Dus ik had nog 2,5 week tot vertrek naar de vakantiebestemming.
Mijn vrouw en ik hadden eerder een oude vouwwagen gekocht die we nog om gingen bouwen naar "gewone" aanhanger.
Ik had ingeschat dat ons dat ongeveer 3 dagen werk zou opleveren.
Vorige vakantie hadden we nog geen aanhanger en was het me opgevallen dat de nivomatjes hun goddelijke tijd namen om na belading terug op hoogte te komen.
Ook rook ik tijdens het zoeken naar de kvs lekkage af en toe een benzine luchtje rondom de motor.
Vandaar dat ik die extra fuel rail van de sloop had meegenomen.
Dus ik besloot dat ik tijd genoeg had om die dingen aan te pakken.
Bij Estate service bestelde ik de nivomat conversie set en terwijl ik daarop wachtte trok ik beide fuel rails uit elkaar.
De netste onderdelen reinigde ik en maakte er weer 1 frisse rail van.
Na inbouw bleef het luchtje weg, victory!
Ruim voordat ik überhaupt die conversie set besteld had, had ik al gelezen dat het geen simpel klusje zou zijn.
Op YouTube vond ik (uren gezocht) maar liefst 1 heel filmpje van iemand met een S60 met dezelfde achter constructie als bij mijn V.
Namelijk met de schokdemper die onder tussen de draagarm vast zit en niet op een nok.
Het enige verschil was dat ik naar de verzwaarde veren op orginele hoogte ging en hij naar verlaagde veren.
Mocht ik door het lengte verschil (tov het filmpje) van de veren niet uitkomen dan had nog ik mijn simpele veercompressors (het type 2 klemmen op een draadeind) achter de hand, dacht ik.
Samen legde mijn vrouw en ik de eerste hand aan de aanhanger.
Toen de conversie set binnen kwam begon ik vol goede moed aan de rechterkant.
De nivomat en de bijbehorende veer had ik er in een oogwenk onderuit.
Mooi deze klus zou zo gepiept zijn..
Op diverse manieren heb ik gepoogd de nieuwe veer te plaatsen.
Zoals op het filmpje door de draagarm aan de binnenkant los te pakken, aan de buitenkant, de trailarm eraf, enz.
Maar iedere keer een paar mm voordat alles op z'n plek zat, wipte de veer schuin van de draagarm af.
Zelfs met een spanbandje onder om de veer op de draagarm te houden bleef ie eraf schieten.
Ook met de simpele compressors kreeg ik het domweg niet op z'n plek.
De Volvo procedure gebruikt een hydraulische compressor met een verlengstuk tussen de onderste klembek.
Een losse klem gebruiken ze om onder de veer op de draagarm te houden.
Die compressor alleen kost al zo'n €650,- en dat verlengstukje €120,-!!!
De losse klem voor de draagarm is niet meer leverbaar en het verlengstukje zou uit Zweden besteld moeten worden.
Dat gaat hem niet worden.
Inmiddels heb ik nog maar 4 dagen voor vertrek.
De aanhanger is gelukkig helemaal af.
Omdat de Volvo compressor heel erg op de universele compressors met losse klembekken lijkt rij ik op en neer naar Gouda om die bij hbm te kopen.
Zo weet ik iig zeker dat ik hem op tijd in huis heb.
Volgens de specificaties zouden de veren tussen 2 van de 3 verschillende maten klemmen moeten passen.
Maar thuis blijkt dat ze precies nergens tussen passen.
3 dagen ben ik aan het slijpen aan de dikke bekken, aan het passen, proberen te monteren, aan het vloeken dat het nog niet werkt en weer aan het slijpen.
In de ochtend op de laatste dag voor de vertrek datum heb ik de bekken eindelijk zover dat de veer er stevig in blijft.
Met mijn laatste sprankje hoop waag ik nog een poging om de veer te monteren.
Helaas kom ik nog steeds niet mooi uit met de veer en gooi ik de handdoek in de ring.
We besluiten een goedkope willekeurige auto met trekhaak voor de vakantie aan te schaffen en dan maar te kijken hoever we komen.
Een handelaar in Helmond heeft er diverse staan en we maken na een proefrit de keuze voor een Ford C-max 1.8 16v uit 2007 met 3 ton op teller.
Omdat er nog maar een paar maanden apk op zit en rechtsachter het wiellager wat geluid maakt, weet ik nog aardig wat van de prijs af te onderhandelen.
Zoveel tijd en moeite in de V gestopt.
En zij staat nu eenzaam thuis op een bokje terwijl de Frot ons zonder problemen op onze bestemming heeft gebracht.
Wat dat betreft baal ik dat ik de klus ondanks wat ik erover had gelezen, had onderschat.
Van de andere kant heb ik gezien dat er wat rubber bussen rondom de achterwiel ophanging in slechte staat zijn.
In de afgelopen jaren heb ik diverse garages gevraagd de achterwiel ophanging te controleren omdat ik al dacht slechte bussen te zien.
Maar iedere keer zei men dat alles achter tip top in orde was, dus in hen ben ik wel teleurgesteld.
Bij thuiskomst zal ik dan ook maar de rest van de achterwiel ophanging controleren en gelijk mee aanpakken.
Groeten vanaf een Volvo-loze vakantie
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).