2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

Ervaringsdeskundigen gezocht!

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3343
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 10:31  ·  #61
Mooi gereedschap weer.
En zo'n hobbyzolder met takel haha, ja voor velen een droom.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 10:43  ·  #62
Wat vindingrijk, die kvs druk constructie. En effectief! De lang vermoedde maar niet vinden lekkage gewoon opgelost. Is de oude motor nu ineens betrouwbaar geworden en kun je ermee op vakantie? Waarin ging je ook alweer reviseren?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 17:46  ·  #63
Quote door dbs1

Wat vindingrijk, die kvs druk constructie. En effectief! De lang vermoedde maar niet vinden lekkage gewoon opgelost. Is de oude motor nu ineens betrouwbaar geworden en kun je ermee op vakantie? Waarin ging je ook alweer reviseren?


Dank je!
Of de motor nog betrouwbaar genoeg is is wat ik nu probeer vast te stellen.
Maar alles lijkt erop te wijzen dat het wel goed komt.

Wat bedoel je met je laatste zin?



De ingekorte siliconen slang bleek vanmorgen bij een druk test weer te lekken.
Dus die heb ik vervangen voor de orginele slang.
Daarna liep de druk na opbouw nog heel langzaam terug, maar geen nieuwe druppels meer bij die slang.

Voor de zekerheid vandaag de cover van de distributie, de multiriem en de krukas pulley verwijderd.
Met mijn endoscoop kon ik zo de waterpomp controleren.
Daar is alles ok dus heb ik alles weer terug gebouwd.

Nog een heel aantal keer het systeem op druk gezet en overal gecontroleerd.
Maar ik kon geen lekkage meer vaststellen.
Daarna mijn druk tester zelf getest en daar loopt de druk ongeveer net zo snel van terug als wanneer ie op de auto is aangesloten.

Ik heb een rondje van een minuut of 40 gereden en nu staat ze weer op haar plek.
Morgen maar weer kijken of ze zelf druk in het systeem heeft gehouden en of er nog wat bijgevuld moet worden.
Daarna wil ik de kvs gaan testen op CO.

Waarschijnlijk ruik ik sowieso de komende tijd de kvs nog door de reparatie, dus ik zal extra scherp het niveau in het reservoir in de gaten houden.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 01.07.2024 - 21:59  ·  #64
Quote door Maartjinski

Wat bedoel je met je laatste zin? .

Haha, dat was gewoon een typefout. Ik wilde typen "waarom ging je ook al weer reviseren" omdat de motor nu zo goed loopt.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 02.07.2024 - 15:46  ·  #65
Quote door dbs1

Quote door Maartjinski

Wat bedoel je met je laatste zin? .

Haha, dat was gewoon een typefout. Ik wilde typen "waarom ging je ook al weer reviseren" omdat de motor nu zo goed loopt.


Je hebt helemaal gelijk!

Hahaha! Ik een hele reactie geschreven en lees nu pas hoe je het bedoelde. Begrijpend lezen is 1 van de eerste dingen die mij wordt uitgeschakeld zodra ik moe ben geloof ik :s
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 02.07.2024 - 17:28  ·  #66
Ik verklaar bij deze dat de motor mee op vakantie mag! 8-)


Vanmorgen stond het niveau perfect.

We hebben de werkplaatskraan uit de kofferbak gehaald en de bank weer terug geklapt.
Want in een V70 past dat gewoon met alleen een neergeklapte achterbank 🤭

Daarna een ritje van een half uurtje door de stad naar mijn favoriete automaterialen zaak.
Voor het gigantische bedrag van €8,22 had ik een CO test set in mijn bezit.



Bij de kassa hebben ze me nog kunnen verleiden met een assortiment rvs MPC slangklemmen, 94 stuks voor €49,95 incl btw.
Je staat er misschien nooit bij stil wat een fatsoenlijke slangklem kost.
Maar door dat lek ben ik oa ook bezig geweest met dat uit te zoeken... Je moet iets in de avond uurtjes.



