Quote door jeroenbunte
Ik kan me niet voorstellen dat het überhaupt mogelijk is. Want volgens mij wordt juist de wagen hoogte etc etc continu gemeten en gecorrigeerd door de auto…. In elk geval zul je denk ik ook aan de software moeten sleutelen, een groot nadeel van 4C is dat bijna niemand er echt verstand van heeft. Bij de meeste dealers moeten ook alle boeken uit de kast getrokken worden wanneer het 4C betreft.
de "hoogte" van de schokdempers wordt gemeten, maar vooral de versnelling ervan is belangrijk voor de 4C computer (SUM)
de hoogte wordt NIET aangepast, enkel de hardheid
kijk, dat snap ik dus niet
dat dealers er niets van snappen
het systeem is door volvo samen met Ohlins uitgewerkt
Ohlins heeft het kleppensysteem bedacht en volvo heeft de algoritmes voor in de SUM berekent en de software geschreven
uiteindelijk is het systeem SUPER SIMPEL
(voor de duidelijkheid: het systeem is super simpel, niet de berekeningen die de SUM maakt/ de software)
maar blijkbaar heeft iedereen er schrik van of zo?
het is gewoon zo dat op iedere schokdemper een sensor zit die de bewegingen van de dempers meet, zodat het wegoppervlak bekent is en de beweging van de auto.
daarnaast worden gewoon nog gegevens van stuurwiel, acceleratie, remmen, ABS, etc doorgegeven
de SUM berekent gewoonweg (bepaald door de geschreven software, zoals fuelmapping gebeurd) naargelang de mode die gekozen is, in welke mate iedere schokdemper apart wordt aangestuurd/bijgestuurd.
de drie modi hebben een eigen basiswaarde, waarvan de SUM meer of minder afwijkt naargelang hij noodzakelijk vindt
de schokdempers worden gewoon door middel van een constante stroom-hoeveelheid in de juiste demperafstelling gezet
Ik geloof dat op de Ohlins ECS website iets stond van 0,36 tot 1,8A
Bij een dealer zou een probleem dus relatief eenvoudig op te sporen moeten zijn: zolang alle andere deelsystemen (dashbordmodule, ABS, stuurverdraaiing, etc..) zonder foutcodes zitten, dan kan het enkel nog in het FOUR-C systeem zitten, welke uit slechts enkele sensoren en de sum bestaat
dus dit is niet moeilijk te controleren
wordt het FOUR-C systeem "lam" gelegd door bijvoorbeeld een storing in het ABS systeem, dan zou de dealer dit moeten zien omdat deze een foutcode geeft
wat ik dus wil doen is zelf 3 VASTE standen genereren, welke ik wel nog steeds kan bijstellen (stroomwaarde hoger of lager).
doordat dit doormiddel van vasthoudstroom werkt, zou het zeer simpel moeten zijn
enkel wat testrijden om een mooie afstelling te vinden, maar aangezien FOUR-C in een heel groot bereik werkt, wordt het nooit gevaarlijk (natuurlijk moet je niet in comfort gaan racen, dan wordt het wel gevaarlijk, maar dat zou ook zo zijn in een auto die altijd dergelijke ophanging zou hebben (vb astra station van 10j geleden)
gewoon comfort, sport en advanced afstellen zoals ik dat prettig vind rijden
Nu, Philken had toch een R? of niet?
dan weet ik het nog niet zeker, want het gaat uiteindelijk om de achterste veren aangezien de voorste veren verwisselbaar zijn
Ik heb op de Eibach productcataloog gekeken naar de specificaties van de gebruikte veren en volgens mij worden de voorste veren enkel bepaald door benzine of dieselmotor.
en zijn voor alle benzine motoren de voorste veren gelijk, ook de S60R V70R
achterste veren blijken bepaald te worden door: sedan, station of 4x4
dit zou dus betekenen dat de eibach (of eender ander merk) veren voor de gewone benzine S60 ook geschikt zijn voor S60 four-C fwd
Och, ik zal eerst eens kijken wanneer ik de dempers ga bestellen en dan zie ik wel weer
maar als iemand van jullie nog bruikbare info weet, laat maar weten
groetjes