2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 
 
 
 
 
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.05.2023 - 14:34  ·  #121
Kan idd allemaal. Voorlopig heb ik enkel het inlaattraject gecontroleerd. De sensor viel me vrij snel op. Een paar maand geleden gecontroleerd en toen wel ok. Op gebied van roetfilter heb ik nog niets gecontroleerd. Enkel de verschildruksensor op werking. Op vollast had ik een verschildruk van 150hpa, wat me weinig lijkt om vol te zitten.

Her roetfilter er eens vanonder halen lijkt me een rotklus. De bouten lijken me aan motorzijde slecht bereikbaar.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.05.2023 - 19:27  ·  #122
Op het moment dat je gereset hebt, is de gasrespons dan wel normaal tot de nieuwe melding?

En heb jij een map sensor in het inlaatspruitstuk? Die versmeren met roet en olie omdat ze na de egr geplaatst zijn.

Bij veel motoren is dit meestal de reden van under boost.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 29.05.2023 - 21:14  ·  #123
Dag Martijn,

De MAP sensor zit vooraan op de intercooler gemonteerd, het is een Euro 4. Ik dacht dat bij een Euro 5 de sensor in het kleppenhuis zat.
Als ik reset is de gasrespons vrijwel normaal vermoed ik. Het is moeilijk te zeggen want hij komt vrijwel direct met de service spoed melding en dan gaat hij in noodloop.
Heb hiernet de slangen van de verschildruksensor eens doorgeblazen met perslucht maar deze lijken mooi vrij te zitten.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 07:11  ·  #124
Deze nacht nog wat verder gezocht in Vida:
Ik vind volgende beschrijving terug.
Toestand:
Door de verschildruk voor en na de deeltjesvanger te bewaken, kan de motorregeleenheid (ECM) roet in de deeltjesvanger detecteren. Wanneer de verschildruksensor aangeeft dat de deeltjesvanger met roetdeeltjes wordt gevuld, begint er een teller te lopen? Als de motorregeleenheid (ECM) waarneemt dat de waarde op de teller gestegen is , wordt de storingscode ter waarschuwing opgeslagen. De storingscode kan worden vastgesteld bij een lopende motor.

vervangede waarde: Geen
Mogelijke oorzaak: Valse lucht in het inlaatsysteem
Storingsbeeld: Bericht in informatiedisplay
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 12:31  ·  #125
Man man, ik voel met je mee. Een onvindbare storing die het rijgenot al 2 jaar teistert. :wall:

Even een andere inslag door mijn ervaring met een v50 2.0d. Na tuning viel de auto op warme dagen bij lage snelheden in noodloop. Diverse malen uit laten lezen, maar er kwam nooit een richting uit waar te zoeken. Al snel werd de tuning aangegeven als mogelijk oorzaak. De knoop doorgehakt en Rica hun software erop laten schrijven. Helaas kwam het probleem gewoon vrolijk terug. Uiteindelijk de auto voor meerdere weken bij een Volvo specialist laten overnachten. De eerste 2 weken kwam er niks uit diverse testritten, de derde week was het raak. Nu komt het moeilijke aan dit verhaal. Het enige wat ze mij erover mededeelde was een defecte sensor in een aluminium blok tbv het brandstofsysteem. Dus ik kan je niet precies zeggen welke ze vervangen hebben. Maar ik ben eens in Vida gaan spitten, zou het de brandstof temperatuursensor in de injectiepomp kunnen zijn?
Ik kan me voorstellen dat als die vreemde waarde heeft dat heel je brandstofsysteem erop reageert.
Geen idee hoe je die kunt testen en of die wel in jou blok aanwezig is. Het nr dat ik in Vida vind is; 8692873. Succes iig met die eigenwijze en mysterieuze uitdaging :Thumbsup:
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 16:00  ·  #126
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Vandaag de sensor vervangen, echter probleem nog niet opgelost. Nog steeds dezelfde foutmeldingen.
Het viel me op dat ik de turbo niet hoorde fluiten. Dus de auto nog maar eens opgekrikt en onder de motor gekropen.
De verbinding tussen de turboactuator en de turbo losgemaakt en de gangbaarheid van de vnt gecontroleerd.
Deze zit vast, nog niet meer geprobeerd wegens hete turbo.
Ziet er dus niet goed uit. Ik vrees dat ik het hele boeltje zal moeten demonteren.
Voordeel is wel dat ik dan alles goed kan inspecteren, nadeel is dan weer dat ik er eigenlijk de tijd niet voor heb en dat het volgens mij een k*tklus is.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 17:42  ·  #127
Zouden het versleten verstuivers kunnen zijn?

Ik dacht dat je ver over de 3 ton gereden hebt. Als ik een totaalbeeld vorm lijkt je auto bovenmatig veel roet te produceren met tal van problemen:
Eerder al je turbo actuator stuk, Dfp vol melding, nu weer vnt vast. Het lijkt erop dat de basis niet meer 100% is.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 17:48  ·  #128
Geen idee of het de verstuiver zijn? Alleszins was de retoulektest ok en de waarden in vida zijn ook ok. Maar dat zegt niets over roetvorming.
De wagen heeft 350.000km.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 30.05.2023 - 21:31  ·  #129
Heb de vnt voorlopig weer gangbaar gekregen door manueel op en neer te bewegen. Testrit is nu ok. Geen foutcodes. Terwijl ik zit te typen is het roetfilter via vida aan het regeneren. Zien of we dat al ok krijgen. Voor regenereren 25gram roet. En 25hpa verschildruk.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 01.06.2023 - 12:11  ·  #130
Iemand ervaring met het demonteren van de turbo op deze modellen? Turbo en uitlaatcollector zijn één geheel.
Ben bang voor vastzittende / afbrekende bouten.