Via de snelweg in 20 min weer thuis en ik kon aan de CO test beginnen.

De auto 10 min laten staan en voorzichtig de dop van het reservoir verwijderd.
Rubber dop van het setje in het reservoir en het gekrulde plastic pijpje daar weer in.
Een paar ml vloeistof in het pijpje, de motor starten en een minuut iets verhoogd toerental aanhouden.
Er zit meer dan genoeg vloeistof in dat kleine flesje om de test een heel aantal keer uit te kunnen voeren.

Verkleurd de vloeistof uiteindelijk van blauw naar groen of geel dan zit er CO in je kvs.



:smilie_flag_holland: :Thumbsup: :smilie_flag_holland:

Blauw! (De foto vertekent het beeld)
Dus na alle metingen weet ik dat er bij 2 zuigers ietwat olieverbruik is maar dat er nergens koelvloeistof wordt gedronken 🥳

Met een gerust hart kan ik zeggen dat de motor nog in prima conditie is om mee op vakantie te mogen. famous last words


Ook bedacht ik gisteravond een theorie over wat de kvs boer heeft veroorzaakt, namelijk.... ik! <_<

Een paar maanden geleden ben ik met het rugby team van mijn oudste zoon van Best op en neer naar Den Haag geweest.
Een paar honderd meter na vertrek vanuit Den Haag gooide ze kvs omhoog.
Meteen gestopt en wat bleek, ik had 's ochtends na bijvullen de dop naast het reservoir laten liggen.
Precies zo dat ie niet kon vallen en niet klem zat.
Na een paar kindvriendelijke krachttermen, bijvullen en dit keer wel de dop terug plaatsen konden we onze weg weer vervolgen.

Misschien is er toen lucht in het systeem gekomen dat pas geleden die boer heeft veroorzaakt.
Omdat het al even geleden was heb ik daar tot gister niet meer bij stilgestaan.
Anders dan dat kan ik het op dit moment na alle tests niet verklaren.


Nu kan ik de tijd tot de vakantie besteden aan minder dringende zaken.
Wanneer we dan weer terug zijn haal ik op mijn gemak de motor eruit en krijgt ze al het gestuntel dat ik haar geven kan 😉



Ps. Prijsvraag!
Voor eeuwige roem!

Op wie is de knuffel gebaseerd die achter mijn voorruit ligt en waarom is dat toepasselijk op mijn auto?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 02.07.2024 - 18:50  ·  #67
das een heel godkoop testkitje.. zijn meestal veel duurder..
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 02.07.2024 - 19:02  ·  #68
Is van Amio een Pools merk vergelijkbaar met CarPoint.
Ik heb er ook al eens polijstschijven van uitgeprobeerd. Erg goedkoop maar het werkt allemaal prima.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39846
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 02.07.2024 - 22:12  ·  #69
Blij voor je dat het allemaal meevalt Maarten.👍🏻
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 03.07.2024 - 08:25  ·  #70
Dank je Hans, ik ben er ook blij mee 😉
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 03.07.2024 - 08:49  ·  #71
En nu serieus: wanneer is de prijsuitreiking van de prijsvraag? Want ik heb nl geen idee, maar wil het antwoord wel graag weten 🙂
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4248
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 03.07.2024 - 08:55  ·  #72
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 100
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 03.07.2024 - 09:23  ·  #73
Als je klaar bent met het testkitje kun je er mee bier brouwen. Dat is een waterslot en zeer makkelijk te krijgen overal. Wel fijn dat je nu met een gerust hard op vakantie kan
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 03.07.2024 - 10:00  ·  #74
Quote door Bolbo

Haha, dat is natuurlijk Falkor uit The Never Ending Story :-)

Ik heb net een nieuwe koelkast! Maar ik heb nog wel een nieuw koffiepotje nodig, geschikt voor inductie ;-)


Je wint de eeuwige roem! 🥳🥳🥳

En dat "The never ending story" het thema voor de auto is staat door dit topic natuurlijk als een paal boven water 😂
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 502
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: 2.3t5 en de wondere wereld van zwakste schakels

 · 
Posted: 06.07.2024 - 16:23  ·  #75
Heel soms heb ik last van testosteron gedreven gedrag, het hierop volgende zal ik natuurlijk nooit iemand aanraden te doen. Ik neem volle verantwoordelijkheid over mijn eigen acties.


