D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

Wie heeft er tips?

 
 
 
 
 
Bluescoobie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 27.08.2018 - 19:28  ·  #1
Bij de 850 tdi heb ik dit een 4-tal keer gedaan, was een hele (precisie) klus. Nu is mijn nieuwe D5 215pk uit 2014 bijna aan de beurt. Heeft er nu 175.000km op zitten, interval staat volgens mij op 180.000km. Nu ben ik mij alvast wat aan het inlezen en gereedschap aan het verzamelen.

Wie heeft dit al eens gedaan? Op de P3 motor dus van 2014 (D5244T11), want dat is toch net weer even anders dan bij de oudere D5-jes.

Wat ik zo al zie is een enorme motorsteun rechts van het blok. Lijkt mij dat die eraf moet om bij de deksel van de distributieriem kap te kunnen....Howto??? ik zie veel bouten.

Verder is er nagenoeg geen ruimte tussen het blok en het chassis aan die zijde, denk aan 3cm ofzo. Kan er met mijn hand niet tussen. Dus alles via de ruimte bij het wiel doen neem ik aan?

Nu bereid ik me erop voor dat de pulley eraf moet, dus ik heb al een counterhold tool en een mooie beefy momentsleutel voor 300Nm. Maar het schijnt dat de kap van de distributieriem eraf kan zonder de pulley te verwijderen? Heeft iemand dit al eens gedaan? Bij het oudere blok ging dit eigenlijk niet zoals ik het en der op internet lees.

Verder....is het nog steeds mogelijk om het vliegwiel te blokkeren met een dikke schroevendraaier zoals bij de 850 tdi? Ik heb nog niet onder de auto gelegen om te kijken, moet de beschermplaat er ook af denk ik.

Alle tips zijn welkom!
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 65
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 27.08.2018 - 20:38  ·  #2
Dapper!!
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 27.08.2018 - 23:51  ·  #3
Is niet heel veel anders dan een vroegere D5 of andere Volvo’s. Enige wat je nodig hebt is een blokkeer tool en een momentsleutel. Alles afgevinkt dus!
Krik de rechterkant op en zet een bok onder de auto. Rechter voorwiel eraf, en binnekuip loshalen.
Je zet een krik onder de motor aan distri zijde en krikt hem heel lichtjes op. Dan de motorsteun eraf aan de rechterkant. Dat zijn inderaad aardig wat (flinke) bouten.
Dan kan de distri kap eraf (kan zonder de poelie te demonteren idd). Demonteer de (2) multiriemen. 1 is een rekriem, dus zou er meteen nieuwe riempjes op leggen.
Dan met een luchttol de centrale bout van de poelie los. Zet daarna de distri op tijd. Je kunt dan de 4 bouten van de poelie eraf rammelen met de luchttol. Monteer de blokkeer tool.
Spanner van de distri los, nieuwe spanner en looprol monteren en dan de riem er weer op, en alles in omgekeerde volgorde.
Zonder luchttol gaat het ook wel hoor, maar is wat onhandig met de 4 bouten van de poelie. Je kunt de krukas nl niet blokkeren met de tool en tegelijk die 4 bouten los halen. Die zitten best vat overigens.
Als je ook de waterpomp wilt vervangen moet je de motor wat opkrikken om ruimte te maken om de pomp eruit en er weer in te krijgen.
Is wat krap allemaal. Beste kun je dan even rechtsonder de motorsteun los bouten, dan gaat het wat makkelijker omhoog.

Al met al ben je wel zeker een 3 uurtjes zoet, maar prima te doen hoor.
Bluescoobie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 28.08.2018 - 07:53  ·  #4
Dank je Ed voor je uitgebreide beschrijving :-) ik kan je een aardig eind volgen. Ik zal de auto eens omhoog zetten en het wiel eraf halen, dan kan ik es zien hoe het er daar onder precies uit ziet. Ik heb hem pas sinds Mei, dus nog weinig aan gedaan.

Die bouten van de bovenste motorsteun....zijn er daarvan die vast zitten op moment? Of zit het gewoon "goed vast" ? Ik zal ook es in Vida kijken of daar wat over in staat.

Ik wil idd ook de waterpomp vervangen als alles er toch af ligt, dus wat lastiger begrijp ik.

