2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 14:13  ·  #151
Belangrijk is oa dat ze alle 5 dezelfde hoeveelheid diesel piesen bij dezelfde druk. Dan krijg je de mooist lopende motor. Je hebt al veel geprobeerd om het probleem te tackelen en al genoeg geïnvesteerd om de auto niet zomaar aan de kant te willen schoppen. Heb je al een mailtje of belletje gewaagd richting het bedrijf dat jouw injectors ( ;) ) kan testen? Misschien dat zij kunnen meedenken of je injectoren idd aan de basis van jou probleem kunnen staan, ik denk van wel. Als er dan afwijkende waardes zijn dan kunnen zij de injectoren gelijk reviseren. Dan weet je dat je er weer jaren tegenaan kan.
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 196
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 14:27  ·  #152
Dit draadje loopt al sinds augustus vorig jaar. Nog even aanmodderen is wellicht ook een suggestie. De auto lijkt al bijna een jaar goed genoeg te rijden..
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 14:30  ·  #153
Ik denk dat je roetfilter vol/defect/as is.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 15:04  ·  #154
Quote door staaf

Dat is een moeilijke: een dieselwagen van 2008 en 350,000 km brengt 2dehands volgens mij niets meer op.
Ik betaal hier nu in Belgie ergens een 900€ wegentaks. Ik ben veranderd van werkgever en doe nu mijn woon-werk verkeer met de fiets.

Ik denk elk jaar opnieuw... voor het verschil in wegentaks kan ik geen nieuwe wagen kopen die me zoveel rijplezier geeft als deze.
Dus: ergens wil ik er nog lang mee rijden, langs de andere kant lijkt het me niet zinvol om er bakken met geld tegen aan te gooien.

De wagen staat voor de rest wel op punt, koppeling is 50,000km geleden vervangen, schokbrekers zijn vernieuwd.... noem maar op.
Ik houd een auto technisch steeds goed bij. Echter deze heeft ergens onderliggend een probleem dat ik niet vind. Dat zouden de verstuivers kunnen zijn, maar mogelijks ook iets anders (alhoewel ik dat betwijfel)


Kort samengevat:
De auto levert niet veel meer op, dus verkopen heeft weinig nut.
Je bent meer gaan fietsen, dus een andere auto is niet nodig.

Dan zou ik ervoor zorgen dat hij weer fatsoenlijk loopt.
Ik weet niet het exacte probleem, maar stel dat het 5 nieuwe verstuivers zijn van in totaal € 1.250,-, voor dat bedrag bovenop de verkoopprijs van je Volvo koop je niks terug.

Ik bekijk het zo, de afschrijving is er niet meer dus mogen de onderhoudskosten hoger zijn zolang de auto maar betrouwbaar blijft.
Bij een jonge auto is het net andersom. Er zit een flinke post afschrijving in, dus de onderhoudskosten mogen niet abnormaal zijn.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 16:42  ·  #155
Quote door Roberto

Dit draadje loopt al sinds augustus vorig jaar. Nog even aanmodderen is wellicht ook een suggestie. De auto lijkt al bijna een jaar goed genoeg te rijden..


Dus....?
Problemen zijn er al twee jaar ipv van één jaar. Als jij de oplossing weet hoor ik het graag.
In afwachting modder ik wel wat verder.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 16:47  ·  #156
Quote door Blade

Ik denk dat je roetfilter vol/defect/as is.


Dat is nu ook waar ik aan twijfel.
Zijn de injectoren de oorzaak, desondanks dat ik geen enkele foutcode heb ik die richting?
Echter als het roetfilter vol zit, zijn de injectoren mss wel de oorzaak. Of is het gewoon de leeftijd en gebruik die oorzaak zijn?
Mocht het roetfilter verstopt zijn, zou ik dan geen hogere verschildruk moeten hebben dan wat ik nu meet (steeds rond de 7hpa stationair)
Is een beetje in cirkels denken dat ik doe, daar zit het probleem. Ik moet iets doen om één en ander te kunnen uitsluiten.
Het probleem is alleszins een jaar of twee geleden begonnen toen ik op terugreis kwam van frankrijk met een defecte turbodrukactuator. Maar hier telt weer hetzelfde: oorzaak en gevolg?
Roberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 196
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 17:02  ·  #157
Quote door staaf

Quote door Roberto

Dit draadje loopt al sinds augustus vorig jaar. Nog even aanmodderen is wellicht ook een suggestie. De auto lijkt al bijna een jaar goed genoeg te rijden..


Dus....?
Problemen zijn er al twee jaar ipv van één jaar. Als jij de oplossing weet hoor ik het graag.
In afwachting modder ik wel wat verder.


Mijn punt is dat het probleem kennelijk niet dusdanig is dat er op stel en sprong een oplossing moet komen. Vervelend dat het niet opgelost is maar gelet op het verloop is de voortvarendheid ver te zoeken. En dat is prima hè. Alles is een keuze.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.07.2023 - 17:16  ·  #158
Probleem is dat het vrijwel alleen optreed met de caravan erachter en dat is jammer genoeg maar een paar keer per jaar.
Zonder caravan erachter heb ik zover ik me kan herinneren nog maar één keer dat probleem gehad. Dus idd, 99% van de ritten geen enkel probleem te merken.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het niet opgelost wens te hebben.
Ik heb al de nodige dingen opgelost, echter waren die volgens mij eerder gevolg dan oorzaak.

