Dat stukje ben ik even vergeten (vd week wel gelezen) ik lees nergens dat er is gepeild met de peilstok. Die is leidend. Koud meten. Bij een euro4 wervelklep motor heb je een grote peilstok. Bij een latere 2.4d heb je nog een service peilstok (kleintje onderin) dus welke is het?
Het roetfilter gedoe speelt al enkele jaren als ik het goed heb. Voorheen enkel in de zomermaanden. Olieverbruik pas sinds heel kort.
Wat betreft jouw vermoeden Martijn, is het zeker een mogelijkheid. Overmatig olie veroorzaakt veel asvorming (funest)
Recent heb ik ook een roetfilter vernieuwd bij een euro4 p2 v70. Deze zat ook vol en ging steeds in noodloop (roetfilter vol melding) als
even de voorpijp los gemaakt voor het filter en gaan rijden. Storingvrij! Regenereren hielp helaas niet, ook niet meerdere keren.
Roetfilter vernieuwd voor een goede tweede handsje (orig volvo) en opgelost.
Bij ophalen iets meer info gekregen vd eigenaar, en die zei dat de auto de afgelopen jaren steeds meer olie ging verbruiken (5tonplus)
Nu wisten we ook de oorzaak.