D5 400 km op benzine, verzekering Allianz dekt schade

bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

D5 400 km op benzine, verzekering Allianz dekt schade

· 
Posted: 29.06.2015 - 14:17  ·  #1
Geluk bij een ongeluk.
Elk jaar rijdt de V70 in de zomermaanden WA Casco door Europa. Dus per 6 juni WA Casco gedekt, ik zeg nog tegen de tussenpersoon ¨je weet maar nooit.....¨
Afgelopen vrijdag richting Berlijn voor een weekendje met beide zonen. Op de A2 reed de D5 niet echt lekker, uiteindelijk gestopt en na wat navraag bleek dat de oudste de auto had afgetankt met benzine.... Het bonnentje toonde 50 ltr Euro 95. Knap dat de motor het nog zo lang vol hield. Auto afgesleept, hotelletje in Magdenburg en de volgende dag met de trein naar huis. Gelukkig is er de doorlopende reisverzekering. Vandaag bij de tussenpersoon binnengelopen, hij kon me na een telefoontje vertellen dat de schade wordt gedekt door verzekeringsmaatschappij (Allianz), hoe groot de schade is ??? De auto wordt binnenkort afgeleverd bij Martin MMTS in Oldenzaal. Volgens Martin kan de schade nog meevallen, maar hoe dan ook, de reparatie is gedekt, zucht....... (want hoe verhaal je de schade op je bloedeigen zoon, zeker als moeders vindt dat dit uitgesloten is.....)
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: D5 400 km op benzine, verzekering Allianz dekt schade

· 
Posted: 29.06.2015 - 14:40  ·  #2
Fijn voor je dat scheelt effe , het enige wat ik kan bedenken is dat de reparatie te hoog uit valt en ze hem totallos beschouwen , zou ik even voor waken , weet niet wat voor een dagwaarde ze hanteren .
Dagwaarde wrak + reparatie , kan gauw in de papieren lopen .
Dat is een doem scenario .

Er zijn maar een paar redenen waarom een diesel er mee stopt , het draaiend gedeelte cilinders etc gaan niet kapot van de benzine , dat werkt hetzelfde als bij een benzine motor , als de motor kapot is dan is de kans groot dat het door verkeerde verbranding is gekomen , de benzine ontbrand veel makkelijker en anders dan diesel , daar kunnen hoge krachten en temperaturen bij vrij komen(detonatie bv ) , maar daar zijn ze snel achter , compressie zal dan niet goed zijn .(te snel ronddraaiende startmotor) , maar dan zijn zuigers en cilinders kapot .

Anders misschien de pomp , vervangen en weer rijden .

Heb het zelfs al mee gemaakt dat schoonmaken en diesel erin , liep ie weer , maar was een ouwerwetse diesel , daar was het allemaal wat simpeler en de techniek niet zo kwetsbaar .

In africa doen ze bij vermoeide diesels standaard een paar ltr benzine erbij dan start ie makkelijker .
bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.06.2015 - 15:08  ·  #3
Olaf, ben al lang blij dat de schade gedekt is. Het doemscenario speelt uiteraard wel, dan ga ik het restant opkopen en gaat er een ruilmotor in. Ik schat dat de schade niet groter moet zijn dan pakweg 5000 euro en idd dat heb je al snel. Vorig jaar duwde mijn lieve dame de V70 tegen de flank van een Peugeot 206, ging niet hard, maar wel voor 4700 euro aan schade (hele bumper en alle lampen vervangen, xeon)
Niet alle verzekeringen dekken deze schade. Wat wel weer ontzettend makkelijk blijkt, is dat je bij je tussenpersoon naar binnen kunt lopen en ter plekke e.e.a. kan laten uitzoeken. Moet er niet aan denken bij een online maatschappij te moeten aankloppen, die uitsluitend per mail reageren.

Blijft interessant wat de schade zal zijn, als compressie OK is, dan zal de motor het wel gered hebben. Dus wie denkt te kunnen inschatten wat de schade is als een D5 met een mix van 20 liter diesel en 50 liter benzine na continue 400 km op de snelweg tot stilstand komt, mag het zeggen. Ik hou het op het vervangen van de brandstofpomp en injectoren.
Piet_piraat
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.06.2015 - 20:14  ·  #4
Zou fijn zijn als het daar bij blijft. Maar wat een mazzel zeg, van die verzekering!
Confus
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 30.06.2015 - 20:43  ·  #5
Nou, ben erg benieuwd!

Mag ik zeggen dat ik het niet zo'n slimme aktie van je zoon vind? Wat was jou reaktie daarop? En wat was zijn overtuiging om benzine te tanken?
bemerbenz
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.06.2015 - 21:06  ·  #6
De V70 wordt door de verzekering naar Kleinjan Dieseltechniek in Nijverdal gebracht voor expertise. Heb contact met Kleinjan gehad en ook daar zegt de bedrijfsleider dat het nog alle kanten op kan. Ze beginnen met het controleren van de compressie, als dat OK is, dan is de motor zonder schade. Is er geen of onvoldoende compressie van 1 of meerdere cylinders, dan motor afvoeren en vervangen door ruilmotor. Total-loss zal waarschijnlijk niet het geval zijn. Bij total-loss wordt de waarde aangehouden die de auto in dezelfde staat in de markt kost. Vanmiddag vernomen dat de auto pas eind volgende week in Nijverdal wordt afgeleverd.

