D5 2006 hoog olieverbruik

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 29.11.2014 - 23:50  ·  #61
Deze al eens gezien ?
Staat in de gebruiksaanwijzing van Volvo.
Quote
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 11:55  ·  #62
Dat had ik me ook al een paar keer afgevraagd. :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 13:26  ·  #63
Denk dat je het zo moet zien: deze viscositeiten kunnen er allemaal in, en hij zal het er mee doen, maar, voor optimale prestaties zul je iets nauwkeuriger moeten zijn.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 13:55  ·  #64
als je nou gewoon eens goed naar dat grafiekje kijkt, zie je dat 0W30 (èn 0W40!) pas ònder de -30 wordt geprefereerd boven de 5W30.. dus hier is dat verschil totaal niet relevant.. in Zweden misschien.
ik ben heel benieuwd wàt voor prestaties jij meer verwacht van een 0W30 over een 5W30, Waltersan.. en als het "eruit loopt" doet het niks meer..

feit blijft dat koud-dunnere olie er bij een ouder blok en koude start gewoon harder doorheen gaat..
wat moet je overigens in deze motor gooien in bijvoorbeeld Australië of Zuid-Afrika? daar houdt het niet op bij 40 graden..
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 14:01  ·  #65
Wat wel opvallend aan het grafiekje is, 0W30 doet het bij warmere temperaturen ook beter dan 5W30.
Dit lijkt mij haast een foutje aangezien het nu gelijk staat aan 0/5W40.
Ook is bij 0/5W30 het getal achter de W niet anders en zouden ze dus hetzelfde moeten presteren
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 17:15  ·  #66
Eens viscositeit geeft de stroperigheid aan.
je verwacht dus dat 30W altijd de zelfde stroperigheid heeft bij bepaalde temp. dat staat niet zo in deze tabel. dus de ene w30 is de andere niet? lijkt me vreemd idd.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:31  ·  #67
Vergeet niet dat de tabel in het boekje bij de auto door de dealer en fabrikant zijn opgesteld. Die gaan er van uit dat een auto bij 150000 km afgeschreven is. Daarnaast moeten ze de olie die voor de emissie-eisen aanbevelen (of ze het er nu mee eens zijn of niet).

En wij hebben allemaal een auto met tussen de 200000 en 400000 km. Eigenlijk kun je dan niet meer uitgaan van richtlijnen die gelden voor een nieuwe auto.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:47  ·  #68
Waltersan, dat zijn hele wijze woorden van je.
Het is een ongeschreven wet binnen de automotive de volgende levensduur is vastgesteld.
Benzine 150.000
Diesel 250.000
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 18:59  ·  #69
Normaliter voldoet een 10W40 in NL. Zelfs bij koude starts. Voor je eigen gevoel kan je er een 5W40 in mikken. 's Winters net ff iets dunner.

In mijn Legacy Turbo(getuned) zat 5W50. Werd ook regelmatig zwaar belast en dus "noodzakelijk". Maar ook koude starts, s'morgens om 03:00 om naar mijn werk te rijden moest ie aan kunnen in de winter.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 19:15  ·  #70
Bij high performance , zeg maar race olie voor race gebruik zie je wel vaak 10W60.
Nu is de voorkeur om een volsyntheet in de motor te hebben, die tref je weinig aan in 10W40, nou ja, bij Motul 300V wel trouwens, maar verder is een 10W40 een deelsyntheet.
tevens is de 10W40 een olie waar men erg loopt te rommelen met de kwaliteit, je kunt die olie al voor 99 euro kopen, ja een 60L vat.
kan je nagaan wat voor kwaliteit dat is, neem in elk geval een a3 b4 spec als je een 10W40 neemt, en neem in ieder geval een gerenommeerd merk.
julles
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Berichten: 125
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 30.11.2014 - 23:40  ·  #71
Ik ben redelijk gek geworden van MPM olie. Ik heb de sheets diverse malen vergeleken met andere merken en als je dan prijs kwaliteit vergelijkt kies ik het liefst voor MPM. Bij mijn vorige prive auto een Alfa Romeo 166 2.0 TS op gas met 410000 km was dit de enige olie waarbij de motor lekker stil liep en een redelijk laag olie verbruik had.

Note: ik voegde ook TSL toe aan de olie.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 01.12.2014 - 00:51  ·  #72
Dit is best een aardig topic aan het worden zo. De tegenstellingen vliegen je rond de oren :D.
Als we gaan shoppen voor een gebruikte Volvo zoeken we allemaal een dealer onderhouden Volvo toch?
Terwijl deze allemaal te lang hebben gereden qua onderhoudsintervallen, immers zijn deze netjes volgens het onderhoudsboekje afgestempeld om de 30.000km.

De motoren draaien zelden meer dan 200.000km met deze onderhoudsinterval en de 0W30 olie, want dan zijn ze kapot.
Toch word er gesteld dat de meeste auto's hier op het forum tussen de 200.000 en 400.000km gedraaid hebben. Die zijn zeker aan de tweede of derde motor bezig inmiddels.

Allemaal stellingen uit de afgelopen 12 pagina's aangevuld met mijn hieruit getrokken conclusies in schuin gedrukt

Als ik hier bij de dealer binnen stap (Olov) of bij Bluekens (waar ik nogal eens kom voor onderdelen), dan zie ik auto's staan van 10 jaar en soms nog ouder. De dealer is er niks bij gebaat om een olie in m'n auto te gooien die inferieur is en ook niet bij een langere onderhoudsinterval (immers minder inkomsten).

