Quote door staaf
Ik heb deze avond wat staan tikken tegen de injectoren maar kon de slechte loop niet reproduceren. Toen een ritje gaan maken totdat de motor weer zijn kuren kreeg. Toen heb ik de Lin-connector van de dynamo uitgetrokken, dan was ik zeker dat de dynamo niet bekrachtigd was. Echter tegen mijn verwachting in geen verschil. Zet ik de koplampen weer aan begint de motor weer perfect te lopen.
Ik weet het eerlijk gezegd niet meer.
Wat is het verband tussen een verbruiker aanzetten en het slecht lopen? De dynamo mag ik afvinken, dus de stroom van de lampen komt rechtstreeks uit de batterij. De motor zelf voelt de belasting van de dynamo dus niet meer. Wat gebeurt er dan wel?
Voor de volledigheid: ook de vrijloop van de dynamo gecontroleerd..... die is ook ok.
De LIN connector van de dynamo zal er wel voor zorgen dat de dynamo met de computer kan communiceren, maar de stroom voor de lampen wordt gewoon gevraagd en geleverd via de dikke kabel... je zet het licht aan = sluit de stroomkring voor de lichten, stroom wordt gevraagd en geleverd door de dynamo, die zorgt voor wat extra belasting van de motor, die daardoor iets minder toeren gaat maken, dat wordt bijgeregeld door motormanagement, motor krijgt iets meer brandstof en gaat goed lopen... zo beredeneer ik het althans. In mijn beleving krijgt hij gewoon net iets te weinig (of te slecht vernevelde) brandstof bij stationair lopen zonder enige belasting bij warme motor. Ik heb hetzelfde: je zet een zware belasting aan (lichten, achterruitverwarming, airco...) of je raakt het gaspedaal aan voor maar 1mm en het rommelig lopen (ik noem het stampen) is meteen weg.
Slechte massa lijkt mij onwaarschijnlijk dat die temperatuursafhankelijk is? Persoonlijk zou ik het toch eerder bij een injector zoeken... ik noemde al dat het bij mij niet optrad toen ik eens een tank premium diesel getankt had (dit was wel in Portugal bij een lokaal merk, dus ik kan niet zomaar herhalen om te testen), wellicht is dat bij jou ook de moeite waard. Of een injectorcleaner proberen (die zou ik dan wel op een halve tank doen ivm wat hogere concentratie).
CEM en ECM is niet hetzelfde.
CEM = Central Electronics Module, dit is de centrale ECU die alle losse modules aan elkaar knoopt.
ECM = Engine Controle Module, specifiek gericht op motorische functies.