Quote door Ed

Is niet heel veel anders dan een vroegere D5 of andere Volvo’s. Enige wat je nodig hebt is een blokkeer tool en een momentsleutel. Alles afgevinkt dus!
Krik de rechterkant op en zet een bok onder de auto. Rechter voorwiel eraf, en binnekuip loshalen.
Je zet een krik onder de motor aan distri zijde en krikt hem heel lichtjes op. Dan de motorsteun eraf aan de rechterkant. Dat zijn inderaad aardig wat (flinke) bouten.
Dan kan de distri kap eraf (kan zonder de poelie te demonteren idd). Demonteer de (2) multiriemen. 1 is een rekriem, dus zou er meteen nieuwe riempjes op leggen.
Dan met een luchttol de centrale bout van de poelie los. Zet daarna de distri op tijd. Je kunt dan de 4 bouten van de poelie eraf rammelen met de luchttol. Monteer de blokkeer tool.
Spanner van de distri los, nieuwe spanner en looprol monteren en dan de riem er weer op, en alles in omgekeerde volgorde.
Zonder luchttol gaat het ook wel hoor, maar is wat onhandig met de 4 bouten van de poelie. Je kunt de krukas nl niet blokkeren met de tool en tegelijk die 4 bouten los halen. Die zitten best vat overigens.
Als je ook de waterpomp wilt vervangen moet je de motor wat opkrikken om ruimte te maken om de pomp eruit en er weer in te krijgen.
Is wat krap allemaal. Beste kun je dan even rechtsonder de motorsteun los bouten, dan gaat het wat makkelijker omhoog.

Al met al ben je wel zeker een 3 uurtjes zoet, maar prima te doen hoor.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 28.08.2018 - 10:42  ·  #5
Motorsteunen is ook een moment voor opgegeven, maar dat komt niet zo nauw hoor. Zijn ook dikke bouten. Wel opletten dat je niet eerst alle bouten stuk voor stuk vast zet, dan gaan sommigen er daarna niet makkelijk in en beschadig je het schroefdraad.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 08:55  ·  #6
Mijn XC70 D5 zit nu op 153dkm en ben ook aan het na denken om het zelf te doen.
De reden dat ik twijfel is dat Gery van GS powerflush mij aan het denken heeft gezet.
De nokkenas tandwielen zitten niet meer met een spie op zijn plek. Dat betekend dat je de timing van de kleppen kunt afstellen. En daar is een nokkenas tool voor die aan de andere kant van het blok geïnstalleerd moet worden. Ik ben er eigenlijk nog niet uit omdat ik als statement heb als je de nokkenas tandwielen laat zitten veranderd de timing niet. Dat gezegd hebbende een distributie riem rekt natuurlijk ook als hij ouder wordt. Maar ja toen de riem nieuw was is hij afgesteld.

hier kun je op 2 minuten zien dat ze het tool installeren
https://www.youtube.com/watch?v=o4uLvH151-c
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 09:11  ·  #7
Uhm. Dat is bij benzine. Jij hebt een diesel?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 09:36  ·  #8
Ik had ook een filmpje gevonden van een D5 maar die kan ik niet meer vinden.
Ik probeer al een aantal dagen VIDA te installeren om dit te verifiëren.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 15:13  ·  #9
Je hoeft de tandwielen niet los te halen voor vervanging van de riem. Daarnaast kun je het tandwiel ook aftekenen, dan weet je zeker dat je ze weer op dezelfde manier monteert als dat ze eraf kwamen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 15:27  ·  #10
dat je ze niet los hoeft te maken, ben ik het mee eens.
Maar als je ze los maakt kun je de timing alleen nog maar echt goed krijgen met het nokkenas tool.

De as heeft zo een kleine omtrek dat je dat met markeringen het niet meer in orden krijgt.

Heb VIDA 2011 werkend, maar die kent mijn 2012 model auto niet :-(
Ben nu aan het proberen 2013 te installeren.
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 15:47  ·  #11
Als je de boutgaten aftekent voor demontage kun je ze op precies dezelfde manier terug monteren, en heb je geen blokkeer tool nodig. Zo is het ooit in de fabriek gemonteerd en dat is de juiste stand.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 16:13  ·  #12
waarom wil je het tandwiel dr af hebben?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 16:16  ·  #13
Je hebt wel een punt., Ik dacht dat de verstelling gewoon met 1 bout door de as vast zat. Maar nu ik er zo over na denk en de video's bekijk zijn er halve maantjes in het tandwiel waar je hem waarschijnlijk mee afstelt. Dan gaat het nauw keuriger.
Maar lossen maken is niet mijn ding als het niet echt moet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 16:18  ·  #14
Je kunt dfe riem gewoon vervangen zonder een tandwiel los te halen hoor. merktekens goed in acht nemen en eventueel verduidelijken met witte stift
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: D5 215pk 2014 P3 distributieriem vervangen (D5244T11)

 · 
Posted: 24.09.2018 - 16:32  ·  #15
Dat is wat ik denk, maar Gery zegt dat de timing dan wel eens niet perfect kan staan.
En als dat het geval is moet je de timing afstellen. De grote ham vraag is dat ook zo.
Ik ben nog steeds aan het worstelen met XP en VIDA, totdat ik VIDA aan de praat heb is er voor mij een hoop gis werk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0