2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

· 
Posted: 01.10.2022 - 21:32  ·  #61
Er speelt wel meer Poika. Behoorlijk intern olieverbruik en regelmatig vol dpf meldingen.

Ik denk dat de turbo lekt op de uitlaat. Wat denk jij?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 01.10.2022 - 21:36  ·  #62
Dat stukje ben ik even vergeten (vd week wel gelezen) ik lees nergens dat er is gepeild met de peilstok. Die is leidend. Koud meten. Bij een euro4 wervelklep motor heb je een grote peilstok. Bij een latere 2.4d heb je nog een service peilstok (kleintje onderin) dus welke is het?

Het roetfilter gedoe speelt al enkele jaren als ik het goed heb. Voorheen enkel in de zomermaanden. Olieverbruik pas sinds heel kort.

Wat betreft jouw vermoeden Martijn, is het zeker een mogelijkheid. Overmatig olie veroorzaakt veel asvorming (funest)

Recent heb ik ook een roetfilter vernieuwd bij een euro4 p2 v70. Deze zat ook vol en ging steeds in noodloop (roetfilter vol melding) als check even de voorpijp los gemaakt voor het filter en gaan rijden. Storingvrij! Regenereren hielp helaas niet, ook niet meerdere keren.

Roetfilter vernieuwd voor een goede tweede handsje (orig volvo) en opgelost.

Bij ophalen iets meer info gekregen vd eigenaar, en die zei dat de auto de afgelopen jaren steeds meer olie ging verbruiken (5tonplus)

Nu wisten we ook de oorzaak.
staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.10.2022 - 21:58  ·  #63
Hallo beiden,

Ik heb een 2009 2,4D dus model met de peilstok.
Toen ik de melding 'olie laag' kreeg strookte dit jammer genoeg ook met wat ik zag op de peilstok. Of dit vorige keer ook zo was? Ik denk het wel, maar durf het niet zeker te zeggen. Heb nu mijn km-stand genoteerd + de gemeten waarde in vida (85%).

Ik had een tijdje terug wat ineengeknutseld om het inlaattraject op druk te zetten, maar kreeg de aansluiting hiervan niet netjes dicht. Ik zou iets moeten hebben me de juiste diameter waar ik dan een nippel op kan monteren.
Heb dan maar het volledige inlaattraject gedemonteerd en geinspecteerd. Toen heb ik die losse slangklem gevonden en aangedraaid.
Op dat ogenblik had de wagen gigantisch vermogen (rica tuning 226pk). Dit was denk ik vorige week zaterdag.
Hierna heb ik de olie niveau laag meting gekregen (voor de tweede keer in een paar weken), weer heb ik een 300ml olie bijgevuld.
De olie die ik gebruik is een 5W30 C3 olie trouwens, die gebruik ik al een 100,000km, alle 15000km nieuwe olie.
Vandaag de carterventilatie nagekeken, hiervoor de luchtinlaatbuizen bovenaan het blok losgehad om één en ander bereikbaar te maken.
Alles hier extra gecontroleerd op losse klemmen.
Hierna weer minder vermogen, respons van het gaspedaal is niet ok. Je voelt de motor oppakken, dan even bokken en dan weer doortrekken.
Mocht het in de turbo zitten die niet genoeg opbrengst heeft dan zou de boostsensor dat detecteren.
Daarom dat ik vermoed dat er meer lucht wordt aangezogen dan dat de LMM detecteert, turbo gaat ook maar reageren op wat de LMM detecteert, en de injectoren ook. Het enige dat me tegenzit met deze theorie is dat dit dan een groot lek moet zijn aan de inlaat, tenminste dat zou ik toch denken.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

· 
Posted: 01.10.2022 - 23:38  ·  #64
Haal de stekker van je LLM eens los en rij dan eens.....

Wat mij nog steeds bevreemd is dat de verlichting aan of uit de stationair loop laat veranderen van niet goed naar goed....
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 02.10.2022 - 07:44  ·  #65
Dag Johan,
Het is niet zozeer verlichting maar een verbruiker aanschakelen beinvloed de slechte loop, ook omgekeerd: staan alle verbruikers uit, behalve de verlichting (2x55w) loopt hij soms goed, neem ik dat verbruik van ergens een kleine 10A ook weg begint de slechte loop.
Of dit alles allemaal met elkaar te maken heeft betwijfel ik, zijn volgens mij twee dingen die spelen.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.10.2022 - 09:13  ·  #66
Vwb het onregelmatige stationair, heb je de elektrische weerstand van de verstuivers al eens gemeten? Hamertje tik werkte bij mij goed, maar dat kwam wss omdat de gehele solenoïde kop van de verstuiver stuk was. In die moer waarmee de solenoïde vast zit aan de verstuiver zat achteraf een scheur
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 02.10.2022 - 09:32  ·  #67
Dag Martijn,

De weerstand van die spoeltjes heb ik nog niet gemeten, doe ik straks even. Ik laat het hier straks weten.

