2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 11.11.2022 - 17:55  ·  #106
Good job! Overigens moeten de boutjes met 12nm vast. De verstuiver montage setjes zijn een setje met alles erin (23ex ps) ik heb deze week ook een wervelklep gedaan, en maandag staat er weer 1 op de planning.

Vergeet niet met vida de wervelklep te kalibreren en als er (te) veel troepjes bij de nokkenassen zijn gekomen is het raadzaam na een kleine rit de olie en filter te verversen.

Hopelijk ben je nu van het gedoe af!
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 11.11.2022 - 20:12  ·  #107
Blade,
In vida staat toch echt 10 Nm (wel de 2014 versie)
Het was op zich wel een leuke klus, los van die twee koperen ringen, die kreeg ik echt niet los. Heb er denk ik wel een 3-tal uur mee verloren.
Overigens ben ik er nog niet 100%. Er lekt ergens nog diesel weg. Heel de achterste goot van het kleppendeksel was nat.
Kunnen volgens mij maar 3 dingen zijn:
- of de injector lekt op de moer waar je de leidingen mee vastzet -> dat is het al niet, heb ik gechecked
- of de injector lekt op het tussenstukje waar de wartel op vastgezet word. Deze heb ik allemaal wat nagetrokken -> afwachten
- of er lekt zo een koperen seal, en hier twijfel ik...... mocht deze lekken zou hij volgens mij eerder sissen (luchtlek) ipv dieseldamp naar buiten gooien.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 11.11.2022 - 21:20  ·  #108
Ik gok op een retour die lekt.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 12.11.2022 - 13:06  ·  #109
Blade,
Ik denk dat je goed gegokt hebt. één van de retourkoppelingen zat niet diep genoeg in de injector. Deze ochtend op zijn plaats geklikt.
Straks weer een ritje van een 50-tal km. Zien of het nu droog blijft.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 12.11.2022 - 18:09  ·  #110
Kijk aan, en blijft het nu lekvrij? Als een retour lekt kan het een aardige bende geven weet ik uit ervaring 🥲
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 20.11.2022 - 18:51  ·  #111
Ik rijd er nu een weekje mee rond en alles is lekvrij nu. Wel nog een beetje last van een dieselgeurtje soms maar dat heeft te maken met de diesel die weggelekt is. Heb de motor wel al een keer afgespoten maar er moet nog wat aanhangen ergens.
Ik kan nu intussentijd wel al zeggen dat het inhouden nu weg is, ook het waste-gate geluid bij 1800 toeren is weg. Over het olieverbruik kan ik nog niets zinnigs zeggen momenteel.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 11.12.2022 - 19:09  ·  #112
Nu een maandje later durf ik wel zeggen dat het probleem is opgelost.
Motor blijft mooi droog, geen diesellucht meer. Het verbruik is sterk verminderd. Ik had een gemiddeld verbruik van 6,5 liter over de laatste 6 maand of zo. Nu is dit reeds gedaald tot 5,9 liter (nog steeds niet gereset). Mijn vermoeden is dat de wagen bij lage toeren te weinig lucht kreeg (lekkage in carter), zo roet produceerde en dat hij daardoor vaak moest regenereren.
Oliemelding laag heb ik op een maand tijd ook niet weer gezien maar dat moet ik nog even afwachten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 07:46  ·  #113
Gisteren tijdens een rit plots melding service vereist, gevolgd door service spoed en een paar seconden later 'roetfilter vol'. Nog een 50-tal km verder gereden naar huis en in vida gekeken. Melding 'underboost', dus turbodruk te laag en foutmeldingen van de roetfilter. Deze gereset en weer vermogen. Ik was de straat nog niet goed uit of de fouten waren terug. Weer 'underboost' en roetfilter, deze kwamen tegelijk in.
Dan maar besloten om de auto manueel te regeneren via Vida. Na dat dit proces afgerond weer de straat uit...... maar na 100m weer roetfilter vol melding en 'underboost'
Hiernet onder de wagen gelegen en de intercooler en de slangen gecontroleerd, allemaal mooi droog, geen vette aanslag. Actuator van de turbo lijkt geen speling te hebben, heb hem ook eens 'ingeleerd' en lijkt goed te werken.
De volgende stap lijkt mij de MAP sensor op de intercooler eens vervangen, mogelijks wijkt deze af. Dat zou de 'underboost' kunnen verklaren.
Echter dat van de roetfilter kan ik niet goed volgen. Roet is 24,99. verschildruk is 18hpa bij stationair. Bij vol vermogen ergens een 150hpa. Dat lijken me nog geen waarden om de foutmelding te triggeren.
De foutmeldingin vida is ECM-P245202 Dieselpartikelfilter differentiele druksensor, circuit -Algemene signaalstoring.
Iemand ideeen?
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 10:30  ·  #114
Zou de melding over de DPF druksensor kunnen betekenen dat er een probleem met de sensor/bekabeling is en niet per se met de gemeten waarde?
Vida maakt vaker dat onderscheid: vb. bij een duidelijk te hoge waarde 'signaal te hoog' en bij een onbetrouwbare meting iets algemeners.

