2007 2.4 D probleempje

JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

2007 2.4 D probleempje

· 
Posted: 02.07.2021 - 10:27  ·  #1
Heren van het goede leven ! :)

ik had mij al voorgesteld op t forum, maar voor diegene die mij nog niet kennen, ik ben Johan (username JohanV70) en heb een 2007 V70 2.4D met 163pk gekocht..

tot nu toe beviel deze mij erg goed totdat gister mn vrouw bij mij kwam en vertelde dat de auto nogal een " rammelend " geluid maakt bij stationair (geen vermogen inhouden)

nu ben ik even aan het zoeken geweest op het forum en op Youtube, en kwam erachter dat het mechaniekje wat de swirl flaps bediend losligt (niet kapot maar gewoon los) nu is mijn vraag --> ik kan t stangetje niet terugklikken omdat 't motortje hiervan in een verkeerde stand staat.. kan ik hier wat kracht op zetten of hoe doe ik dit precies ?

(ik ben best wel behoorlijk een NOOB hierin dus daarom stel ik hier de vraag)
mijn excuses alvast mocht dit berichtje misschien al ergens anders staan.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: 2007 2.4 D probleempje

· 
Posted: 02.07.2021 - 11:24  ·  #2
Geen kracht zetten op het motortje, maar je moet het nokje wat uit het blok steekt naar je toe trekken (richting het motortje). Dat armpje zou eigenlijk geen noemenswaardige weerstand mogen bieden. Als dat wel zo is, is je wervelklepmechanisme vervuild of kapot.

Een andere optie is het motortje bedienen, dit kan met volvo software VIDA en koppelstuk DICE? Daarmee kan je ook allerlei onderdelen direct bedienden, zo ook de wervelklepmotor. Mocht je dat hebben, dan is dat een optie. Zo niet, kan je evt een forumlid benaderen (zie link in mijn signature) om je daarmee te helpen.
Eerste optie lijkt mij handiger en sneller.
Volvofiel2
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 11:41  ·  #3
De vraag is of het stangetje vervolgens wel vast blijft zitten, hij is er niet zomaar vanaf gekomen. Geen foutmeldingen gehad?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 13:15  ·  #4
Het stangetje kan eraf springen:
-slijtage van het kunststof of kogelkopjes
-vervanging stangetje maar onjuiste kalibrering.
In beide gevallen blijft het stangetje niet zitten.

Je kan een nieuw stangetje kopen (€10-15,- schat ik) of inleren via Vida proberen.

Mocht beide niet lukken kan je met een stevige paperclip ook een verbinding maken.

Het aller beste is de wervelklep vervangen.
-Klep, pakking en stang
-Verstuiver bouten/klemmen
-Brandplaatjes.
Kosten materieel schat ik €150,- 200,-
Kosten arbeid ligt aan hoe makkelijk de verstuivers meewerken. Uurtje of 3 al gauw.

Overigens denk ik dat de rammel niet van de wervelklep komt. Mocht het geluid over duidelijk wel van die plek komen zou ik zsm voor vervanging gaan.

Ligt er geen hitteschild ergens los?
JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 15:14  ·  #5
Quote door Volvofiel2

De vraag is of het stangetje vervolgens wel vast blijft zitten, hij is er niet zomaar vanaf gekomen. Geen foutmeldingen gehad?

nee enige foutmelding die er nu instaat is net na een onderhoudsbeurt dat hij teveel olie heeft (code 97 dacht ik ) maar olie staat netjes op max
JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2021 - 15:19  ·  #6
Quote door Bolbo

Geen kracht zetten op het motortje, maar je moet het nokje wat uit het blok steekt naar je toe trekken (richting het motortje). Dat armpje zou eigenlijk geen noemenswaardige weerstand mogen bieden. Als dat wel zo is, is je wervelklepmechanisme vervuild of kapot.