Edit: alle spoeltjes hebben een weerstand van 0,4 Ohm.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 08.10.2022 - 13:05  ·  #68
Deze ochtend heb ik een retourlektest gedaan (met bekertjes). Er zat geen enkele uitschieter in positieve of negatieve zin bij. De bekertjes waren met 1cm gevuld na 2 minuten. Lijkt me dus ok.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 19.10.2022 - 21:00  ·  #69
Vandaag eindelijk aan toe gekomen om het inlaattraject af te persen. Ik heb een hulpstuk gemaakt dat ik kon aansluiten op de rubber mof van de kunststof aanzuigpijp van de turbo.
Heb getest met +/- 1,5 bar perslucht. Het enige dat lekt is het asje waar de wervelklep door het kleppendeksel gaat. Of dit mijn problemen kan veroorzaken weet ik niet direct.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2022 - 22:16  ·  #70
Wat me nog te binnen schiet bij het doorlezen van je hele verhaal...
Is je nokkenas niet een tandje versprongen ?
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 20.10.2022 - 10:43  ·  #71
Er schieten me ook nog 2 dingen te binnen nu je het asje van de wervelklep noemt; de wervelklep actuator, doet die het nog? Die wervelklep zou ervoor moeten zorgen dat de motor in hoge en in lage toeren lekker loopt maar ik heb ook wel eens begrepen dat het nauwelijks te merken is…
Het 2e ding: ik weet niet zeker of je een Turbo met variable nozzle hebt maar als je dat hebt, werkt die VNT nog zoals het moet? Die variable nozzle zorgt ervoor dat in hoge en lage toeren de turbo opspoelt en ik weet niet of een defect of verkeerde afstelling daar in alle gevallen een DTC voor triggert…
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.10.2022 - 12:26  ·  #72
@ Johan,

Volgens mij zijn de nokkenassen geen tand versprongen, toch niet dat ik me daar bewust van ben.
Jammer dat om dat te controleren de poelie van de krukas er afmoet, is wel even wat meer werk.

@ Het schaap.
De wervelklepmotor werkt nog, ook de verbinding tussen wervelklep en motor is ok.
De turbo heeft idd een variabele geometrie, De actuator daarvan is gereviseerd aangezien de vorige stuk was. Mocht het daar aan liggen zou ik turboboost hi-low meldingen moeten krijgen, die krijg ik niet. Eigenlijk geen enkele foutmelding.
Johan XC70
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2022 - 16:15  ·  #73
Tja.... zou wel zonde zijn als het zo is.
Basis moet goed zijn, al het andere hangt eraan vast....
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.10.2022 - 20:59  ·  #74
Ik blijf ergens zoeken in het lucht-verhaal, daar klopt iets niet volgens mij.
Ik hoor de turbo opspoelen maar de motor reageert in vertraging. In derde versnelling kan ik er een 3-tal seconden zitten tussen kick-down en effectieve versnelling. Intussentijd hoor je de turbo en motor moeite doen en gebeurt er niets, daarna trekt hij plots als een speer.
Het rare is ook, en dat kan ik niet goed duiden, dat ik soms een seconde een geluid hoort of er lucht ontsnapt. Vergelijkbaar met een waste gate die opent.
Op mijn model zit zo een waste gate niet, dus dat kan het niet zijn. Dit gebeurt dan altijd net voor de motor oppakt.
Ik zit nu te denken dat er mss iets is afgebroken in het wervelklepmechanisme, en dat de hevel wel nog beweegt maar dat de kleppen intern dicht blijven staan.
Dat zou mogelijks kunnen verklaren dat er wel druk wordt opgebouwd maar dat deze niet voldoende in de motor raakt.
Is dit realistisch? Of te ver gezocht.

Het idee van de versprongen tandriem vind ik een heel goede insteek, echter kan ik niet rijmen waarom hij dan twee weekends geleden perfect werkte.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2022 - 21:34  ·  #75
Als je turbo druk levert maar de motor geen vermogen levert kan zijn:
-dat de laaddruksensor defect is
-er een brandstofprobleem is

Maar beide leiden meestal tot dtc codes. Tenzij Rica veel van dit soort diagnose protocollen uit de software schrijft en je geen dtc codes aanmaakt.

Andere optie zou de gasklep zijn. Wellicht slaat dat ding dicht op zo? Ik weet het onderhand ook niet meer

Selected quotes for multi-quoting:   0