2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 21.10.2022 - 09:34  ·  #76
Heb je een automaat? Dan kan het ook zijn dat die de kracht van de motor niet goed overbrengt. Of bij een handbak slippen van de koppeling, maar ik neem aan dat je dat wel kan herkennen.
Kan je niet met vida live wat drukwaarden uitlezen in het inlaattraject? Misschien kan je daaruit opmaken wat er gebeurt: of de drukken binnen de gewenste waarden liggen en logisch aaneensluiten. Ik ken het fijne er niet van, maar zou denken dat de waarden die de turbodruk, manifold air pressure etc weergeven dat je daar wellicht iets raars kan uithalen.
Er zit geen waste gate op de turbo, maar wel toch een of ander intern ventiel wat de eventuele overdruk weer terug de inlaat inleidt? Zodat je geen lucht kwijt raakt (zoals bij waste gate) die eerder gemeten is, daar is wel eens iets over geschreven hier. Misschien gaat het in dat ventiel mis, dat die niet goed afsluit o.i.d.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 21.10.2022 - 09:42  ·  #77
Dag Bolbo,

Geen automaat, een manuele bak. Wel geen slippende koppeling, dat herken ik direct (optoeren van motor zonder dat de wagen versnelt).
Eigenlijk kan je het effect niet beter beschrijven alsof het een slippende koppeling zou zijn, echter zonder de slip. :-) je geeft gas, er komt geen reactie buiten de turbo en de motor die wat gromt, een seconde of drie later overwint de motor iets en trekt hij volop.

Wat de gemeten drukken betreft denk ik dat er maar één sensor zit die de druk meet, dat is de map sensor op de intercooler. Deze heb ik al eens gewisseld met een andere zonder effect.
Dat bypâss ventiel waar je van spreekt is voor mij iets nieuws, ik zou ik niet weten waar ik dat moet terugvinden.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 21.10.2022 - 17:13  ·  #78
There we go again.... lampje service spoed vereist.... 10km later: Roetfilter vol melding . Nu nog steeds aanwezig. Benieuwd wat vida me weet te vertellen deze avond.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 21.10.2022 - 22:09  ·  #79
ECM-P029900 turbo-charger onderversnelling -> blijkt er op neer te komen dat de turbodruk niet behaald wordt (aan de sensor in de intercooler)
10 minuten later:

ECM P245202 Dieselpartikelfilter differentiele druksensor, circuit - Algemene signaalstoring.

Toen ik weer vertrok vanop mijn bestemming waren na 10 seconden rijden de foutcodes op het display weg, ook niet meer teruggekomen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 22.10.2022 - 07:31  ·  #80
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 22.10.2022 - 07:53  ·  #81
Die zijn ok, al meerdere malen gecontroleerd.
Vorige week heb ik 1,5 bar op het inlaatcircuit gezet, enige plaats waar er lekkage is is aan de doorvoer van het asje van de wervelklep, of dat dit deze fout kan veroorzaken? Iemand een idee wat de maximum turbodruk is van een D5? Ik gok dat dat geen 2 bar zal zijn?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1903
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 22.10.2022 - 08:17  ·  #82
Iig geen twee volgens dit topic.

topic.php?t=10120
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 22.10.2022 - 18:49  ·  #83
Via de CFE die ik in de D5 had zitten kwam die op 1,63 Bar kortstondig uit. Maar de geruchten gingen de rondte dat het hok gechipt was. Nooit gecontroleerd of dat ook echt zo was......
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.11.2022 - 08:04  ·  #84
Ik heb de voorbije tijd niet stilgezeten en geprobeerd van alles uit te sluiten.
Tijdens één van deze uitsluitmomenten kreeg ik het idee om de bouten van het kleppendeksel eens te controleren. Bleek dat er twee bouten waren die ik nog redelijk wat kon bijtrekken. De rest van de bouten stond blokvast.
Groot was mijn verbazing dat tijdens de volgende rit het geluid dat ik soms hoor bij 1800 toeren veranderd was van toon.
Ik begin nu te denken dat er een lek zit in de kleppendekselpakking. Intern, en dat er drukverlies is richting de oliekant als de turbo in komt, andersom zou er dan verlies van olie kunnen zijn als de oliedruk groter is dan de turbodruk. De olie loopt dan via de wervelkleppen de motor in.
Maximum turbodruk is bij de mijne 1.78 bar overdruk (RICA).
Ik plan nu de wervelklep te vervangen, is na 337000km nog de eerste. Automatisch vervang ik dan ook de kleppendekselpakking mee.