Gister was het rond de 25 graden buiten toen ik met de T5 aan het rijden was.
Op een 4 baans weg (2 heen, 2 terug) met een maximale toegestane snelheid van 70 km/u kom ik op een door verkeerslichten geregeld zijstraat van rechts af.
100 meter voor ik de kruising bereik springt het licht voor mij op groen.
Rustig accelereer ik weer naar 70 km/u.

Zodra ik de kruising bereik komt er een VW Golf 7 gti van rechts met piepende banden door rood en schiet vlak voor me, in mijn rijrichting de weg op.
Gelukkig zag ik hem aankomen maar dit is verre van tof.

Het is verder rustig op de weg, alleen 2 auto's 300 m voor ons, waarvan de ene de andere aan het inhalen is.

Ik ben er niet trots op, maar mijn innerlijke aso neemt het van me over. Ik sluit op de linker baan achter de Golf op gepaste afstand aan.

Iedereen kan natuurlijk zien aankomen wat de Golf zal gaan doen zodra de auto voor hem terug naar de rechter baan gaat.
Want inmiddels zijn we de bebouwde kom uitgereden en de komende km's is de weg kaars recht, zonder bomen langs de kant en zonder kruisingen.

Dit is een moment om oa het koelsysteem te testen. 😇
Niet te ver van huis zodat ik de auto ook nog thuis kan krijgen, als het systeem het niet houdt.

Nog voordat de voorste auto helemaal op de rechter strook is, begint de Golf al vol gas er langsaf te accelereren... Tuig denk ik in mezelf en geef de andere auto de tijd om z'n manoeuvre af te maken.
Dan duw ik het gaspedaal op de bodem van de Volvo.

Ze schakelt 2 versnellingen terug, in achtervolging op de Golf die inmiddels 300 meter voor me weg spuit.

De T5 zingt haar symfonie en begint te halen wat ze halen kan.

Niet alleen houden we de volgens deze website snellere Golf bij, we lopen zelfs in!
De bestuurder zie ik regelmatig in z'n achteruitkijkspiegel kijken, waarvan ik verbaasd ben dat ie er überhaupt in kijkt.
De bijrijder kijkt constant van de teller van de Golf naar over z'n schouder naar een oudere Volvo die op hen inloopt.

Wanneer we een snelheid van 180 km/u bereiken laat ik het gas los en de T5 hist haar overtollige turbodruk naar de Golf.
Eat that!

De Golf blijft nog een tijdje langer op het gas.
Bij het volgende verkeerslicht weet hij ineens weer wat dat bovenste lichtje ook alweer betekent.
Ze kletsen met de jonge bestuurder in de brommobiel naast hen aan het stoplicht en regelmatig kijken ze mijn kant op.

Per ongeluk komt er een lekker nummer in mijn afspeellijst voorbij en om 1 of andere onbekende reden kunnen de heren elkaar niet meer verstaan. :D

Ja, mijn innerlijke kind is tevreden met z'n speeltijd en ik rij de T5 via een extra lange "afkoel" ronde naar huis.


Ze heeft geen au-du-koeling voorbij laten komen en vanmorgen stond het niveau nog exact hetzelfde.

Wederom een momentje waarin ze mijn vertrouwen voor de vakantie laat groeien. 😊
 
Selected quotes for multi-quoting:   0