2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 376
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 11:37  ·  #46
Begin eens met het koelsysteem onder druk zetten voor een uur.
loopt de druk af dan heb je een lekkage....
Daarna een test met een snuffelaar, verkleurd de vloeistof dan zit er Co in het koelwater en heb je een intern probleem....
Zo niet dan zit het in het externe koelsysteem.
De compressieverschillen zou ik me nog niet zo druk over maken gezien de kilometers.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 134
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 11:38  ·  #47
Kijk eens naar de kachelradiator. Daar wil hij over het algemeen als eerste gaan lekken wanneer je druk opbouwt in je koelsysteem, is mij door de lokale Volvo specialist verteld. Als je het met name ruikt wanneer je flink gas gegeven hebt kan het best zijn dat je koppakking een klein beetje lekt.

Ruik eens aan je koelvaatje wanneer je gereden hebt. Als daar wat uitlaatgas in zit weet je genoeg. Je kunt ook je bougies eruit trekken om te zien of er afwijking is. Een iets wittige aanslag duidt op water (of olie, of arm mengsel, of te vroege ontsteking) in de verbrandingskamer.

Ik vind je verbruik toch best aan de hoge kant. Mijn dagelijkse heen- en terugrit bestaat uit twee drukke centrums, met daartussen een stuk autoweg en een heel aantal rotondes en wat binnenwegen. Ik ben dus eigenlijk continu aan het optrekken en afremmen, met kleine stukjes CC tussendoor. Toch kom ik met mijn 2.3T5 wel iedere keer over de 750km op 65 liter (ik tank wanneer er nog ongeveer 5 liter in zit). Dan heb ik ook nog lekker brede 235/40R18 Pilot Sport 4S banden en redelijk veel camber en toespoor. Dat helpt ook niet mee.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 12:42  ·  #48
Bedankt voor de tips!

Quote door Johan XC70

Begin eens met het koelsysteem onder druk zetten voor een uur.
loopt de druk af dan heb je een lekkage....
Daarna een test met een snuffelaar, verkleurd de vloeistof dan zit er Co in het koelwater en heb je een intern probleem....
Zo niet dan zit het in het externe koelsysteem.
De compressieverschillen zou ik me nog niet zo druk over maken gezien de kilometers.


Vandaag of morgen (want post-nl is weer eens lekker duidelijk) komt er een systeem binnen waarmee ik de kvs een tijd onder druk kan zetten 👍

De motor die erin ligt zou volgens de inbouwer nog geen 2 ton gelopen moeten hebben. Dan mag ie toch nog niet op deze waardes zitten?

Quote door Nox95

Kijk eens naar de kachelradiator. Daar wil hij over het algemeen als eerste gaan lekken wanneer je druk opbouwt in je koelsysteem, is mij door de lokale Volvo specialist verteld. Als je het met name ruikt wanneer je flink gas gegeven hebt kan het best zijn dat je koppakking een klein beetje lekt.

Ruik eens aan je koelvaatje wanneer je gereden hebt. Als daar wat uitlaatgas in zit weet je genoeg. Je kunt ook je bougies eruit trekken om te zien of er afwijking is. Een iets wittige aanslag duidt op water (of olie, of arm mengsel, of te vroege ontsteking) in de verbrandingskamer.

Ik vind je verbruik toch best aan de hoge kant. Mijn dagelijkse heen- en terugrit bestaat uit twee drukke centrums, met daartussen een stuk autoweg en een heel aantal rotondes en wat binnenwegen. Ik ben dus eigenlijk continu aan het optrekken en afremmen, met kleine stukjes CC tussendoor. Toch kom ik met mijn 2.3T5 wel iedere keer over de 750km op 65 liter (ik tank wanneer er nog ongeveer 5 liter in zit). Dan heb ik ook nog lekker brede 235/40R18 Pilot Sport 4S banden en redelijk veel camber en toespoor. Dat helpt ook niet mee.


De bougies (niet echt duidelijk op voorgaande foto) waren allemaal grijzig van kleur met bij enkele een beetje donkere aanslag op de zijkant van de electrode. Wel allemaal een beetje vettig rondom de schroefdraad zonder dat er olie in de schachten aanwezig was voordat ik ze eruit schroefde.

