2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.10.2023 - 15:37  ·  #16
Omdat ik toch wel iets meer wil dan de standaard tune heeft Rica besloten om de tijd voor me te nemen. Dus we verplaatsen het naar een dag waarop ze dat dan ook kunnen bieden.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

This is getting out of hand!

 · 
Posted: 30.10.2023 - 11:57  ·  #17
Tijd voor een update :smilie_flag_holland:

Een combinatie van factoren heeft ertoe geleid dat mijn stiekeme wens in een sneeuwbaleffect is beland. :o
Onder andere:
- een heel fijn informatief gesprek met V70R^2
- mijn vrouw als mijn steun en klankbord
- mijn moeder die min of meer aan een andere auto toe is :smilie_happy:

De stiekeme wens was (al vanaf dat ik de V had) om uiteindelijk de motor zelf intern aan te pakken. Ik zag alleen niet hoe ik dit financieel fatsoenlijk kon regelen en daardoor bleef het vooral iets voor de toekomst.
Nu door het erover te hebben is er een solide plan ontstaan voor de realisatie op korte termijn 😱
De puntjes moeten nog even op de i, maar alles wijst ernaar dat ik binnenkort de eerste bout sta los te draaien :w00t:
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 30.10.2023 - 19:33  ·  #18
Quote door Maartjinski

- mijn vrouw als mijn steun en klankbord

Dat is het allerbelangrijkste als je iets wilt gaan doen waar tijd en geld in gaat zitten, dat je partner er achter staat. :)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 31.10.2023 - 17:33  ·  #19
Quote door brinkie

Quote door Maartjinski

- mijn vrouw als mijn steun en klankbord

Dat is het allerbelangrijkste als je iets wilt gaan doen waar tijd en geld in gaat zitten, dat je partner er achter staat. :)


Tenzij je denkt dat de partner er niet achter zal komen in combinatie met dat je harder moet kunnen rennen. Dan kun je het zonder overleg proberen 😂
dvdw1991
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 14.12.2023 - 23:29  ·  #20
Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.
Dutchy15
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Homepage: newdutchworkshop.n…
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 30.01.2024 - 21:50  ·  #21
Quote door dvdw1991

Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.


Hoi dvdw1991,

Zou je dat eens nader willen verklaren? Valt dit te herleiden uit het motor nummer? En zijn er betrouwbare bronnen wat betreft de curves voor vermogen en koppel die veilig zijn met het latere blok? Ik hoor en lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen over de B5234T3, variërend van mensen hier die zeggen dat je als eerste je drijfstangen moet aanpakken tot mensen die vertellen dat je tot 400pk kan gaan zonder het blok open te maken...
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.02.2024 - 08:54  ·  #22
Quote door dvdw1991

Wat voor bouwjaar is de motor die er nu inzit? Er zijn namelijk 2 varianten van de 2.3 t5 in de p2 chassis maar de motorcode is wel t zelfde. Maar ze bevatten wel verschillende krukas, zuigers en drijfstangen. Als t de latere is zou ik me niet zo snel druk maken die houden prima 500nm met een goede tune.

Ik heb werkelijk geen idee. Mijn blok is vervangen in de buurt van Nijmegen (ik noem geen namen) en de herkomst zou in Engeland liggen. Mijn ervaring met tweedehandse blokken is dat tenzij je ze zelf demonteert uit de donor je eigenlijk niets over de herkomst (bj, km stand, enz) weet.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat als de ingewanden anders zijn dat Volvo ook een andere motorcode toepast, bijv een letter erbij.
Zodra ik de boel ga vervangen zal ik sowieso oud en nieuw nameten zodat ik zeker weet dat het overeenkomt.

Quote door Dutchy15


Hoi dvdw1991,

Zou je dat eens nader willen verklaren? Valt dit te herleiden uit het motor nummer? En zijn er betrouwbare bronnen wat betreft de curves voor vermogen en koppel die veilig zijn met het latere blok? Ik hoor en lees namelijk de meest uiteenlopende verhalen over de B5234T3, variërend van mensen hier die zeggen dat je als eerste je drijfstangen moet aanpakken tot mensen die vertellen dat je tot 400pk kan gaan zonder het blok open te maken...


Zoals ik het begrepen heb klopt het feitelijk beide, 400pk kan op een orgineel blok (afhankelijk van diverse factoren) maar als je gaat tunen buiten de standaard files (waarmee ze 310pk beloven) heb je meer kans op pingelen. Tank dan maar eens (per ongeluk) euro 95 en/of ga met je caravan de bergen in, grote kans dat de standaard drijfstangen zich dan banaaniseren 😉.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 17:27  ·  #23
Inmiddels heb ik de benodigde onderdelen al zo'n 7 maanden in huis via V70R^2 maar met de auto nog geen stappen kunnen zetten.
Dit doordat ik een aantal voorbereidende stappen moest ondernemen, er klussen rondom huis tussendoor kwamen en lichamelijke tegenslagen heb gehad.

Zo moest ik oa van onze schuur die alleen als berging gebruikt werd een werkplaatsje maken.
Dat heeft veel tijd en tegenslagen opgeleverd maar nu is ie dan bijna klaar om mijn motorblok te ontvangen!

Omdat de T5 fantastisch liep koos ik om eerst de auto van mijn vrouw eens aan te pakken. De bedoeling is dat die uiteindelijk wordt overgenomen door mijn moeder en zo komen er dan nog wat extra financiën vrij.

