Vandaag wilde mijn V70III D5 5244T10 niet meer starten na een kort ritje in het dorp.
Probleem; na startknop ingedrukt te hebben hoor je wel een klik van de startmotor (tandwiel slaat uit). Maar verder helemaal niets. Motorstoringslampje gaat branden.
Na een leuke terugsleep actie met mijn vrouw aan de slag gegaan met VIDA. Foutcode ECM-B108700 ... iets met overmatig brandstof gebruik ... maar Vida heeft het niet altijd bij het rechte eind.
Dacht direct aan de startmotor (niet zo gek na 355.500 km). Dus deze maar "even" losgemaakt en getest. Deze blijkt prima te werken. Echter ik zie geen spanning op de hoofdterminal van de startmotor. kabelboom gecheckt ... ook prima. Relais gewisseld ... ook geen oplossing,. Totdat ik ergens las dat bij de accu ook twee hoofdzekeringen zitten (75A of 175A).
Na doormeten bleek inderdaad een van de zekeringen stuk te zijn. Vervangen kan zo 1-2-3 niet aangezien er een nieuw stuk kabel met zekering geperst dient te worden.
Toch maar even de zekering opengemaakt. Blijkt dat het twee metalen delen zijn die aan elkaar zijn gesoldeerd. Door ouderdom/mechanische belasting was de las geschuurd en daartussen iets ruimte en oxidatie gekomen. Met een kleine gasbrander (creme brullee) is de zekering weer gesoldeerd en start de D5 weer als nieuw.
Ook als je motor slecht start zou het best kunnen dat de zekering deels goed is. Door de constructie kan er een breuk ontstaan waar ruimte/oxidatie tussen komt. Dit zorgt voor weerstand en zeker als er 20 of 30 ampere door heen gaat kan dat net genoeg zijn om de startermotor minder goed zijn werk te laten doen.
Mocht er iemand zijn met bovenstaande probleem .. de hoofdzekering. Je ziet er niets aan maar geeft wel veel ongemak.
Probleem; na startknop ingedrukt te hebben hoor je wel een klik van de startmotor (tandwiel slaat uit). Maar verder helemaal niets. Motorstoringslampje gaat branden.
Na een leuke terugsleep actie met mijn vrouw aan de slag gegaan met VIDA. Foutcode ECM-B108700 ... iets met overmatig brandstof gebruik ... maar Vida heeft het niet altijd bij het rechte eind.
Dacht direct aan de startmotor (niet zo gek na 355.500 km). Dus deze maar "even" losgemaakt en getest. Deze blijkt prima te werken. Echter ik zie geen spanning op de hoofdterminal van de startmotor. kabelboom gecheckt ... ook prima. Relais gewisseld ... ook geen oplossing,. Totdat ik ergens las dat bij de accu ook twee hoofdzekeringen zitten (75A of 175A).
Na doormeten bleek inderdaad een van de zekeringen stuk te zijn. Vervangen kan zo 1-2-3 niet aangezien er een nieuw stuk kabel met zekering geperst dient te worden.
Toch maar even de zekering opengemaakt. Blijkt dat het twee metalen delen zijn die aan elkaar zijn gesoldeerd. Door ouderdom/mechanische belasting was de las geschuurd en daartussen iets ruimte en oxidatie gekomen. Met een kleine gasbrander (creme brullee) is de zekering weer gesoldeerd en start de D5 weer als nieuw.
Ook als je motor slecht start zou het best kunnen dat de zekering deels goed is. Door de constructie kan er een breuk ontstaan waar ruimte/oxidatie tussen komt. Dit zorgt voor weerstand en zeker als er 20 of 30 ampere door heen gaat kan dat net genoeg zijn om de startermotor minder goed zijn werk te laten doen.
Mocht er iemand zijn met bovenstaande probleem .. de hoofdzekering. Je ziet er niets aan maar geeft wel veel ongemak.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).