Goed om te weten dat het verbruik dus nog beter kan. Mijn V70 staat op dezelfde maat banden maar dan de Pilot Sport 5.
Wij rijden eigenlijk voornamelijk b-wegen en stad, op de snelweg komen we wat minder vaak.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 134
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 13:24  ·  #49
Quote door Maartjinski


De bougies (niet echt duidelijk op voorgaande foto) waren allemaal grijzig van kleur met bij enkele een beetje donkere aanslag op de zijkant van de electrode. Wel allemaal een beetje vettig rondom de schroefdraad zonder dat er olie in de schachten aanwezig was voordat ik ze eruit schroefde.

Goed om te weten dat het verbruik dus nog beter kan. Mijn V70 staat op dezelfde maat banden maar dan de Pilot Sport 5.
Wij rijden eigenlijk voornamelijk b-wegen en stad, op de snelweg komen we wat minder vaak.

Koffie met een beetje melk is hoe het er in het perfecte scenario uit zou moeten zien. Grijzig zou kunnen betekenen dat er een kleine afwijking is tov het normale proces.

Mijn opmerking over het verbruik was meer bedoeld met betrekking tot je compressiemeting. Heb je hem al eens laten lopen met de olievuldop er los op? Als de dop een beetje begint te zweven en dansen heb je overmatige blowby of een (bijna) verstopte PCV.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3834
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 13:43  ·  #50
Quote door Nox95

Quote door Maartjinski


De bougies (niet echt duidelijk op voorgaande foto) waren allemaal grijzig van kleur met bij enkele een beetje donkere aanslag op de zijkant van de electrode. Wel allemaal een beetje vettig rondom de schroefdraad zonder dat er olie in de schachten aanwezig was voordat ik ze eruit schroefde.

Goed om te weten dat het verbruik dus nog beter kan. Mijn V70 staat op dezelfde maat banden maar dan de Pilot Sport 5.
Wij rijden eigenlijk voornamelijk b-wegen en stad, op de snelweg komen we wat minder vaak.

Koffie met een beetje melk is hoe het er in het perfecte scenario uit zou moeten zien. Grijzig zou kunnen betekenen dat er een kleine afwijking is tov het normale proces.

Mijn opmerking over het verbruik was meer bedoeld met betrekking tot je compressiemeting. Heb je hem al eens laten lopen met de olievuldop er los op? Als de dop een beetje begint te zweven en dansen heb je overmatige blowby of een (bijna) verstopte PCV.


Dat kan je tegenwoordig niet meer zeggen, brandstoffen 'kleuren' niet meer goed en moderne auto's lopen heel anders (niet meer stoichiometrisch maar b.v. te arm in bepaalde situaties).
Dat is een prima methode om je Puch af te stellen, maar zelfs daar zou ik er niet meer op vertrouwen (althans, dat doe ik bij mijn oldtimer brommer ook niet meer :P)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 14:03  ·  #51
Dit zijn ze 👍
En nu ik ze op de foto's nog eens bekijk lijkt er wel wat witte aanslag aanwezig te zijn, toch?
Dat was me maandag niet opgevallen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4251
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 15:01  ·  #52
Als je het alleen ruikt als je haar de sporen hebt gegeven, zou het ook wel aan de dop van het kvs vaatje kunnen liggen. Die moet druk vasthouden tot 1.2 bar dacht ik, en daarboven aflaten ivm bescherming systeem. Ofwel wordt de druk te hoog als je flink zit te gassen, of is de dop slecht en wordt de druk te vroeg afgelaten. Kan evengoed ook op een ander punt lekken natuurlijk als de druk echt hoog is (slangklem, 'las'naad vaatje, etc)
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 16:15  ·  #53
Dop heb ik vorig jaar vervangen
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 376
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 16:27  ·  #54
Meten is nog steeds weten !!
Zorg altijd dat je uitgaat van meetwaarden en niet van het feit dat het ver-nieuw-d is.
Wacht je persgereedschap rustig af en ga daarmee aan de slag zodat je meer weet.
3,5 week om de motor eruit te halen, reviseren en er weer inhangen en inrijden om daarna op vakantie te gaan lijkt mij i.i.g. uitdagend.....
Neervenj
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2023
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 26.06.2024 - 18:54  ·  #55
Dat verbruik haal ik ook niet met mijn 2.3 t5

Quote door Nox95

Kijk eens naar de kachelradiator. Daar wil hij over het algemeen als eerste gaan lekken wanneer je druk opbouwt in je koelsysteem, is mij door de lokale Volvo specialist verteld. Als je het met name ruikt wanneer je flink gas gegeven hebt kan het best zijn dat je koppakking een klein beetje lekt.

