2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 09:48  ·  #31
Tja haar zo laten en meenemen op vakantie is wel echt een risico.
We gaan niet de bergen in, maar wel flink wat km's maken.
Met een volgeladen auto, een volle aanhanger, 2 pubers op de achterbank en 2 volwassenen voor zal ze echt zo nu en dan even flink moeten werken.

Los daarvan tikt ze over ongeveer 600km de 500.000km aan, hoe mooi zou het zijn als ze dat met een gereviseerde motor kan doen. Maar dat is natuurlijk eigenlijk niet echt van belang.

In principe kan ik de motor (mits ik een werkplaatskraan geregeld krijg) binnen enkele dagen uitbouwen, verbouwen en inbouwen.
Maar zoals je aan de Panda zag ben ik erg pietje precies en ik zou bijvoorbeeld graag ook dingen doen zoals de kop zelf "flowen".
Daar gaat wel tijd in zitten.
Is het nodig? Absoluut niet, maar als het dan toch los ligt...
En zo wil ik graag nog wat meer dingen aanpakken, omdat ik na uitbouw mooi de ruimte heb oa:
Nieuwe isolatie op het schutbord, nieuwe isolatie voor de kabelboom, motorruimte reinigen, enz.

Gister heb ik alvast nog wat gereedschap besteld, als dat binnen is kan ik los op de Volvo.

Vandaag ga ik me weer op de Panda richten. Afwerken van de bedrading van het nieuwe parkeersysteem, het front er terug op, interieur weer dicht bouwen en dan is ze voorlopig good to go.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 10:15  ·  #32
Zoals je het omschrijft is het wel risicovol inderdaad. Het is toch een flinke belasting en dan is er zo te horen kans dat de motor zijn laatste adem uitblaast. Dat wil je sowieso niet en vooral niet met vakantie. Mocht je het toch doen, sluit dan maar goede vervangend vervoer dekking af. Is de Panda een optie 😁
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 554
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 10:24  ·  #33
en niet op zondag rijden... dan doen ze niet aan vervangend vervoer omdat alles dicht is!

Of je moet het bij pech allemaal zelf gaan regelen en daarna declareren (tip: pak bij pech een taxi naar het vliegveld en huur daar zelf een auto, declareer de kosten van de taxi en de huurauto vervolgens bij de reisverzekering of de ANWB). Het zelf regelen is veelal sneller dan het laten regelen, maar wel meer bellen en regelen. Been there, done that...meerdere keren helaas.
En neem een creditcard mee, anders kom je zowieso niet verder (zowel als vervangend vervoer via ANWB of verzekering geregeld wordt als wanneer je het zelf regelt heb je een creditcard nodig).

Of... je koopt een mooie xc70 op diesel voor de vakantie... er staat een mooie te koop op het forum ;).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 11:13  ·  #34
Wij zijn sowieso verzekerd bij de ADAC, dat is de Duitse ANWB maar dan goedkoper en dekt ook pech in Nederland.
Rond 2019 hebben we een x met pech gestaan in Duitsland, net een andere motor (Jep, de versleten motor die er nu in ligt) in de Volvo laten leggen.
Ik zat best op snelheid en ineens "motorvermogen beperkt, stop zsm".
Gelukkig kon ik vrijwel meteen een afrit pakken en aan het eind was een parkeerplaats, dus best mazzel.
Bleek achteraf dat er een injector open bleef staan.
Was maar goed dat er na de pech niet meer gestart werd anders hadden we nog kans gehad op een vloeistof slag 🥴

De ADAC heeft haar toen kostenloos afgesleept en in Nederland afgeleverd.
Ook regelde ze een huurauto die we voor moesten schieten en later het bedrag mochten declareren.
Dit omdat ik er op stond dat ik gelijkwaardig vervoer kreeg, dus een automaat ivm mijn slechte schouder.
Deden ze niet moeilijk over alleen duurde het een paar uur voor ze het geregeld hadden.
Ze stuurde een taxi en die bracht ons bij het verhuurbedrijf, waarvan we ook de kosten mochten declareren.
Scheelt misschien veel dat mijn vrouw een heel aardig woordje Duits spreekt, dan zijn ze net wat meewerkender denk ik.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 11:17  ·  #35
Overigens de monteur die kwam kijken of de auto ter plaatse gerepareerd kon worden zei: " wat ga je toch nog investeren in die oude rommel, zet haar gewoon op de sloop en koop iets nieuws"

Zucht...
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 11:27  ·  #36
jep... af en toe steek je toch iets teveel geld in iets wat het eigenlijk niet waard is.... maar dat is vaak pas achteraf bezien.
als ik vooraf wist hoeveel ik in mijn auto moest investeren om het allemaal in orde te krijgen dan had ik het nooit gedaan. beter een andere T5 gekocht...
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1528
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 11:34  ·  #37
Slechtste inverstering ooit: auto,s,ken het zelf ook...klauwen met geld erin gegooid in de s60t5
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 11:55  ·  #38
De mijne is ook een echte money pit met momenten geweest.
Over de tijd dat ze in mijn bezit is heb ik zeker al minimaal 1x (en waarschijnlijk wel meer) de aanschafwaarde in onderdelen erin gestoken.

