2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1941
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 19.05.2021 - 22:58  ·  #1
Bij de verkopers komt er uiteraard niks dan lof over deze motor.

Wat zijn hier eigenlijk de ervaringen van dit blok in een v70, en dan met name gekoppeld aan een handbak ?

Een v70 R design uit 2011 zit nu rond de 10 jaar . qua km stand zit het ergens tussen de 140k en 200k km.

Hoe lang gaat die ketting mee ? Ga je het officieel vragen dan krijg je for live, maar niks is for live, zeker niet de moderne motoren.
Daarbij, iets wat bij andere ketting monstertjes wel voorbij komt is dat de ketting dan ok is maar dat de kunststof geleiders gevaarlijk worden doordat potentieel afbreken een reëel gegeven is.

Stukje kunstof tussen de tandwieltjes en daar gaat het blok.

Hoe zijn hier de ervaringen en vooruit zichten ? op dit mi erg smeuïge blok
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 748
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: 2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 19.05.2021 - 23:26  ·  #2
Toevallig amper een week geleden een V70 met dit blok erin aangeschaft (wel met automaat) en met 230k op de klok.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar bevindingen/meningen.

Collega van mij, geen volvoliefhebber maar wel enorme auto kennis, wist mij te melden dat dit prima blokken zijn en de kettingen weinig/geen problemen geven. Bij eventuele problemen ga je dit van tevoren al duidelijk merken.

Over plastic delen die los kunnen schieten (wat opzich zou kunnen zou je zeggen) heb ik hem niet gehoord.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1941
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: 2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 19.05.2021 - 23:49  ·  #3
ik heb iig begrepen dat deze 4 pitter met 203pk flink te chippen is met ori volvo software.

het is weliswaar geen 5 cilinder maar het is nog niet zo'n eco dinges ding, ik vraag me namelijk ook af of dit Ford (?) blok misschien wel een slimmere keuze is dan de 2.5 FT


Ik kwam dit review tegen. Flink kritisch maar daar houd ik wel van.

https://www.autoweek.nl/review…tion-2011/
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2305
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 20.05.2021 - 09:38  ·  #4
De 2.0 Ford Ecoboost motoren zijn best goed, zijn afgeleid van een Mazda ontwerp die behalve in de Mondeo ook in het basismodel V70 (2008-2010) zit. Verschil is een turbo en een directe injectie (GDI), dat laatste levert potentieel meer problemen op dan de distributieketting en ze zijn zoals gezegd vrij eenvoudig op te voeren qua vermogen. Aangezien deze motor pas vanaf 2010 is geleverd, zul je ze nog niet zien met astronomische kilometerstanden, want veelrijders reden uiteraard diesel. Ik zie voor de atmosferische motor kilometerstanden voorbijkomen van ver over de 300.000 en heb nog nooit gehoord van problemen met de distributieketting, wel met kinderziekten toen deze motor in de Mondeo werd geïntroduceerd (iets met swirl flaps die afbraken meen ik) maar die zijn ergens begin jaren '00 al opgelost.

Het probleem met deze motor zijn de automaatbakken die eraan gekoppeld zitten, het is geen Geartronic maar Ford Powershi(f)t. Die staan niet bekend om hun levensduur, vooral als je er dingen als caravans mee gaat trekken. Met de handbak geen probleem, echter die zijn een stuk lastiger te vinden.
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 513
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: 2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 20.05.2021 - 11:12  ·  #5
De VR6 blokken van Volkswagen stonden hier bekend om, niet de ketting op zich maar de span inrichting.Volkswagen Golf V: FSI kettingspanner probleem | Problemcar.nl
https://problemcar.nl/topic/vo…leem-64768
Blondegod
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Rottevalle
Berichten: 748
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: 2.0 T 203Pk 4 cilinder en de ketting enzo

 · 
Posted: 24.05.2021 - 19:26  ·  #6
Dit topic kwam ik laatst ook tegen.


https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40339


Schijnt dat de motor soms bij 2000 / 2400 wat hikt. Tuning zou dit probleem
"op kunnen lossen" omdat je deze hik dan bij een ander toerental hebt zodat je er
niet zoveel last van hebt. Zelf heb ik dit trouwens nog niet echt ervaren, mogelijk
komt het nog wie zal het zeggen. Tot nu toe geen klachten.

Verbruik na 1x tanken is 1:10,4
Motoren schijnen wel wat wat (benzine) te lusten, 1:10 is voor mij meer dan acceptabel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0