Olie is een belangrijk sapje voor de motor, maar 0W30 en 5W30 zijn vrij aardig gelijk eenmaal op temperatuur. De koude start, tja de olie is dan toch dikker dan wanneer die warm is. 0W is dan wat dunner dan 5W in oude toestand, maar nog altijd dikker dan warme 5W...
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 01.12.2014 - 09:03  ·  #73
Er zullen bij ieder merk motoren kapot gedraaid worden.

Ik ben de afgelopen week bij twee Dealers (Groningen en Assen) en een Volvo Specialist (Tynaarlo) naar binnen gelopen en gevraagd welke olie ze zelf gebruikte voor mijn type motor en wat ze aanbeveelden.

Alledrie gebruiken ze de 0W30 olie met A5B5 specificatie, zoals Volvo ook aanbeveelt.
Dus geen 5W30 olie.

Ze raadde mij aan om geen andere olie te gebruiken.

En ja, bij hun komen ook wel eens motoren binnen met versleten klepstoters of andere mankementen, maar dat heeft volgens de Dealers en Specialist te maken met eigenaren die het niet zo nauw nemen met het onderhoud. Sommige eigenaren vertelden zelfs met trots dat ze wel 40.000km hadden gereden met de olie. Of ze hadden gereden met de verkeerde olie.

Tijdens het gesprek in Tynaarlo gaf men ook aan dat het erg belangrijk is om de juiste olie te gebruiken en niet te lang te wachten met verversen. Ze hadden meerdere V70`s in onderhoud met dezelfde motor als die van mij met hele hoge kilometerstanden zonder enkel probleem. Wat te danken is aan het juiste onderhoud en juiste olie.

Dat er dus blijkbaar Dealers zijn die een andere oliesoort gebruiken, wil dus niet zeggen dat iedereen dat doet.

Ook een leuk topic om te lezen. Vooral de opmerking van Jeroen Bunte met de aanbeveling van Volvo Nederland en de revisie van Roland Kosters met de (juiste) olie?
topic.php?t=5439&page=1

We moeten hier alleen niet alle typen motoren door elkaar halen. Wat voor de een goed is kan voor de ander niet goed zijn. En iedereen moet natuurlijk zelf weten wat voor zijn auto (motor) het beste is.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:43  ·  #74
Juist, dat de D5 motor wel degelijk zijn geevolueerd blijkt wel uit de euro 3, euro 4 en euro 5 normen welke aan de motoren gehangen zijn. Hiervoor worden hele trukendozen uit het schap van Volvo gehaald.
Een D5 euro 3 motor heeft andere specs dan een D5 euro 5 motor. Er hangt van alles om heen om die euro 5 norm te halen en ongetwijfeld is er ook in de motor wat gesleuteld om bijvoorbeeld wrijvingsverliezen te verlagen, inspuitdrukken omhoog, enz.
De problemen die zich voordoen zullen gerelateerd zijn aan dat type motor. Ik geloof er niet in dat 5W30 deze problemen direct hadden voorkomen tov 0W30. Als nu die motoren na revisie weer eens 250.000km achter de kiezen hebben (niet 1 of 2 horen van verhalen, maar kom eens met 40 á 50 motoren op de proppen) dan hebben we een harde case.
De euro 5 motoren met dpf zullen wel OP TIJD aan de verse olie moeten door blowby van diesel richting carter. Verdunning is een serieus probleem, maar dat ga je niet ondervangen met 0W30. Immers de specificatie 30 blijft staan, als de motor dus warm is, dan is de viscositeit nagenoeg hetzelfde als van de 5W30 olie. Verdunning door diesel blowby levert dus dezelfde problemen op.
De 0W30 helpt mee aan de koude start, de olie is bij koude motor ietsje minder dik dan de 5W30. Smering is dus beter op dat moment, de olie gaat makkelijker door de kleine kanaaltjes in bijvoorbeeld de cilinderkop. Ja maar met 5W30 heb ik meer oliedruk? Klopt, oliedruk word ergens net na de pomp gemeten, als de olie lekker dik is en niet door die kanaatjes wil loopt de oliedruk omhoog. Omdat de olie niet wil dus...
Dan het verminderen van verbruik door gebruik van 5W30, dat zal meer te maken hebben doordat mensen gaan nadenken over hun olie en dan ineens olie van kwaliteitsmerk gaan gebruiken. De oliekwaliteit is veel belangrijker dan de 0W of 5W specificatie. De zogenaamde dopes zorgen voor minder kwaliteitsverlies van de olie wanneer er roetdeeltjes in komen, gaat verzuring tegen, enz..
Mijn conclusie na twaalf pagina's, auto gaat naar de dealer en de dealer weet heus wat die motor het beste kan hebben. Sterker nog, ik heb geen idee wat ze er in kieperen...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 54
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: D5 2006 hoog olieverbruik

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:55  ·  #75
Quote door WouterR

Mijn conclusie na twaalf pagina's, auto gaat naar de dealer en de dealer weet heus wat die motor het beste kan hebben. Sterker nog, ik heb geen idee wat ze er in kieperen...


Mijn conclusie na twee dealerbezoeken: de dealers zijn het niet eens. Dealer 1: we gooien er altijd 0W30 in, dat doen we bij alle Volvo's. Dealer 2 (en specialist in oudere Volvo's): 0W30? Da's veel te dun voor deze motor. Dan zal ie wel aardig wat gebruiken.

Wie het weet mag het zeggen. De mijne doet het prima op volsynthetische 5W40. De mijne is een benzine, overigens, geen Diesel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0