Men vergeet heel gemakkelijk dat die auto nieuw niet bepaald goedkoop was.
Dus dat dan op leeftijd en met heel wat km's achter de rug er flinke kosten kunnen ontstaan is niet vreemd.

Best een uitdaging om de juiste beslissingen te maken en de kosten over de jaren te verspreiden.
Maar eenmaal opgelost rij je wel voor relatief weinig een dikke auto.

En los van dit, zolang ik zelf het de moeite vind is het toch altijd de investering waard.
Misschien niet in rest waarde maar zeker in lol, meer wil ik niet.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1528
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 12:02  ·  #39
Helemaal mee eens,ik stop er net zoveel in als ik zelf wil...nu wil ik weer een standkachel,word ook een kosten plaatje maar wat ik wil gast meestal gebeuren🙂
En als er wat stuk gaat,gewoon nieuwe erop laten zetten,ik ga er niet meer onder liggen.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 25.06.2024 - 12:34  ·  #40
Het scheelt bergen dat ik het gross zelf kan en leuk vind om te doen 😉
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 03:09  ·  #41
Quote door dbs1

Die compressie ziet er niet goed uit. Denk je dat madam het niet gaat halen in de vakantie, ook denkend aan de boer die ze onlangs liet? Want je schreef ook dat de motor goed liep.


Dat wilde ik nog toelichten.
Ze loopt dus echt geruime tijd geweldig lekker.

Wat voor weer het ook is EN hoelang ze ook heeft stil gestaan, draai de sleutel en ze loopt.
In de afgelopen 6 jaar van eigendom hebben we er slechts 45 dkm mee afgelegd.
Waarvan er 12 dkm (ruwe schatting) aan vakanties zijn besteed.
Dus de auto staat vrij veel stil.

Is ze eenmaal opgewarmd dan drukt ze je keer op keer vloeiend zonder moeite in je stoel.
Hypothetisch kan ik op de meeste invoegstroken al makkelijk een snelheid van ruim boven de 150km/u halen.
Hypothetisch he mensen, ik zou zoiets natuurlijk nooit doen 🤭

Op cruisecontrol bij 50 km/u zit het verbruik tussen de 5.0/100 en 5.5/100.
Bij 80 km/u zo rond de 6.0/100 en bij 100km/u 6.5/100.
Let wel dit is op rechte stukken en cc dus continue snelheid en ze doet dat niet eenmalig maar iedere keer weer.

Rij ik lekker relaxed en doe normaal mee in het verkeer dan haal ik zo'n 630 km uit 70 liter (9/100).
De fabrieksopgave van het gemiddeld verbruik is 9.4/100, dus ik ben echt dik tevreden.

Tevens kan ik ook een tank leeg draaien in 450 sportieve km's. 😂😂

Ik ben getraind in zuinig rijden als rij-instructeur voor de auto en als chauffeur voor de vrachtwagen.
Maar in de eerste 3 jaar haalde ik maar krap 500 km uit een volle tank. Hoe ik mijn best ook deed, ze was dorstig.

Ze verbruikt een klein beetje olie, 50 ml op 1000 km schat ik. Daar heb ik geen echte cijfers in.

Het koelsysteem daarintegen heeft me vaker raadselachtige lekkages geschonken.
Vorig jaar heb ik daar nog een topic over gehad.
Het eindigde dat ik diverse dingen had opgelost maar er was nog altijd een minimaal verbruik aanwezig.
Af en toe rook ik een vleugje kvs en af en toe moest ik haar bijvullen afgelopen jaar.


Diverse malen wel gezocht maar nooit een spoor van lekkage gevonden.
Dat rijmt niet met dat ik het toch blijf ruiken en met dat ze af en toe toch wat bijgevuld moet worden.
In mijn achterhoofd heeft er altijd een stemmetje gefluisterd dat er intern in de motor ook een lekkage op me wacht.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 09:33  ·  #42
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 09:41  ·  #43
Tijdens het rijden en dat doe ik het liefst vanuit de bestuurdersstoel 😜😂
Voor mijn gevoel ruik ik het alleen wanneer ik haar de sporen heb gegeven.
Rij ik normaal, voor zover ik daartoe in staat ben, dan ruik ik het zelden.
Maar na een rit waarbij een vleugje is vrijgekomen ruik ik het ook onder de motorkap.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 09:53  ·  #44
Als je de kvs ruikt wil zeggen dat het ergens maar buiten komt. Dat duidt dan toch niet op een interne lekkage?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 09:57  ·  #45
Wel als de interne lekkage overdruk in het kvs systeem veroorzaakt.
Maar dan zou het alsnog ergens eruit moeten komen inderdaad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0