Tja, zoon Richard, 32 lentes, top job, maar 2 linkerhanden en alle brandstof heet bij hem benzine. Tankt op kosten van de baas: benzine, vriendin rijdt op benzine, de eerste slang die je pakt is benzine..... Het schijnt 25000 keer per jaar in NL te gebeuren, bij Kleinjan worden er gemiddeld 3 per week afgeleverd. Moderne diesels stoppen na enkele kilometers, een D5 houdt het wat langer vol, we wachten het af. Mijn reactie was: "Dit gaat een lange avond worden in Maagdenburg", was al lang blij dat we heelhuids van de uiterste linkerbaan, 3 rij stroken, heuvelopwaarts, in de berm konden uitstappen. Tja, je kunt wel boos worden, maar wat helpt het ? Heb zelden iemand zo ongelooflijk dom zien kijken en vragen: "Rijdt deze auto dan niet op benzine ?" Het bizarre was ook nog dat ik mijn hobby auto Mercedes E320 Coupe bj 1993 net de dag er voor had verkocht, zo staan er 2 op het oprit en nu even leeg. De fiets weet niet wat hem overkomt.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.06.2015 - 22:27  ·  #7
Euh ja... Dat het niet zo'n goede actie was had 'ie zelf ook wel bedacht lijkt me ... Mooi dat het gedekt is en dat naar alle waarschijnlijkheid de auto straks weer rijdend is.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.06.2015 - 22:49  ·  #8
Ach we doen allemaal wel eens een domme zet , het is niet anders , effe teleurgesteld en weer verder .

Jaar of 5 geleden stond ik een keer bij de pomp aan de snelweg , staat daar een vrouw heel hopeloos te stuntelen met het vulpistool , ik kon het niet meer aanzien en vraag haar of ik haar kan helpen .
Hij past niet , mijn vraag daarop , waar rijdt u auto op benzine of diesel , benzine roept ze , ik dan zou ik het groene vulpistool gebruiken , ze zegt bedankt , pakt de groene en gaat vrolijk verder .
Ik klaar met tanken , loop langs haar en ze vraagt waarom past die zwarte niet , ik heb er later wel erg om gelachen , en haar even uitgelegd wat en waarom .

Helaas past de groen ook in de diesel tank , misschien moeten ze een vierkante maken voor de diesel
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 01.07.2015 - 08:23  ·  #9
had je zoon een dochter geweest had ik het kunnen snappen...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.07.2015 - 14:28  ·  #10
ach we zijn niet allemaal zo handig met dit soort dingen. ieder zn sterke maar ook zn zwakke klanten. houdt t een beetje gevarieerd en wie kinderen heeft weet dat je dr soms werk en kosten van hebt(ik heb er 5, dus ga maar na). Wel benieuwd wat dit aan schade oplevert? :thumb:
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 01.07.2015 - 23:10  ·  #11
Mijn vader had vroeger een sleutelcursus vd anwb gedaan.

En hij zou mijn motor olie even vervangen.
Na wat kilometers rijden liep de versnelling naar de bliksem,

Oorzaak?

Juist hij had de bakolie vervangen en de motorolie bijgevuld.

Motorolie tot de strot vol en de bak zonder olie.

Totale schade imdertijd 1500 gulden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.07.2015 - 23:46  ·  #12
aha geldt dus voor alle familieleden bekenden etc <_< :D
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 02.07.2015 - 08:36  ·  #13
Was de kwaliteit van die cursus zo slecht of had hij niet goed opgelet? :D

Zo had ik een paar maanden geleden iemand die op de hobbyclub bij het bedrijf waar hij werkt, even z'n motorolie wilde verversen.
Hij had de automaat afgetapt, een Audi, die vul je niet zomaar zelf even......

Quote door hermanusb

Mijn vader had vroeger een sleutelcursus vd anwb gedaan.

En hij zou mijn motor olie even vervangen.
Na wat kilometers rijden liep de versnelling naar de bliksem,

Oorzaak?

Juist hij had de bakolie vervangen en de motorolie bijgevuld.

Motorolie tot de strot vol en de bak zonder olie.

Totale schade imdertijd 1500 gulden.
Piet_piraat
Subject:

· 
Posted: 02.07.2015 - 09:02  ·  #14
Dat krijg je als personen die echt niets snappen van autotechniek, zelf gaan sleutelen. Niks mis met wat proberen, maar zorg wel dat je weer wat je doet... Dan nog gaat het niet altijd goed, maar dit zijn wel hele slechte fouten :lol:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2015 - 22:35  ·  #15
wat te denken van iemand aan de balie van een bedrijf die tegen me zegt dat ie geen hydroliek olie voor zn stuurbekrachtiging heoft te kopen want gelukkig had ie nog wat staan voor zn remmen heeft staan. wou ie gebruiken om zn stuurbekrachtiging aan te vullen. altijd fijn dot 4 in de stuurbekrachtiging. zou het gaan bruisen?? :sick:

Selected quotes for multi-quoting:   0