Eindelijk had ik op MP een werkplaatskraan gevonden die nog beschikbaar was!
Het heeft me weken gekost met MP in de gaten houden en direct reageren op advertenties redelijkerwijs in de buurt, maar iedere keer greep ik net achter het net.
Die dingen gaan momenteel als warme broodjes over de toonbank.
Dus gisterochtend vertrok ik vol goede zin voor een prachtige rit van Best naar Hellevoetsluis, 130 km enkele reis.
Dit was de laatste rit waar ik onze t5 nog voor nodig had voordat ze evt uit elkaar kon, zo'n kraan pas nou eenmaal niet in de Panda.
Voor de rit alle vloeistoffen en de bandenspanning nagelopen en op het gemakje even op en neer...
De heenweg was heerlijk voortvarend met hooguit 10 min file op de A16.
Ik hou van die lange verbindings bochten tussen de verschillende snelwegen
De beste man ontmoet even gesproken over zijn nieuwe garage incl 2 opberg "zolders" met een takel in de nok om spullen op en neer te krijgen.
Dan tussen de zolders een simpele bovenloopkraan, kwijl kwijl
Natuurlijk schept het een band als iemand graag met auto's bezig is.
Hij was bezig een Mazda 323 awd te restaureren waar er volgens hem nog maar 4 van in Nederland op kenteken staan.
Orgineel hadden ze schijnbaar zo'n 130 pk, maar deze had bij aankoop een net verbouwde motor met tegen de 400 pk.
Hij had er een tijd mee rond gereden maar de carrosserie had nu aandacht nodig.
Altijd interessant om zo even een kijkje in iemands leven te kunnen nemen.
Samen de kraan in de kofferbak van de V70 gelegd, paar spanbandjes erover en vast aan de vloerhaken.
Klaar voor een vlotte terugreis...
Ik heb 2,5u aan files gehad in de bloedhete zon (30 graden)
Maar dit maal had ik mijn gsm bij en kon ik de kvs temperatuur digitaal in de gaten houden.
Het was continu stil staan voor een paar min en weer een paar meter aanschuiven. Nergens stond ik lang genoeg stil om effectief de motor uit te kunnen zetten, wel heb ik de automaat iedere keer in de neutraal gezet om die wat te ontzien.
De maximale temperatuur die ik voorbij heb zien komen was 108 graden. Maar 99 van de 100 keer kwam ie tot 107.
Dan kwam de ventilator in actie en bracht het weer terug naar zo'n 98 graden.
Het is ongeveer 4 keer voorgekomen dat ik kvs rook wanneer ie rond die 107 graden zat.
Verder heb ik achterover gezeten en van de stereo genoten.
Grappig om te zien dat in de file de laadlucht 60 graden was en zodra ik eindelijk weer normale snelheden kon gaan rijden, hij direct terug liep naar 27 graden.
De auto heeft me zonder een enkel probleem weer thuis gebracht.
Vanmorgen de kvs gecontroleerd en het niveau was nauwelijks verminderd.
Gunstig dus gezien de omstandigheden van de dag ervoor.
Daarna heb ik de zijpanelen van de middenconsole verwijderd om de kachel radiateur te controleren.
Geen kvs spoor te ontdekken.
Afgelopen week had ik in voorbereiding op de motor revisie/verbetering nog wat gereedschap besteld.
Waaronder een vacuüm test en vul systeem voor de kvs.
Er was geen systeem voorradig om ook het kvs systeem op druk te testen.
Hierdoor ging ik nadenken, zou ik het niet gewoon zelf kunnen maken?
En dan het liefst op zo'n manier dat ik het systeem inclusief de dop test.
Ik had nog een oude bandenpomp voor op de compressor, waarvan de aansluiting om hem op een ventiel te kunnen zetten kapot was.
Dat eraf gesneden en wat stukjes oude slang erop gemaakt zodat ik hem op de kleine aansluiting op het kvs reservoir kon vastmaken.
De dunne slang vanaf de bovenkant van de radiateur naar het reservoir heb ik dmv een bout afgedopt.
Het werkt prima, de dop gaat mooi bij 1.5 bar open.
En dan liep de druk iedere keer langzaam terug.
Ik ben alle kvs onderdelen gaan controleren en af en toe weer even wat druk bij het systeem gevoegd.
Uiteindelijk de bak onder de radiateur uitgehaald en toen zag ik een druppel hangen maar geen lek.
Mijn vrouw heeft toen het systeem op druk gehouden zodat ik onder de auto kon liggen en speuren.
En ja hoor, ik lig eronder met een lamp naar boven te schijnen en er valt een druppel op mijn neus. En even later nog 1. En nog 1.
Toen heel even een klein straaltje vanaf de slangklem van de bovenste radiateurslang.
De kvs heb ik afgetapt en de slang verwijderd.
De afgetrapte kvs was nog zo schoon als toen ie er een jaar geleden in ging.
Door het gebruik van een slangklem met een open "trap" structuur was de siliconen ertussen geperst en daar gaan lekken.
De slang heb ik ingekort en vergeleken met de orginele slang (ik bewaar alle oude slangen, altijd handig).
De ingekorte do88 siliconen slang is net zo lang als de orginele slang.
Met een gebruikte "dichte" slangklem heb ik de slang terug geplaatst.
Daarna het nieuwe vul speeltje uitgeprobeerd.
Dat was leuk maar wel even wennen.
Eerst breng je het kvs systeem onder vacuüm en daarmee trek je dan de kvs het systeem in.
Ik kreeg niet alle kvs terug erin dus ergens heb ik misschien toch nog wat lucht erin gekregen.
Daarna heb ik met mijn pomp creatie weer druk op het systeem gezet.
Gedurende 30 min bleef de druk daar waar ik hem op had gezet!
Hierna alles weer normaal aangesloten en de motor gestart.
Stationair laten pruttelen tot de ventilator 1 keer aan en uit was gegaan en af en toe flink pompend in de slangen geknepen.
Het niveau is nog wat gezakt dus er is al wat lucht vrij gekomen.
Vannacht mag ze lekker afkoelen en morgen vul ik haar bij.
Dan maar weer testen.
Mocht het kvs verbruik hiermee zijn opgelost dan rest me nog 1 vraag:
Wat was er aan de hand tijdens die ene sprint dat ze kortstondig kvs via de dop boerde?
Ps. Fun fact, de op de terugweg in België getankte benzine zal de benzine zijn waarmee de auto over de 500.000 km gaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).