Teunnis,
De 2.4 motoren zijn reeds geïntroduceerd in S80 in 1998,
In die tijd was er gewoon een 10W40 standaard voor die wagen, en zelfs 15W40 of 50.
Alleen een gek zal er nu 0W in gieten.
( dat bestond niet eens in die tijd )
Bij 0W ga je bij warme motor de kans hebben dat je de melding oliedruk te laag krijgt...
De oliepomp heeft natuurlijk ook wat slijtage en die motor in NOOIT gebouwd om 0W in te doen.
Ik zou gewoon een goede 10W40 er in doen, ( een goede is dan van een merk zoals Shell, Mobil, etc met specificaties , dus geen bouwmarktolie, etc )
Of wat Groovedude deed, een zeer goede 5W40, dat kan ook.
Specs bedoel ik A3/B4 etc, niet lager gaan dan dat, en i.c.m. LPG kan je er 15.000 km mee rijden, ik zou er niet veel niet langer doen in verband met de verzuring van de motorolie door het rijden op gas.
Ook de moderne benzine is gebaseerd op vele koolwaterstoffen om de stoffen te compenseren die er niet meer in mogen zitten ( zwavel/benzeen/lood etc ) om er maar een paar te noemen.
Een van de vervangers is ethanol, en dat verbrand heel erg anders dan de klassieke brandstof, de ontwikkeling van de brandstof gaat zo snel, en elk vervangingsmiddel heeft weer z'n eigen ( vreemde ) eigenschappen.
Ook de diesel brandstof is heel anders... daar zit inmiddels ook 8% - 10% bio doorheen ( ja ook bij de reguliere Dieselolie ) en dat geeft ook weer een hele andere verbranding, om dat nog brandbaar te houden moet men ook weer rommelen aan het cetaan getal..
En de commonrail motoren houden veel meer van de ' oude diesel brandstoffen ".
Bio diesel verbrand weer anders, vervuilt meer, dus meer regeneratie momenten etc etc..
Vul maar in,.,.,
Ergo, geen 0W alleen 5W en 10W in je S80...
De 2.4 motoren zijn reeds geïntroduceerd in S80 in 1998,
In die tijd was er gewoon een 10W40 standaard voor die wagen, en zelfs 15W40 of 50.
Alleen een gek zal er nu 0W in gieten.
( dat bestond niet eens in die tijd )
Bij 0W ga je bij warme motor de kans hebben dat je de melding oliedruk te laag krijgt...
De oliepomp heeft natuurlijk ook wat slijtage en die motor in NOOIT gebouwd om 0W in te doen.
Ik zou gewoon een goede 10W40 er in doen, ( een goede is dan van een merk zoals Shell, Mobil, etc met specificaties , dus geen bouwmarktolie, etc )
Of wat Groovedude deed, een zeer goede 5W40, dat kan ook.
Specs bedoel ik A3/B4 etc, niet lager gaan dan dat, en i.c.m. LPG kan je er 15.000 km mee rijden, ik zou er niet veel niet langer doen in verband met de verzuring van de motorolie door het rijden op gas.
Ook de moderne benzine is gebaseerd op vele koolwaterstoffen om de stoffen te compenseren die er niet meer in mogen zitten ( zwavel/benzeen/lood etc ) om er maar een paar te noemen.
Een van de vervangers is ethanol, en dat verbrand heel erg anders dan de klassieke brandstof, de ontwikkeling van de brandstof gaat zo snel, en elk vervangingsmiddel heeft weer z'n eigen ( vreemde ) eigenschappen.
Ook de diesel brandstof is heel anders... daar zit inmiddels ook 8% - 10% bio doorheen ( ja ook bij de reguliere Dieselolie ) en dat geeft ook weer een hele andere verbranding, om dat nog brandbaar te houden moet men ook weer rommelen aan het cetaan getal..
En de commonrail motoren houden veel meer van de ' oude diesel brandstoffen ".
Bio diesel verbrand weer anders, vervuilt meer, dus meer regeneratie momenten etc etc..
Vul maar in,.,.,
Ergo, geen 0W alleen 5W en 10W in je S80...