Het gaat om een Fiat Panda twinair turbo waar we al 10 jaar en 100.000km mee gespeeld hebben. Het was een demo model van een half jaar oud met slecht 3000km op de klok toen we haar kochten.
De laatste tijd hadden onze beide auto's weinig liefde van ons ontvangen :( en ik wil het wat dat betreft goed maken.











Mijn moeder is oa wijkverpleegkundige dus vond ik dat naast de Panda compleet detailleren, een grote beurt, nieuwe banden, uitlijnen er ook parkeersensoren op moeten.
Waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen :'(






Ik blijk een perfectionist te zijn, who knew, en de Panda heeft me ipv dagen tot nu toe al weken bezig gehouden.

Ondertussen komt er een belangrijke datum voor de Volvo steeds dichterbij. Namelijk onze vakantie.
Dat is het moment dat we haar echt nodig hebben en omdat ze zo lekker en probleemloos liep had ik in mijn achterhoofd om pas na de vakantie aan de motor te beginnen.

Totdat ze vorige week bij een klein sprintje (ze was netjes opgewarmd) even een boertje liet in de kvs.
Hierdoor kwam er heel kort wat kvs via de dop eruit... :-/
F@ck das nie goed nie.

Afgelopen vrijdag kreeg ik voor mijn verjaardag een compressie meter.

Zaterdag zijn we met het gezin met de Volvo naar Hart voor Auto's in Breda geweest. Om van de snelweg op het parkeerterrein te komen hebben we ruim een uur in de hitte mogen aansluiten in de file. Natuurlijk op zo'n dag vergeet ik mijn telefoon waardoor ik niet live de temperatuur kan uitlezen maar ik heb de meter op het dash angstvallig in de gaten gehouden.
Die gaf geen krimp.
Maar zo af en toe kwam er toch even een klein vleugje au-du-koeling voorbij.
Mijn vrouw en kinderen roken het niet, misschien vanwege de oliedampen van de BMW voor ons :D

Tik tok tik tok, de vakantie komt steeds dichterbij en uitgerekend nu gaat ze gek doen.
Dus vandaag mijn verjaardags cadeau uitgeprobeerd...
Zie volgende post.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 291
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 17:31  ·  #24
Dat is een mooi eindresultaat!
Prachtig.
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 107
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 17:37  ·  #25
Rare Volvo 🤣
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 18:19  ·  #26
#volgende post.

Zoals ik eerder zei had ik een compressie meter voor mijn verjaardag gehad.
Vandaag gebruikt om te kijken of ik de motor voor of na de vakantie zal gaan verbouwen.

De resultaten;

Cilinder 1:



Cilinder 2:



Cilinder 3:



Cilinder 4:



Cilinder 5:



Bougies zijn keurig:



Bij de lagere gemeten cilinders (3 en 4) heb ik ze ook gemeten na het toevoegen van een theelepel olie. Gaat de druk omhoog dan zijn de zuigerveren versleten. Blijft ie gelijk dan kleppen of koppakking.

Cilinder 3 met een theelepel olie:



Cilinder 4 met een theelepel olie:



Het lijkt er dus op dat de zuigerveren van 3 beginnend versleten zijn en van 4 al verder gevorderd of wat is jullie mening?

Het vreemd was dat ik na toevoeging van olie bij cilinder 4 meerdere malen 0 tot 0.5 bar druk las.
Zou er bij cilinder 4 dan toch meer aan de hand zijn?

Ook heel prettig dat de aansluitrubbers van de nog-geen-jaren-oude bobines echt vast op de bougies zaten. Daar trok ik er dus vrolijk 2 van stuk. Joepie!



Ik heb ze zo goed en zo kwaad als het ging terug geplaatst, maar de auto start nu even niet meer.
De oude bobines heb ik nog maar dan moet ik weer dozen uit de kast gaan halen om ze op te snorren.
Voor vandaag was mijn goede moed al ver heen, dus dat doe ik dan morgen.

Door de compressie test weet ik in ieder geval dat ze liever vandaag dan morgen uit elkaar moet.
Dus de Panda moet asap in elkaar (ben in de eindfase van het installeren van de parkeersensoren) zodat die weer rijdend is. De binnenkant, de beurt, de banden en uitlijnen ben ik nog niet aan toegekomen.
En dan de Volvo uit elkaar... Met als risico dat er een cilinderwand beschadigd is en dat ze niet op tijd gehoned kan worden.

Ik heb nog slechts 3.5 week en in het ergste geval zullen we een andere oplossing voor vakantie transport moeten zoeken of zelfs de vakantie moeten annuleren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 18:24  ·  #27
Quote door Steven

Dat is een mooi eindresultaat!
Prachtig.


100% mee eens.👍🏻
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 24.06.2024 - 18:36  ·  #28
Quote door Steven

Dat is een mooi eindresultaat!
Prachtig.

Quote door Bigdog

100% mee eens.👍🏻


Dank jullie :D

Quote door Neervenj

Rare Volvo 🤣


Best wel he :smilie_happy:
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 615
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 09:08  ·  #29
Vanmorgen even Vida eraan gehangen, storingen gewist en madam start weer 🥳
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 827
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 09:23  ·  #30
Die compressie ziet er niet goed uit. Denk je dat madam het niet gaat halen in de vakantie, ook denkend aan de boer die ze onlangs liet? Want je schreef ook dat de motor goed liep.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0