daar van op.. mij werd altijd verteld dat door minder vervuiling de olie langer mee zou gaan, zo schoon als ik hem er uit laat lopen na de normale interval leek me dat ook wel te kloppen (al ververste ik bij mijn vorige auto iets eerder omdat het brandstofverbruik daarbij gebaat was)
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 18:04  ·  #52
Het is een FEIT dat veel Volvo dealers het fabrieksvoorschrift van 0W olie al enige jaren negeren en zijn over gegaan op 5W olie, zegt mij genoeg. Bij de dealers zal ondertussen genoeg ellende voorbij zijn gekomen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 18:44  ·  #53
Quote door Turbodesk

Ik begrijp de ophef over het gebruik van 0W30 olie echt niet. Heb net een bekende olie leverancier gesproken die mijn mening deelt.

Een 0W30 olie is in warme toestand hetzelfde als een 5W30 olie. De dikte van de vloeistof is dus gelijk.

Je hebt in koude toestand meer baat met een 0W omdat de olie sneller op gang komt in het motorblok en de klepstoters. 5W is koud dikker als 0W
Het idee dat een 0w30 minder smeert als een 5W30 olie is gewoon lariekoek.


Dit is de theorie die ik ook altijd geleerd heb bij olie.
Het getal voor de W is alleen bij koude toestand en dan is mijn gedachte ook dat hoe lager het getal hoe beter het is. Immers warm (dus na de W) is de eigenschap van de olie gelijk.
Nu kan ik mij voorstellen dat je met de regeneratie (dus diesel in je olie) met de koude start wel extreem dunne olie hebt.

Ik spreek in dit geval voor mezelf, maar ik heb geen DPF en EGR meer maar gooi er dus ook 0W30 in.
De verhalen die hier voorbij komen zijn relatief nieuw voor mij en zijn net na een onlangs gedane oliewissel.
Nu is mijn gedachte dan ook dat in het geval van mijn auto 0W30 ook beter zou zijn dan 5W30, maar begin wel licht te twijfelen om de volgende keer ook niet naar 5W30 te gaan.
Motorblok loopt in ieder geval de laatste 50.000 kilometer op Castrol Edge 0W30 met alle juiste specificaties en loopt als het spreekwoordelijke naaimachientje met iets meer dan 2ton op de teller
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 20:06  ·  #54
/MODS EDIT:

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Mensen, houd het wel leuk en respecteer elkaars mening.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 51
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 25.11.2014 - 20:39  ·  #55
Quote door Bigdog

/MODS EDIT:

Zoveel mensen, zoveel meningen.
Mensen, houd het wel leuk en respecteer elkaars mening.


Zo is dat Hans. Ik weet iets minder af van smeermiddelen, maar hetgeen ik weet over mechaniek en over motoren, pen ik dan ook graag neer. Zie m'n voorbije quotes.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3250
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:58  ·  #56
Ik ben geen expert op het gebied van smeermiddelen, maar heb wel geconstateerd dat voor mijn T5 (is geen diesel, ik weet het) het duidelijk aanwezige en meetbare olieverbruik drastisch daalde nadat ik van 0W30 overstapte op 5W30. Voorheen moest ik ongeveer 1,5 liter bijvullen op zo'n 10K (met de 0W30). Had bij tijd en wijle de indicatie "oliepeil te laag" in de display. Na overstap op 5W30 is dit gereduceerd tot een klein beetje bijvullen - schat zo'n kwart liter op dezelfde 10K. De overstap heb ik overigens gemaakt op aanraden van Raymond van TPR. Voor MIJ werkt het - verder mag iedereen het voor zichzelf invullen.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2014 - 21:45  ·  #57
Pieter,

De vraag die bij mij op komt is of een lager olieverbruik in jouw geval ook beter is voor het blok........ Ik heb er geen mening over, maar simpelweg dikkere olie gebruiken om het verbruik te beperken kan ook zo maar een keerzijde hebben.

Tom
katuut
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2014 - 23:08  ·  #58
Mpm is goede olie!

En btt: probeer gewoon 5w40 en check of je verbruik beter wordt. Met 1 op 1000 heb je binnen 5k je olie ververst :bandit:
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2014 - 23:21  ·  #59
Ik weet niet hoeveel liter jij in je blok gooit maar er gaat toch echt 6,5 liter in O-)
katuut
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2014 - 23:22  ·  #60
Ok,

Weekje verder dan :devil:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0