Ok dan, hierbij het hele verhaal dan
Op de allereerste 850 GLT's 2.5-20v zat al een groter gasklephuis als de latere series, maar met een vreselijke kunststof restrictie erop. Deze haalden wij altijd al weg om een betere flow te krijgen. Dit werkte perfect, net zoals toentertijd een aanpassing in het VVIS systeem. Betere gasrespons en meer vermogen onderin de toeren, kortom voor in de stad een heerlijk rijdende auto.
Bij de T-5's monteren we vaak 960 gaskleppen want zijn 3", maar deze passen niet zomaar op het spruitstuk. Het spruitstuk zal of uitgekotterd moeten worden (of zelf doen met een dremel), het voordeel hiervan is net zoals bij de N/A motoren een veel betere gasrespons, maar in de hogere toeren doet het helemaal 0,0.
Waardoor krijg je nu een betere gasrespons met zo'n grotere gasklep; door dat de gasklep groter is, stroomt er meer lucht naar binnen. De ingespoten hoeveelheid benzine zal in basis hetzelfde blijven (immers, openings en sluitingstijd van de injectoren), maar doordat er meer lucht sneller het spruitstuk instroomt (door deze grotere klep) zal de auto sneller reageren.
Ik kan helaas niet zeggen hoe zich dit gaat verhouden met een 10V, want heb ik geen ervaring mee. Wel lijkt het mij dat je sowieso die betere respons zou moeten hebben door de verandering in luchtsnelheid.