De actuator loopt op één punt nog wat stroef, toevallig iemand een idee om dit te verhelpen zonder het geheel te verwijderen?
Mogelijks een reiniger via de uitlaatkant er in spuiten? Dan dien ik enkel de katalysator los te maken.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 02.06.2023 - 23:53  ·  #131
Heb er net de turbo van onder gesleuteld. Wat een ***job is me dat. Ben er op mijn eentje zowat 5 uur mee bezig geweest. 2 koffies inclusief.
Wel gewoon vanop de grond gewerkt, wagen op de krik met assteunen onder.
Niets afgebroken, enkel de toevoerpijp van de inkomende lucht in de compressor. Die kreeg ik er zonder breken niet af :-(
Morgen de turbocompressor openmaken en reinigen.

Ik heb de katalysator en het roetfilter er in één stuk vanonder gehaald. ik had verwacht dat er wel wat roet of as zou uitkomen als ik hem omdraaide maar dat bleek niet het geval. Voor de katalysator zat niets van los as of roet. Geen idee of evt roet / as zich daar zou moeten bevinden of tussen katalysator en roetfilter. Dat moet ik morgen nog eens bekijken.

Wat me wel opviel: bouten op de uitlaatcollector van cylinder 1 en 2 stonden gewoon los.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 03.06.2023 - 21:41  ·  #132
Deze ochtend begonnen met het uit elkaar halen van de turbo. Alle uitlaatpoorten waren in gelijke mate aangeladen met roet.


De beide helften scheiden ging nog redelijk, echter toen ik de vnt zelf probeerde te demonteren brak er één van de vijf boutjes af. Ben dan maar gestopt voor er meer afbraken. De vervuiling zat hem in de zijkanten, daar bleven de schotjes op haperen. Deze gereinigd met een scotch brite spons, daarna met een kachelruitreiniger alle roet er afgespoeld. Ook in de cartridge laten lopen en na wat weken uitgespoeld en uitgeblazen. De vnt beweegt nu zonder enige weerstand.






Hierna de roetfilter en de katalysator gedemonteerd. De roetfilter zag er in mijn ogen nog perfect uit, niets van as of roet te bespeuren op het filter zelf. Had eerlijk gezegd totaal iets anders verwacht.




Alles is nu weer gemonteerd, enkel nog wachten op de luchtinlaatpijp, deze wordt dinsdag geleverd bij de dealer.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 04.06.2023 - 21:24  ·  #133
De foto van de uitlaatturbine is redelijk donker maar er lijken flinke klonten roet afzetting op te zitten. Daarmee kom ik toch weer bij mijn vraag of je verstuivers niet versleten zijn en overmatig roet produceren.

Zo ja, is alles wat je nu doet figuurlijk pleisters plakken of symptoom bestrijding en niet het oplossen van de kwaal.

Dat het roetfilter niet zwart is lijkt mij gunstig, echt zit volgens mij de katalysator voor het roetfilter gemonteerd. Je kan daarmee niet zomaar tegen de luchtstroom in, het as eruit blazen. Je spuit het dan tegen de achter kant van de katalysator. Het lijkt mij niet dat dit het juiste effect geeft.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 04.06.2023 - 23:16  ·  #134
Dag Martijn,

Bedankt voor jouw reply, er zitten geen klonten roet op de inlaatbuis van de roetfilter, dat bedriegt mss wat op de foto, is gewoon een heel klein laagje zwart. maar lijkt me niet echt abnormaal. Elke diesel roet op sommige momenten, vandaar ook dat filter.

Het zou kunnen dat de injectoren versleten zijn, de wagen heeft ondertussen bijna 350,000km op de teller. Echter leek de roetvorming in alle uitlaatpoorten gelijk.

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met je laatste stukje tekst. Ik heb de kat en het roetfilter er in één geheel vanonder gehaald. Achteraf op de oprit beide delen uit elkaar gehaald. De foto toont het stukje tussen katalysator en roetfilter. Aan de kat was eigenlijk ook niets te miszien, enkel de lambdasonde was wat vuil en die heb ik gereinigd.
Ik heb niets uitgespoten of zo, leek me niet nodig want roetfilter leek me zuiver. Ik heb ze weleens gezien dat echt een laag roet voor zat. Het eventuele as had ik verwacht tussen kat en roetfilter (evt verbrande olie die as achterlaat), maar dat was ook niet aanwezig.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 2.4d 2009 geen kracht in lage toeren

 · 
Posted: 05.06.2023 - 06:09  ·  #135
Ik denk dat ik wb de cat zelf abuis ben. Wss is het bij de VEA motoren zo dat er een dubbele cat/ dpf gemonteerd wordt.

In jouw geval kan het interessant zijn om het dpf met perslucht tegen de uitlaatgas richting in uit te spuiten om te zien of er as uitkomt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0