Een volle DPF zou misschien echt voor een te lage laaddruk kunnen zorgen maar als je hebt geregenereerd en de verschildruk normaal vindt zou dat raar zijn.
Maar een laadrukfout en een dpf-fout tegelijk zouden wel een verband moeten hebben, lijkt me.

Maarten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 11:27  ·  #115
Ja; aan een signaalfout dacht ik ook. Echter kon ik live alles uitlezen terwijl de fout optrad. Enige wat duidelijk was, was dar de inlaatdruk lager lag dan gewenst. De symptomen van de lage druk wijzen ofwel op een lek in de inlaat (maar vind ik niet direct) ofwel een defecte sensor. Mocht ik geen roetfilter hebben zou ik volgens mij wel een roetpluim zien op de uitlaat (vergelijkbaar met een euro3 met een lekker intercooler. Ofdat het filter dan op seconden vol zit....? Geen idee.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 13:25  ·  #116
Mijn D5 euro 4 komt net van een lange snelwegrit en zegt nu dat de druk over het DPF 4hPa is, nog een pak lager dan bij jou.
Geeft Vida ergens richtwaarden?

Maarten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 15:21  ·  #117
Regenereren start vanaf 25gram berekend roet. Ik dacht dar verschildruk onder de 20 zat bij stationair toerental.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 20:28  ·  #118
Oke, ik las net nog in Vida dat de verschildruk stationair tussen 3 en 20hPa zou zitten.
Dan zou je dpf nog normale waarden hebben qua druk en roetmassa.
Maar je zit wel dicht bij de 'volle kant van normaal' net na een regeneratie.
Misschien is dat toch verdacht?

Maarten
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 28.05.2023 - 21:15  ·  #119
Maarten,

Klopt idd wat je schrijft. Echter bij 24,9 gram roet en een verschildruk van minder dan 20hpa zou er nog geen alarm mogen triggeren van 'roetfilter vol', nu in vida krijg ik ook niet echt de melding van 'vol' maar eerder dat er iets niet juist is. De melding 'roetfilter vol' komt wel op het instrumentenpaneel

Ik heb hiernet het inlaattraject afgeperst op ergens 1,5 bar. Nergens lekken. Als ik dan de waarde van mijn MAP sensor uitlees krijg ik max 2kPa. Dat is dus 0,5kPA te laag. Ik ga dus beginnen met deze sensor te vervangen door een nieuwe. Ik zie dan wel waar ik uitkom.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.05.2023 - 09:46  ·  #120
Dit is een lastige. Persoonlijk denk ik eerder aan het roetfilter als oorzaak. Als je underboost zou hebben (te weinig lucht) dan zou ik verwachten dat de hoeveelheid diesel hier wel op wordt aangepast en je auto niet meteen het roetfilter volrochelt met roet. Deze sensor ga je dus vervangen/schoonmaken?
https://www.youtube.com/watch?…olvosweden. Lijkt me wel een goede piste in ieder geval.

Aan de dpf kant:
De hoeveelheid roet in het dpf wordt dacht ik geschat op basis van het gemeten drukverschil voor en na het dpf. Dus moet de druk voor en na het dpf gemeten worden. Kan het niet zijn dat de sensor voor het dpf te weinig druk meet (sensor vies/kapot of echt te weinig druk) en het systeem daardoor de conclusie trekt dat er underboost is (te weinig druk voor het dpf)?
Ik denk ook dat je nog even moet doorklikken in vida, ik zou denken dat daar wel referentiewaarden te vinden moeten zijn die aangeven wat gewenste waarden zijn bij dit scenario (bijv. hoeveel verschildruk dpf wordt omgerekend naar hoeveel gram roet). Roet 24,99 na een manuele regeneratie lijkt mij te hoog, dat zou maar enkele grammen moeten zijn, zoals Maarten ook aangeeft. Dus lijkt mij dat het systeem nog altijd een vrij hoge verschildruk waarneemt, wat wordt omgerekend naar hoeveelheid roet. Is er niet een omloopleidinkje wat verstopt kan raken, waardoor deze meting verstoord is? Dat verschilt per type dpf. Of de achterste sensor geeft juist een te lage waarde aan, waardoor een hoge verschildruk (en daardoor hoge roethoeveelheid) wordt berekend.
Of je dpf zit deels vol met as, dat krijg je niet weg met een regeneratie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0