Ik ben het er helemaal mee eens dat alles er ook leuk uit moet zien. Maar ik wil niet improviseren met sturen en geen geschuur en slijtage ten koste van looks. (inparkeren in Den Haag is bijna een vakmanschap , dus maximale stuuruitslag is dagelijkse kost.)
Mijn originele 18" Pegasus met 235-40-18 loopt nog steeds aan, ondanks nieuwe dikste stuuruitslagbegrenzers. Maar de mijne is ook 35mm verlaagd, waardoor hij ook eerder aanloopt. Originele Pegasus 18" heeft een ET-waarde van 46 en de meeste imitaties hebben een ET-waarde van 43. Dat werkt dan wel weer in je voordeel, deze staan 3mm verder naar buiten. Mocht hij toch nog aanlopen, kun je de stuuruitslagbegrenzers uitvullen met stalen ringetjes, of je monteert net als Arnoud 5mm spacers tussen velg en naaf. Dan hou je een enigszins fatsoenlijke draaicirkel.
Zijn er verder nog zaken waarop ik moet letten? Denk aan snelheid en maximale belasting. Ik denk niet harder te rijden dan de maximale snelheid van de V70 (= 210 km/u) . Qua belastbaarheid... geen idee. Ik werk niet in de bouw en met de nieuwe mini-Barto ga ik ook niet de komende jaren (nooit) met een caravan op pad.
Als laatste vraag: waar in de randstand (Den Haag + 60 km) kan ik goede en goedkope banden krijgen? . Ik wil niet dat de banden aan huis bezorgd worden. Ik ben niet veel thuis en ik zie mij vrouw niet die zware banden ontvangen. Een voortuin heb ik niet waar de banden gedumpt kunnen worden. Daarbij moeten de banden ook nog gemonteerd worden. Dus het liefst een all-in-one adres.
Inderdaad is Vredestein prijs-kwaliteit goed spul. Al heb ik zelf ook goede ervaringen met merken net onder de 'Premium' merken, zoals Uniroyal, Fulda, Falken etc. In ieder geval geen Nankang, Nexen, Matador etc. Als geld geen rol speelt: Michelin.
Verder; kijk toch eens bij webshops. Vaak kun je ook een montagepartner in de buurt kiezen en kun je er voor kiezen de banden ook daar te laten bezorgen. Maakt het een stuk makkelijker.
Als je 'gewoon' naar de garage gaat is dat natuurlijk prima, maar je betaald zeker de hoofdprijs. Als ik jou was zou ik gewoon eens wat offertes opvragen bij ja vaste garage, en bijv Euromaster en Profile. We aangeven dat je plaklood wil, kost vaak iets meer. En dan eens vergelijken met internet.
Het nadeel vind ik alleen met al die uitgeknepen prijzen, dat alles afgeraffeld word. Naven worden niet gereinigd, wielbouten worden niet op moment vast gezet, balanceren word slecht gedaan en ga zo maar door, overigens niet gek voor de prijs waarvoor ze het doen dat het slecht gedaan word.
Om diezelfde reden ga ik hier in het durp naar de bandenboer. Ik zou 10 of 15€ per band goedkoper uit kunnen zijn, maar de pasvlakken worden keurig gereinigd en ingevet, en als ik een lekke band heb of een loodje kwijt ben word ik snel (en meestal graits) geholpen.
Ik had bij de aanschaf van de bmw nieuwe banden bedongen, en dat moest blijkbaar ook snel, want bij 1 band zat er 80 gram lood op, en na het schoonmaken van het pasvlak - wat dus niet gedaan was - kon er 40 (!) gram lood af....... dus netjes werken maakt echt wel uit. Het plaklood zat er ook twee lagen dik op
Soms is het gewoon boffen hier op het forum. Klasse Forummers!
Het gaat mij idd niet om tientjeswerk. De banden moeten goed van kwaliteit zijn en op de juiste wijze gemonteerd. De V70 heb ik gekocht met het oog op veiligheid. Het zou vreemd zijn als ik nu zou kiezen voor 2e hands Lingalong banden op MP, die gemonteerd worden door een stagiair zonder toezicht bij een dubieus autobedrijf.
Thx vd tips. Ik heb al contact gehad met een Forummer (waarvoor dank). Ik vergelijk nog het eea op internet en in maart zal ik overgaan op de zomerset.
Met hamer zal 't ook een stevige klus zijn... Maar idd: naafgat is cruciaal, net als het boutpatroon (Volvo 5x108). De ET wijkt fors af, maar dat kun je nog zien.