4cylinder vs 5cylinder

Aankoop advies gezocht

 
 
 
 
 
Giedioot
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 11:18  ·  #1
Beste Forum leden,

Ik ben de trotse bezitter van een Volvo v70 D5. De auto heeft inmiddels 500.000km gereden waarvan de helft door mij. Los van onderhoud heb ik eigenlijk geen grote problemen gehad. Een top auto dus. Hij wordt inmiddels wel oud en met het oog op de aan te scherpen uitstoot regels ben ik me aan het oriënteren op iets nieuws. Een rekensom leert dat met het aantal KM's dat ik rij een nieuwe oude diesel de beste optie is. Voor het budget dat ik kan/wil uitgeven zag ik bij een dealer 2 opties staan. Beide in goede staat, beide met +- 250.000km op de teller. De eene de 2.0 4d uit 2014 (de 4 cylinder twinturbo) en de ander de 2.4 5d uit 2008 (de 5 cylinder). In vermogen scheelt het wel iets, maar niet genoeg om voor mij doorslaggevend te zijn. De 4 cylinder is iets zuiniger, maar ook daarvan geld, niet genoeg om doorslaggevend te zijn. Uiteraard zou ik ook nog kunnen zoeken naar een d4 uit 2013 of ouder waar wel de 5 cilinder in ligt. Wat is wijsheid? Ik wil het liefst natuurlijk weer een diesel kopen waar ik probleemloos 250.000 km kan sturen. Wat zijn jullie ervaringen en tips met deze motoren?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 20:04  ·  #2
Ik zou voor zo nieuw mogelijk gaan, dus minimaal een euro5
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 20:36  ·  #3
Als het gaat om handbakken zou ik de twin turbo kiezen. Het trekt als een lier in laag toerental.
Echt lekker!
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 20:45  ·  #4
Het is natuurlijk persoonlijk.

Maar als ik voor een diesel zou gaan, zou ik kijken idd na zo nieuw mogelijk.

Vanaf september 2014 kan het een euro 6 zijn.

2008 is niet meer dan een euro 4.

Het nadeel is met de huidige milieu normen in het buitenland heb je met een euro 4 gewoon een probleem in steden.

In nederland zijn ze een algemene regelgeving aan het opzetten, en ze willen graag het braafste jongetje uit de klas zijn.

Dus het risico dat je geen steden meer in mag over 1 tot 2 jaar met een euro 4 of euro 5, is gewoon aanwezig.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 21:57  ·  #5
Quote door ikbat

Het is natuurlijk persoonlijk.

Maar als ik voor een diesel zou gaan, zou ik kijken idd na zo nieuw mogelijk.

Vanaf september 2014 kan het een euro 6 zijn.

2008 is niet meer dan een euro 4.

Het nadeel is met de huidige milieu normen in het buitenland heb je met een euro 4 gewoon een probleem in steden.

In nederland zijn ze een algemene regelgeving aan het opzetten, en ze willen graag het braafste jongetje uit de klas zijn.

Dus het risico dat je geen steden meer in mag over 1 tot 2 jaar met een euro 4 of euro 5, is gewoon aanwezig.


Huh? Kan dat ik iets gemist heb, maar volgens mij kom je met euro 4 in Nederland in elke binnenstad.

Of is mij toch wat ontschoten?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 16.11.2019 - 22:10  ·  #6
Klopt, de huidige beperkingen in sommige steden gelden voor euro3 diesels
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 01:15  ·  #7
Quote
Huh? Kan dat ik iets gemist heb, maar volgens mij kom je met euro 4 in Nederland in elke binnenstad.

Of is mij toch wat ontschoten?

Ik neem aan dat TS er nog een paar jaar mee wil doen. En mocht je ontgaan zijn er is momenteel iets gaande mbt stikstofuitstoot...
Bijvoorbeeld in Nijmegen is vorig jaar geopperd om alleen Euro6 toe te laten. Dat werd oa geblokkeerd doordat detectie van de Euro-norm op basis van kenteken technisch niet uitvoerbaar bleek (door de gemeente). De landelijke politiek heeft bepaald dat enkel op leeftijd geselecteerd mag worden vanaf 2001 of vanaf 2006 (https://www.gelderlander.nl/ni…~acb53f2e/)
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veghel
Leeftijd: 54
Berichten: 582
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 08:00  ·  #8
denk dat een 5 cilinder toch heel wat betrouwbaarder is als een 4 pitter waar een hoop klimbim opzit
Moet nog maar eens zien of die nieuwere 4 cilinders die hoge km standen gaan halen ( denk het niet de meeste zijn al eerder op )
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 09:13  ·  #9
Het klopt dat er nog geen beperking is,

Maar dat kunnen we over ik gok 2 jaar niet meer zeggen.