Heb idd al contact gehad met de mensen die de verstuivers zouden testen (Buchli). Deze geven ook aan dat oorzaak en gevolg niet eenvoudig uit elkaar te houden zijn in dit geval.
Dat het roetfilter dichtslibt 'zou' het gevolg kunnen zijn van injectoren maar kan ook gewoon door gebruik zijn.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.07.2023 - 20:41  ·  #159
Heb hiernet de uitlaat losgemaakt voor het roetfilter (spatie van een millimeter of 4 gelaten tussen de twee flenzen). Hierna een testrit gedaan. Ergens zou ik zeggen dat de wagen wat meer vermogen had maar niet drastisch. Echter viel me op toen ik versnelde dat ik een wolk achter me had. Eerst dacht ik nog stof op de weg dat opdwarrelde maar toen ik in mijn garage een twee-tal keer gas gaf tot zo een 3000 toeren hing er een rookgordijn in de garage.
Lijkt me niet echt normaal dus denk ik toch dat ik richting injectoren mag kijken.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een euro 3 d5 (dus zonder roetfilter zag roken). Geen idee wat zo een euro4 met uitgeboord dpf doet kwa rook maar kan me niet voorstellen dat die zo roken. Wordt vervolgd.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.07.2023 - 21:05  ·  #160
Het hoeft niet per saldo roet uit de cilinders te zijn wat je in dit ritje achter de wagen zag, het kan ook roet uit het dpf zijn dat eruit geblazen wordt en het beeld dat vertekend.
Ik zou dit ritje nog een paar keer herhalen voor een juist beeld.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.07.2023 - 21:16  ·  #161
Hoe is het olieverbruik nu? Ergens midden in dit topic heb ik ook wat vergelijkbaars geschreven. Dat filter verstopte ook door olieverbruik.

Maar heb je het inlaattraject al eens afgeperst/rooktest gedaan? Bij een inlaatlucht lekkage gaan ze ook roken. En krijg je uiteraard ook turbo foutcodes.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.07.2023 - 21:56  ·  #162
Poika,

Ik had last van olieverbruik, maar dat is opgelost door de kleppendekselpakking te vervangen samen met de wervelklep.
Nu dus geen olieverbruik meer.
Ik heb het inlaattraject al meerdere keren afgeperst (met rond de 1 bar druk) nog geen enkele keer iets ontdekt. Ik zal dit morgen evt nog eens doen. Duurt niet lang.
Druksensor op de intercooler is ook vernieuwd, vorige gaf verkeerde waardes. Inlaattraject is ook netjes.

Martijn;
Ik heb losgekoppeld tussen katalysator en roetfilter. Kan dan toch geen roet zijn van het roetfilter? De opening zit voor het filter.
Mijn testritje was een 5-tal km lang.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 06.07.2023 - 23:03  ·  #163
Een katalysator is geen roetfilter. De partikeltjes gaan er op de “heenweg” ook langs dus is tegen de stroom in ook mogelijk. Hoewel ik het meest geloof in slechte verstuivers na dik 3 ton, lijkt het mij waardevol om alle toeval uit te sluiten.

En ik zou verstuivers niet bij de sloop halen maar gereviseerde bij Buchli of zo.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 08.07.2023 - 20:24  ·  #164
Dag Martijn,

Ik begrijp je niet goed vrees ik.
Ik heb losgekoppeld tussen katalysator en roetfilter, de uitlaatgassen passeren het roetfilter dus niet meer. Komen dus vrijwel rechtstreeks uit de motor. Enkel het katalysator zit er dan nog tussen.
Toen kon ik dus overduidelijk de rookwolk/walm zien.
De dag later rook mijn garage nog naar (volgens mij) onverbrande diesel.
Maandagavond probeer ik de verstuivers te demonteren, dinsdag probeer ik ze binnen te brengen bij Buchli. Ik probeer wel eerst nog eens het inlaattraject af te persen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 09.07.2023 - 10:54  ·  #165
Piet, het roet dat opgehoopt voor- en in het roetfilter zit zou eventueel los of weg kunnen via de open flens. Mijn ervaring met retrofit filters op trucks is dat er veel roet vrij kan komen via de ingang van het filter als je er bijvoorbeeld met perslucht op blaast. Dat de katalysator ervoor zit maakt niet uit omdat de katalysator het roet vrij laat passeren om het in het dpf op te kunnen vangen.

Nu is het dpf niet van die diameter (30-40cm) als op een truck, maar bij 2-3 keer flink gasgeven kan het wel juist het roet aan de voorkant van je filter zijn dat loskomt en achter je auto hangt. Het is in mijn beleving wel de moeite waard om een stuk of 15 flink versnellingen te maken voordat je een oordeel velt over de roetvorming door de verstuivers zelf.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0