Een andere optie is het motortje bedienen, dit kan met volvo software VIDA en koppelstuk DICE? Daarmee kan je ook allerlei onderdelen direct bedienden, zo ook de wervelklepmotor. Mocht je dat hebben, dan is dat een optie. Zo niet, kan je evt een forumlid benaderen (zie link in mijn signature) om je daarmee te helpen.
Eerste optie lijkt mij handiger en sneller.

Ahh okay !! bedankt voor de tip !!

ga ik morgen even controleren dan ! motorblok is nu loeiheet omdat ze net van een lange rit terug komt -- voor dat VIDA gebeuren zal ik inderdaad iemand van t forum moeten vragen omdat ik daar zelf geen verstand van heb haha ;-)
JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2021 - 14:51  ·  #7
zojuist even onder de kap gekeken : ik heb het stangetje geprobeerd los te halen.. deze bleek behoorlijk poreus te zijn en is gescheurd --> bij volvo was het magazijn dicht en bij bv een kwik-fit kon ik m niet bestellen --> kan ik hier wel eventjes mee doorrijden ? of is dit niet goed voor de auto ?

ik ga maandag wanneer de garage's open zijn het onderdeel bestellen (want ik heb begrepen dat het onderdeeltje nog geen 2 tientjes kost)

verder is de wervelklepbediening wel gewoon gangbaar --> het plastic onderdeeltje wat erop zat is helemaal doorgesleten
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 03.07.2021 - 22:50  ·  #8
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 04.07.2021 - 07:20  ·  #9
Als je de wervelklep in de open stand zet kun je er wel een tijdje mee rijden. Het kopje zover mogelijk richting het blok duwen en dan blokkeren met een dik stuk slang of iets anders.
JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.07.2021 - 12:05  ·  #10
Quote door volvo355

Als je de wervelklep in de open stand zet kun je er wel een tijdje mee rijden. Het kopje zover mogelijk richting het blok duwen en dan blokkeren met een dik stuk slang of iets anders.

ahh kijk aan ! ik ga vanmiddag even zon " stokkie " halen (12 euri 85) en kijken of ik m er tussen kan freubelen, mocht dat niet lukken volg ik je tip op om m gewoon vast te zetten.
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

· 
Posted: 05.07.2021 - 12:56  ·  #11
nou als dat niet lukt met die wervelklep is er geen man overboord hoor. als je er een tijdje mee kunt rijden is dat denk ik een rekbaar begrip. Omdat ik al acht jaar en 200 dznd km verder ben ook met een open wervelklep. enige nadeel is een plok geluid bij stationair draaien. de klep is in de openstand door Martin MMTS vastgezet. dus...kan best. En hij rijdt er niet minder om. Gisteren de Mont Ventoux nog opgereden. Ik schrijf dit vanuit een zeer warm Zuid Frankrijk. op de sjamping.
JohanV70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.07.2021 - 12:45  ·  #12
Quote door TonD

nou als dat niet lukt met die wervelklep is er geen man overboord hoor. als je er een tijdje mee kunt rijden is dat denk ik een rekbaar begrip. Omdat ik al acht jaar en 200 dznd km verder ben ook met een open wervelklep. enige nadeel is een plok geluid bij stationair draaien. de klep is in de openstand door Martin MMTS vastgezet. dus...kan best. En hij rijdt er niet minder om. Gisteren de Mont Ventoux nog opgereden. Ik schrijf dit vanuit een zeer warm Zuid Frankrijk. op de sjamping.

ahh fijn om te horen ! ik heb t " stokkie" er tussen gezet, mocht t Nondeju werken weet ik dat dit nog een oplossing is !!

t verkeerd is dat het geluid er nog steeds is ! ik denk nu zelfs aan een lager van mn stuurpomp of dynamo, maar k ga ermee naar de garage aangezien ik er binnenkort ook mee naar t zuiden van frankrijk wil en niet voor verassingen wil gaan staan

Selected quotes for multi-quoting:   0