Bij de 850 tdi heb ik dit een 4-tal keer gedaan, was een hele (precisie) klus. Nu is mijn nieuwe D5 215pk uit 2014 bijna aan de beurt. Heeft er nu 175.000km op zitten, interval staat volgens mij op 180.000km. Nu ben ik mij alvast wat aan het inlezen en gereedschap aan het verzamelen.
Wie heeft dit al eens gedaan? Op de P3 motor dus van 2014 (D5244T11), want dat is toch net weer even anders dan bij de oudere D5-jes.
Wat ik zo al zie is een enorme motorsteun rechts van het blok. Lijkt mij dat die eraf moet om bij de deksel van de distributieriem kap te kunnen....Howto??? ik zie veel bouten.
Verder is er nagenoeg geen ruimte tussen het blok en het chassis aan die zijde, denk aan 3cm ofzo. Kan er met mijn hand niet tussen. Dus alles via de ruimte bij het wiel doen neem ik aan?
Nu bereid ik me erop voor dat de pulley eraf moet, dus ik heb al een counterhold tool en een mooie beefy momentsleutel voor 300Nm. Maar het schijnt dat de kap van de distributieriem eraf kan zonder de pulley te verwijderen? Heeft iemand dit al eens gedaan? Bij het oudere blok ging dit eigenlijk niet zoals ik het en der op internet lees.
Verder....is het nog steeds mogelijk om het vliegwiel te blokkeren met een dikke schroevendraaier zoals bij de 850 tdi? Ik heb nog niet onder de auto gelegen om te kijken, moet de beschermplaat er ook af denk ik.
Alle tips zijn welkom!
Wie heeft dit al eens gedaan? Op de P3 motor dus van 2014 (D5244T11), want dat is toch net weer even anders dan bij de oudere D5-jes.
Wat ik zo al zie is een enorme motorsteun rechts van het blok. Lijkt mij dat die eraf moet om bij de deksel van de distributieriem kap te kunnen....Howto??? ik zie veel bouten.
Verder is er nagenoeg geen ruimte tussen het blok en het chassis aan die zijde, denk aan 3cm ofzo. Kan er met mijn hand niet tussen. Dus alles via de ruimte bij het wiel doen neem ik aan?
Nu bereid ik me erop voor dat de pulley eraf moet, dus ik heb al een counterhold tool en een mooie beefy momentsleutel voor 300Nm. Maar het schijnt dat de kap van de distributieriem eraf kan zonder de pulley te verwijderen? Heeft iemand dit al eens gedaan? Bij het oudere blok ging dit eigenlijk niet zoals ik het en der op internet lees.
Verder....is het nog steeds mogelijk om het vliegwiel te blokkeren met een dikke schroevendraaier zoals bij de 850 tdi? Ik heb nog niet onder de auto gelegen om te kijken, moet de beschermplaat er ook af denk ik.
Alle tips zijn welkom!