Ruik eens aan je koelvaatje wanneer je gereden hebt. Als daar wat uitlaatgas in zit weet je genoeg. Je kunt ook je bougies eruit trekken om te zien of er afwijking is. Een iets wittige aanslag duidt op water (of olie, of arm mengsel, of te vroege ontsteking) in de verbrandingskamer.

Ik vind je verbruik toch best aan de hoge kant. Mijn dagelijkse heen- en terugrit bestaat uit twee drukke centrums, met daartussen een stuk autoweg en een heel aantal rotondes en wat binnenwegen. Ik ben dus eigenlijk continu aan het optrekken en afremmen, met kleine stukjes CC tussendoor. Toch kom ik met mijn 2.3T5 wel iedere keer over de 750km op 65 liter (ik tank wanneer er nog ongeveer 5 liter in zit). Dan heb ik ook nog lekker brede 235/40R18 Pilot Sport 4S banden en redelijk veel camber en toespoor. Dat helpt ook niet mee.
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 314
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 27.06.2024 - 08:40  ·  #56
Bij mijn classic was de verwarmings radiator lek
En rook je dat ook
Weet niet if dit een issue bij jouw model is
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 29.06.2024 - 09:35  ·  #57
Quote door Johan XC70
3,5 week om de motor eruit te halen, reviseren en er weer inhangen en inrijden om daarna op vakantie te gaan lijkt mij i.i.g. uitdagend.....


Als je elke dag tijd hebt lukt dat wel, maar moet het allemaal even tussendoor wordt het wel een drie letter klusje met die vakantie druk er achter.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 00:44  ·  #58
Eindelijk had ik op MP een werkplaatskraan gevonden die nog beschikbaar was!
Het heeft me weken gekost met MP in de gaten houden en direct reageren op advertenties redelijkerwijs in de buurt, maar iedere keer greep ik net achter het net.
Die dingen gaan momenteel als warme broodjes over de toonbank.

Dus gisterochtend vertrok ik vol goede zin voor een prachtige rit van Best naar Hellevoetsluis, 130 km enkele reis.
Dit was de laatste rit waar ik onze t5 nog voor nodig had voordat ze evt uit elkaar kon, zo'n kraan pas nou eenmaal niet in de Panda.

Voor de rit alle vloeistoffen en de bandenspanning nagelopen en op het gemakje even op en neer...

De heenweg was heerlijk voortvarend met hooguit 10 min file op de A16.
Ik hou van die lange verbindings bochten tussen de verschillende snelwegen :devil:

De beste man ontmoet even gesproken over zijn nieuwe garage incl 2 opberg "zolders" met een takel in de nok om spullen op en neer te krijgen.
Dan tussen de zolders een simpele bovenloopkraan, kwijl kwijl o.O

Natuurlijk schept het een band als iemand graag met auto's bezig is.
Hij was bezig een Mazda 323 awd te restaureren waar er volgens hem nog maar 4 van in Nederland op kenteken staan.

Orgineel hadden ze schijnbaar zo'n 130 pk, maar deze had bij aankoop een net verbouwde motor met tegen de 400 pk.
Hij had er een tijd mee rond gereden maar de carrosserie had nu aandacht nodig.
Altijd interessant om zo even een kijkje in iemands leven te kunnen nemen.

Samen de kraan in de kofferbak van de V70 gelegd, paar spanbandjes erover en vast aan de vloerhaken.
Klaar voor een vlotte terugreis...

Ik heb 2,5u aan files gehad in de bloedhete zon (30 graden) :smilie_flag_holland:
Maar dit maal had ik mijn gsm bij en kon ik de kvs temperatuur digitaal in de gaten houden.
Het was continu stil staan voor een paar min en weer een paar meter aanschuiven. Nergens stond ik lang genoeg stil om effectief de motor uit te kunnen zetten, wel heb ik de automaat iedere keer in de neutraal gezet om die wat te ontzien.

De maximale temperatuur die ik voorbij heb zien komen was 108 graden. Maar 99 van de 100 keer kwam ie tot 107.
Dan kwam de ventilator in actie en bracht het weer terug naar zo'n 98 graden.
Het is ongeveer 4 keer voorgekomen dat ik kvs rook wanneer ie rond die 107 graden zat.

Verder heb ik achterover gezeten en van de stereo genoten.
Grappig om te zien dat in de file de laadlucht 60 graden was en zodra ik eindelijk weer normale snelheden kon gaan rijden, hij direct terug liep naar 27 graden.

De auto heeft me zonder een enkel probleem weer thuis gebracht.

