4cylinder vs 5cylinder

Aankoop advies gezocht

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 16:12  ·  #16
Quote door ikbat

Het nadeel is met de huidige milieu normen in het buitenland heb je met een euro 4 gewoon een probleem in steden.

In nederland zijn ze een algemene regelgeving aan het opzetten, en ze willen graag het braafste jongetje uit de klas zijn.

Dus het risico dat je geen steden meer in mag over 1 tot 2 jaar met een euro 4 of euro 5, is gewoon aanwezig.

Nou, braafste jongetje van de klas... in vergelijking met de UK, Duitsland, België en Frankrijk zijn we helemaal niet zo braaf.
Antwerpen en Brussel: vanaf 2022 geen toegang meer met Euro 4 in de LEZ tenzij je 35 euro betaalt.
Duitsland: teveel steden om op te noemen, beneden Euro 4 kom je geen enkele milieuzone meer in en zelfs met Euro 5 ben je in veel steden ook de sjaak: https://www.adac.de/verkehr/ab…erbot-faq/
Frankrijk: Euro 4 mag nog nèt in de Zone Crit'Air, maar in 2022 gaan ze dat heroverwegen (maatregel is in juni 2019 ingegaan voor 3 jaar)
UK: De ULEZ in Londen laat alleen Euro 6 toe.

Dus op zich valt het hier nog wel mee, ik zie nog geen plannen om Euro 4 te verbieden. Nog niet. Maar het is de natte droom van een milieufanaat om *iedere* auto te verbieden...
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 687
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 16:29  ·  #17
Quote door brinkie

Quote door ikbat

Het nadeel is met de huidige milieu normen in het buitenland heb je met een euro 4 gewoon een probleem in steden.

In nederland zijn ze een algemene regelgeving aan het opzetten, en ze willen graag het braafste jongetje uit de klas zijn.

Dus het risico dat je geen steden meer in mag over 1 tot 2 jaar met een euro 4 of euro 5, is gewoon aanwezig.

Nou, braafste jongetje van de klas... in vergelijking met de UK, Duitsland, België en Frankrijk zijn we helemaal niet zo braaf.
Antwerpen en Brussel: vanaf 2022 geen toegang meer met Euro 4 in de LEZ tenzij je 35 euro betaalt.
Duitsland: teveel steden om op te noemen, beneden Euro 4 kom je geen enkele milieuzone meer in en zelfs met Euro 5 ben je in veel steden ook de sjaak: https://www.adac.de/verkehr/ab…erbot-faq/
Frankrijk: Euro 4 mag nog nèt in de Zone Crit'Air, maar in 2022 gaan ze dat heroverwegen (maatregel is in juni 2019 ingegaan voor 3 jaar)
UK: De ULEZ in Londen laat alleen Euro 6 toe.

Dus op zich valt het hier nog wel mee, ik zie nog geen plannen om Euro 4 te verbieden. Nog niet. Maar het is de natte droom van een milieufanaat om *iedere* auto te verbieden...


In die link van Adac staat trouwens nog wel wat interessants voor ons Volvo rijders:

Quote

Kann ich heute schon nachrüsten?
Das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hat Ende Juli 2019 nach monatelangen Verzögerungen die erste Allgemeine Betriebserlaubnis zur Dieselnachrüstung erteilt. Einzelne Modelle des Herstellers Volvo mit 2,0 und 2,4 Liter Dieselmotoren können demnach mit einem System der Firma Dr. Pley umgerüstet werden. Die Zulassungen für die Umrüstung weiterer Fahrzeuge werden in Kürze erfolgen.


/Edit: net even gekeken, is voor Euro 5 en ben je €3100 verder....
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 16:55  ·  #18
In Duitsland hebben ze dan de TUV die je kenteken kan veranderen, hier in Nederland moet je voor door de RDW molen
Heb daar geen goed ervaring mee, en verwacht dat je dat geld weggooit hier.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 18:11  ·  #19
Quote door Dimitri1970

denk dat een 5 cilinder toch heel wat betrouwbaarder is als een 4 pitter waar een hoop klimbim opzit
Moet nog maar eens zien of die nieuwere 4 cilinders die hoge km standen gaan halen ( denk het niet de meeste zijn al eerder op )


Denk dat het meer aan het onderhoud ligt.
4 ton plus schijnt geen probleem te zijn bij goed onderhoud.
En met 5 ton plus zijn ze er ook al.
Daarbij heb ik ook al 5 cylinders beneden de 1.5 ton aan puin zien liggen, dus zeg het maar......
Ed
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlemmermeer
Berichten: 745
Geregistreerd: 11 / 2008
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 19.11.2019 - 22:44  ·  #20
Ik zou toch met de nodige argwaan kijken naar de 4 cilinder D4. Er komen nu heel veel motoren naar boven met extreem olieverbruik. Bij de 4 cilinder motoren heeft Volvo de milieuregels iets te ver doorgevoerd. De olieschraapveren zijn te klein uitgevoerd met als doel minder weerstand en dus brandstof verbruik. Die veren gaan echter vol zitten met kool en schrapen de olie niet meer terug de zuiger in, met als gevolg dat het verbrand wordt. Eigenlijk hetzelfde probleem met de TFSI motoren van VW. Enige remedie is nieuwe zuigers monteren, maar dat is echt geen financiele grap meer. De meeste problemen doen zich rond de 150.000 km voor.
Vanaf my 2017 zijn andere zuigers gebruikt en speelt dit probleem niet meer. als je dus een my17 kunt veroorloven zou dat zeker een optie zijn ivm euro6, maar anders zou ik een 5 pitter overwegen, en dan liefst een later type, dus 2 liter 163 pk of twin turbo 2.4 205 of 215 pk. Die laatste 2 zijn echt super motoren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0