Duitsland is flink bezig al, en belgie ook.

Nederland heeft nu alles opgeschort om een landelijke regelgeving in te gaan stellen.
En zoals ik al aan gaf, nederland wil graag het braafste jongetje zijn.
Dus ik denk dat je er wel redelijk vanuit kan gaan dat met de nieuwste diesel regels je onder de euro 6. Het kan gaan schudden.

En als je nu een auto koopt, kun je dat maar beter in je achterhoofd houden, als de regel eenmaal ingezet gaat worden. Kom je er ook niet meer vanaf
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 09:18  ·  #10
TS: huidige D5 is van welk jaar / euro klasse? Ik denk persoonlijk dat euro3 (tot plm. 2004?) de betrouwbaarste was van de diesels die op dit forum rondwaren, de euro4 had toch al heel wat meer poespas (dpf, complexere egr, wervelkleppen, andere turbo aansturing) waar allemaal wel eens wat aan kan komen. Kan allemaal gerepareerd of vervangen uiteraard, maar kan wel allemaal geld kosten. Het blok an sich is toch min of meer hetzelfde, maar een groot struikelblok is het opgerekte olieverversingsinterval van 15.000 naar 30.000 met andere olie. Als dat gevolgd is, en niet stoicijns om de 15.000 wisselen, dan heb je grote kans dat een nieuwere diesel niet zo lang draait als je huidige. Tenminste, dan krijg je last met tuimelaars en klepstoters... ook die zijn te vervangen maar dat toch wel een bovengemiddelde reparatie. Dus als je betrouwbaarheid zoekt moet je liefst een auto vinden die heel regelmatige en tijdige oliewissels gehad heeft, dat is het allerbelangrijkste voor de levensduur van het blok. En dan liefst ook oog voor wat er aan het blok hangt, zoals de koelvloeistof die netjes schoon moet zijn etc.

Verschil 2008 vs 2014 zit je ook met RTI vs Sensus, da's ook wel een dingetje. Modernere gps, indien je die gebruikt, is veel beter. Plus er zijn toch allerlei andere delen die 6 jaar minder te lijden hebben gehad, zoals rubbers (ramen, ophanging, kabelbescherming) etc., dus ik zou het niet alleen van de motor laten afhangen.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 12:17  ·  #11
Die GPS zal mss beter zijn maar de navi software is ruk....
Heb de meeste recente update maar naar Italie toe gebruik ik gewoon Google maps. Is vele malen beter.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 13:27  ·  #12
Haha, OK, dat schiet dus ook niet op. Ik heb de oude RTI en die zit ongebruikt in het dashboard, want daar zijn geen updates meer voor sinds enkele jaren al. Ik dacht dat Sensus life time updates heeft, maar als het ondanks dat niet goed functioneert heb je er weinig aan. Sowieso is de bediening van beide niet geweldig, letter voor letter invoeren met draai- en drukknop, tja, dat is het niet voor de veelgebruiker.
Giedioot
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 15:56  ·  #13
Ik heb nu inderdaad de euro4 motor, de D5 uit 2008 is een Euro 5 en de D4 een Euro 6. Ik mag nu in Nederland nog overal in inderdaad. Duitsland kom ik niet zo vaak dus vooralsnog heb ik nog geen beperkingen meegemaakt. Maar ik vrees dat dat niet zo lang gaat duren. Het zijn beide sexy auto's maar mijn huidige trouw D5 ben ik ook nog niet klaar mee. Misschien toch nog ff door rijden tot de nieuwe regels bekend worden. :-)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 16:08  ·  #14
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 736
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: 4cylinder vs 5cylinder

 · 
Posted: 18.11.2019 - 16:09  ·  #15
Volgens mij is een diesel uit 2008 een euro4. Althans ik heb dacht ik een euro4 diesel (2.4D)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0