Vanmorgen de kvs gecontroleerd en het niveau was nauwelijks verminderd.
Gunstig dus gezien de omstandigheden van de dag ervoor.

Daarna heb ik de zijpanelen van de middenconsole verwijderd om de kachel radiateur te controleren.
Geen kvs spoor te ontdekken.

Afgelopen week had ik in voorbereiding op de motor revisie/verbetering nog wat gereedschap besteld.



Waaronder een vacuüm test en vul systeem voor de kvs.
Er was geen systeem voorradig om ook het kvs systeem op druk te testen.
Hierdoor ging ik nadenken, zou ik het niet gewoon zelf kunnen maken?
En dan het liefst op zo'n manier dat ik het systeem inclusief de dop test.

Ik had nog een oude bandenpomp voor op de compressor, waarvan de aansluiting om hem op een ventiel te kunnen zetten kapot was.
Dat eraf gesneden en wat stukjes oude slang erop gemaakt zodat ik hem op de kleine aansluiting op het kvs reservoir kon vastmaken.
De dunne slang vanaf de bovenkant van de radiateur naar het reservoir heb ik dmv een bout afgedopt.



Het werkt prima, de dop gaat mooi bij 1.5 bar open.
En dan liep de druk iedere keer langzaam terug.
Ik ben alle kvs onderdelen gaan controleren en af en toe weer even wat druk bij het systeem gevoegd.
Uiteindelijk de bak onder de radiateur uitgehaald en toen zag ik een druppel hangen maar geen lek.

Mijn vrouw heeft toen het systeem op druk gehouden zodat ik onder de auto kon liggen en speuren.
En ja hoor, ik lig eronder met een lamp naar boven te schijnen en er valt een druppel op mijn neus. En even later nog 1. En nog 1.
Toen heel even een klein straaltje vanaf de slangklem van de bovenste radiateurslang.

De kvs heb ik afgetapt en de slang verwijderd.
De afgetrapte kvs was nog zo schoon als toen ie er een jaar geleden in ging.

Door het gebruik van een slangklem met een open "trap" structuur was de siliconen ertussen geperst en daar gaan lekken.



De slang heb ik ingekort en vergeleken met de orginele slang (ik bewaar alle oude slangen, altijd handig).
De ingekorte do88 siliconen slang is net zo lang als de orginele slang.

Met een gebruikte "dichte" slangklem heb ik de slang terug geplaatst.

Daarna het nieuwe vul speeltje uitgeprobeerd.
Dat was leuk maar wel even wennen.
Eerst breng je het kvs systeem onder vacuüm en daarmee trek je dan de kvs het systeem in.

Ik kreeg niet alle kvs terug erin dus ergens heb ik misschien toch nog wat lucht erin gekregen.

Daarna heb ik met mijn pomp creatie weer druk op het systeem gezet.
Gedurende 30 min bleef de druk daar waar ik hem op had gezet!

Hierna alles weer normaal aangesloten en de motor gestart.
Stationair laten pruttelen tot de ventilator 1 keer aan en uit was gegaan en af en toe flink pompend in de slangen geknepen.

Het niveau is nog wat gezakt dus er is al wat lucht vrij gekomen.
Vannacht mag ze lekker afkoelen en morgen vul ik haar bij.
Dan maar weer testen.

Mocht het kvs verbruik hiermee zijn opgelost dan rest me nog 1 vraag:
Wat was er aan de hand tijdens die ene sprint dat ze kortstondig kvs via de dop boerde?


Ps. Fun fact, de op de terugweg in België getankte benzine zal de benzine zijn waarmee de auto over de 500.000 km gaat.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 376
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 06:32  ·  #59
Om de "burb" nog specifieker te beoordelen nu nog een keer met warme motor naar een garage en de CO meter als snuffelaar gebruiken.
Als die niet uitslaat zou ik eerst maar gewoon op vakantie gaan.
Na de vakantie heb je meer tijd om te hobby-en.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 07:40  ·  #60
Quote door Johan XC70

Om de "burb" nog specifieker te beoordelen nu nog een keer met warme motor naar een garage en de CO meter als snuffelaar gebruiken.
Als die niet uitslaat zou ik eerst maar gewoon op vakantie gaan.
Na de vakantie heb je meer tijd om te hobby-en.


Goede tip Johan!

Mocht ik geen CO meten dan mag de motor inderdaad in de auto blijven liggen tot na de vakantie.
In dat geval ga ik mijn aandacht op andere klusjes rondom de auto richten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0