Klopt mijn redenering?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 566
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.11.2022 - 09:38  ·  #85
In ieder geval geen gekke gedachte… al weet ik niet of je turbo druk ooit hoger is dan je oliedruk. zou je een deel van je redenering (turbo druk die ontsnapt richting je olie-toevoer gaat) kunnen testen? Door bijvoorbeeld te checken of je ineens overdruk in je carterventilatie krijgt bij hoge turbo druk?
In ieder geval zou je redenering wel kunnen kloppen voor olie (druk) die ontsnapt richting je verbranding, of in ieder geval richting je uitlaat.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.11.2022 - 14:49  ·  #86
Goede denkrichting!
Een plausibele mogelijkheid voor je problemen. Alleen olie die onder de pakking doorloopt zie ik niet voor mij in grote hoeveelheden. Laatst gaf je best wat verlies aan.

Hoge carterdruk lijkt mij ook een probleem. Bij hoog vermogen kan er 1,5 bar overdruk in het carter gezet worden die via de carterventilatie weer weg moet. Daarbij kan best wat olie verloren gaan.

Maar volgens mij zag jij niet veel bijzonders in je inlaat voor de turbo. Die zou dan baggervet moeten zijn.

Ik denk aan een gescheurd kleppendeksel. Dat is wellicht de reden dat die boutjes los zaten. Eerder te strak aangedraaid waardoor het kunststof spruitstuk gebarsten is en die boutje los zijn gaan zitten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.11.2022 - 15:16  ·  #87
Marijn,

Ik dacht ook eerst aan een scheur in het kleppendeksel, echter dan zou ik een vettige lijn/vlek moeten zien op het kleppendeksel, en die zie ik niet.
Waar de boutjes in het kleppendeksel gaan zit er een messingen versteviging volgens de foto's die ik terugvind op het internet.
Ik ben er zelf ook nog niet aan uit hoe het zit kwa drukken in het carter tov de luchtinlaat maar het zou me niet verbazen dat er bij stationair toerental een vacuum is in de luchtinlaat en dat hierdoor wat olie wordt meegezogen. Ook een venturi effect kan zorgen dat er wat olie meegaat;
Toen ik vorige keer roetfilter problemen had was dit na enige tijd stationair in de file gestaan te hebben.

Als ik het kleppendeksel los heb plan ik dit toch eens goed te reinigen in de carwash, mogelijks zie ik dan meer.
Het feit dat ik nu luchtlekkage heb langs de wervelklepstang is ook niet ideaal, dat moet toch verholpen worden. Heb ook al gedacht dat er mogelijks nog meer luchtlekkage langs die plek komt als de klep beweegt, dit heb ik nog niet kunnen controleren en heeft toch geen zin als ik de klep toch vervang.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 10.11.2022 - 20:58  ·  #88
Deze avond begonnen met demonteren met de bedoeling de wervelklep en de kleppendekseldichting te vervangen.
Voorlopig zit ik even vast, twee verstuivers zijn er reeds uit, ééntje krijg ik tot halfweg los en de andere zitten nog vast.
Iemand tips om deze los te krijgen. Heb alles alvast rijkelijk ingespoten met kruipolie.

Eén biertje en twee blaren later.... één van de vastzittende verstuivers is er ook uit. Nog ééntje over die ik al wat over en weer kan bewegen + diegene die halfweg ergens hapert. Binnen een kwartiertje nog eens proberen en anders laat ik de kruipolie een nachtje trekken.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 10.11.2022 - 21:32  ·  #89
Alles weer monteren. En de verstuivers die vast zitten iets los laten zitten. Zeg halverwege de boutjes lossen. Dan lekker de motor laten draaien tot ze uit zichzelf los komen, je hoort het vanzelf 😃

Kijk uit met vloeistoffen die in de cilinders kunnen komen. Je wilt niet dat er veel in komt, dat vind de motor niet fijn met starten (vloeistof slag)

Ik reinig de verstuiver gaten altijd rijkelijk met remreiniger maar heb wel een speciale tool om de cilinder schoon te kunnen zuigen.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 10.11.2022 - 21:45  ·  #90
Blade,
Bedankt voor de tip. Wanneer je spreekt over remmenreiniger, gebruik je deze dan om het verstuivergat te reinigen voor of na het verwijderen.
De tip om de motor te laten draaien is idd een goede, deze kan ik gebruiken voor die ene verstuiver die nog vastzit. Echter voor diegene die ik er al een 6 cm uit heb zal deze denk ik niet veel uithalen.

Ik heb er nog twee te gaan, dan zijn ze er allen uit.

Kleine update: nog één te gaan, degene die ik er maar half uit krijg
Update 2: injectoren zijn er uit, kleppendeksel is er af, wervelklep is er ook al uit. Nu nog oppoetsen waar de pakking heeft gezeten en klaar voor vandaag. Morgen het kleppendeksel reinigen met de hogedrukreiniger en alles weer monteren
 
Selected quotes for multi-quoting:   0