Dit is een lastige. Persoonlijk denk ik eerder aan het roetfilter als oorzaak. Als je underboost zou hebben (te weinig lucht) dan zou ik verwachten dat de hoeveelheid diesel hier wel op wordt aangepast en je auto niet meteen het roetfilter volrochelt met roet. Deze sensor ga je dus vervangen/schoonmaken?
https://www.youtube.com/watch?…olvosweden. Lijkt me wel een goede piste in ieder geval.
Aan de dpf kant:
De hoeveelheid roet in het dpf wordt dacht ik geschat op basis van het gemeten drukverschil voor en na het dpf. Dus moet de druk voor en na het dpf gemeten worden. Kan het niet zijn dat de sensor voor het dpf te weinig druk meet (sensor vies/kapot of echt te weinig druk) en het systeem daardoor de conclusie trekt dat er underboost is (te weinig druk voor het dpf)?
Ik denk ook dat je nog even moet doorklikken in vida, ik zou denken dat daar wel referentiewaarden te vinden moeten zijn die aangeven wat gewenste waarden zijn bij dit scenario (bijv. hoeveel verschildruk dpf wordt omgerekend naar hoeveel gram roet). Roet 24,99 na een manuele regeneratie lijkt mij te hoog, dat zou maar enkele grammen moeten zijn, zoals Maarten ook aangeeft. Dus lijkt mij dat het systeem nog altijd een vrij hoge verschildruk waarneemt, wat wordt omgerekend naar hoeveelheid roet. Is er niet een omloopleidinkje wat verstopt kan raken, waardoor deze meting verstoord is? Dat verschilt per type dpf. Of de achterste sensor geeft juist een te lage waarde aan, waardoor een hoge verschildruk (en daardoor hoge roethoeveelheid) wordt berekend.
Of je dpf zit deels vol met as, dat krijg je niet weg met een regeneratie.