Beste forumleden,
Dit weekend heb ik op mijn V70 10v uit 1998 de 960 gasklephuis mod uitgevoerd. In het kort houdt het in dat je het gasklephuis van een 960 monteert op je 850/v70. Afhankelijk van je 850/v70 betekend dit een 25% tot 33% vergroting van je inlaat systeem. Deze mod is het een en ander over te vinden op engelstalige forums echter kon ik niks vinden in combinatie met een 10v motor. Dus bij deze mijn bevindingen in dit process.
De installatie is is in theorie simpel omdat het gasklephuis van een 960 direct op de het inlaatspruitstuk van een 850/v70 past. Echter zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden.
1. Heeft je auto en EVAP systeem en je 960 gasklephuis daar geen aansluitingen voor, dan moet je je vacuum slangen van het EVAP systeem omleggen. Ik heb de toevoer aangesloten op de vacuumtoren en de return afgedicht.
2. De gasklep positie sensor bij het gasklephuis van een 960 zit 90 graden gedraaid weg van de kabelboom, je zult dus je soldeer vaardigheden moeten inzetten om de kabel naar deze sensor te verlengen, anders redt je het echt niet.
3. Uitsluitend voor de 10v heb je een grotere inlaatslang nodig van het filter naar het gasklephuis, als ik mij niet vergis is dit gewoon de 20v non turbo slang. Let wel op zoals in de eerste fotos is aangeven, er zijn tweede varianten van deze slang met verschillende sleuven voor de carterventilatieslang. Zorg dat je de goeie in huis hebt, ik had de verkeerde
4. Het armpje van de gasklephuizen van de 960 en 850/v70 verschillen deze moeten dus worden overgezet tussen de gasklephuizen. Zie de tweede foto hieronder, 850/v70 (10v/turbo) links en 960 rechts.
5. Er zit een afstel muur/bout op het gasklephuis deze zorgt ervoor dat in de rust positie het armpje rust en niet de gasklep zelf, als de gastklep zelf rust dan moet je extra kracht zetten bij het gas geven om hem in beweging te krijgen. Let bij het afstellen op dat je hem niet te ruim zet, dan laat je gasklep stationair lucht door en gaat hij stationair hoog in de toeren lopen.
6. Het verbindings stuk tussen het armpje en het spoel waarop de gaskabel zit is ook afstelbaar, regen deze goed in zodat in rust deze niet het gasklep open trekt.
Dan de rijervaring, de wagen is een aanzienlijk mooier inlaat geluid gaan maken. Hij heeft met name vanaf 2400 rpm aanzienlijk meer vermogen en in het algemeen reageert de auto veel vlotter op gas geven. Wel is het goed om te zeggen dat al deze lucht ergens heen moet dus een adequate uitlaat systeem is wenselijk voor de hele ervaring, onder mijn wagen zat al een 2,5 inch uitlaat systeem, dus nog niet de volle 3 inch maar met de originele uitlaat wordt het krap. Dan als laatste de positie sensor, de auto denkt natuurlijk dat er bij iedere positie van de gasklep minder lucht binnenkomt dan echt zo is. gelukkig hebben we de lambda sensor die voor ons compenseert. Bij het optrekken merk je dat de auto te weinig benzine inspuit, daarna kickt de lambda in en is de o2/benzine verhouding perfect. Ik heb nog weinig gereden maar in slechts 20km is het gedrag van de computer al enorm veranderd kwa injectie dus ik hou jullie daar van op de hoogte.
Conclusie; klinkt goed, rijdt heerlijk in hogere toeren. Echter denk ik dat dit op de rand zit van wat de 10v computer kan compenseren. De 20v motoren hebben van zichzelf al een grotere uitlaat dus zullen daar minder van merken. Ik hou jullie op de hoogte hoe de computer zichzelf afregelt en wat dat doet met het rijgedrag.
Gr, Noah
Dit weekend heb ik op mijn V70 10v uit 1998 de 960 gasklephuis mod uitgevoerd. In het kort houdt het in dat je het gasklephuis van een 960 monteert op je 850/v70. Afhankelijk van je 850/v70 betekend dit een 25% tot 33% vergroting van je inlaat systeem. Deze mod is het een en ander over te vinden op engelstalige forums echter kon ik niks vinden in combinatie met een 10v motor. Dus bij deze mijn bevindingen in dit process.
De installatie is is in theorie simpel omdat het gasklephuis van een 960 direct op de het inlaatspruitstuk van een 850/v70 past. Echter zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden.
1. Heeft je auto en EVAP systeem en je 960 gasklephuis daar geen aansluitingen voor, dan moet je je vacuum slangen van het EVAP systeem omleggen. Ik heb de toevoer aangesloten op de vacuumtoren en de return afgedicht.
2. De gasklep positie sensor bij het gasklephuis van een 960 zit 90 graden gedraaid weg van de kabelboom, je zult dus je soldeer vaardigheden moeten inzetten om de kabel naar deze sensor te verlengen, anders redt je het echt niet.
3. Uitsluitend voor de 10v heb je een grotere inlaatslang nodig van het filter naar het gasklephuis, als ik mij niet vergis is dit gewoon de 20v non turbo slang. Let wel op zoals in de eerste fotos is aangeven, er zijn tweede varianten van deze slang met verschillende sleuven voor de carterventilatieslang. Zorg dat je de goeie in huis hebt, ik had de verkeerde
4. Het armpje van de gasklephuizen van de 960 en 850/v70 verschillen deze moeten dus worden overgezet tussen de gasklephuizen. Zie de tweede foto hieronder, 850/v70 (10v/turbo) links en 960 rechts.
5. Er zit een afstel muur/bout op het gasklephuis deze zorgt ervoor dat in de rust positie het armpje rust en niet de gasklep zelf, als de gastklep zelf rust dan moet je extra kracht zetten bij het gas geven om hem in beweging te krijgen. Let bij het afstellen op dat je hem niet te ruim zet, dan laat je gasklep stationair lucht door en gaat hij stationair hoog in de toeren lopen.
6. Het verbindings stuk tussen het armpje en het spoel waarop de gaskabel zit is ook afstelbaar, regen deze goed in zodat in rust deze niet het gasklep open trekt.
Dan de rijervaring, de wagen is een aanzienlijk mooier inlaat geluid gaan maken. Hij heeft met name vanaf 2400 rpm aanzienlijk meer vermogen en in het algemeen reageert de auto veel vlotter op gas geven. Wel is het goed om te zeggen dat al deze lucht ergens heen moet dus een adequate uitlaat systeem is wenselijk voor de hele ervaring, onder mijn wagen zat al een 2,5 inch uitlaat systeem, dus nog niet de volle 3 inch maar met de originele uitlaat wordt het krap. Dan als laatste de positie sensor, de auto denkt natuurlijk dat er bij iedere positie van de gasklep minder lucht binnenkomt dan echt zo is. gelukkig hebben we de lambda sensor die voor ons compenseert. Bij het optrekken merk je dat de auto te weinig benzine inspuit, daarna kickt de lambda in en is de o2/benzine verhouding perfect. Ik heb nog weinig gereden maar in slechts 20km is het gedrag van de computer al enorm veranderd kwa injectie dus ik hou jullie daar van op de hoogte.
Conclusie; klinkt goed, rijdt heerlijk in hogere toeren. Echter denk ik dat dit op de rand zit van wat de 10v computer kan compenseren. De 20v motoren hebben van zichzelf al een grotere uitlaat dus zullen daar minder van merken. Ik hou jullie op de hoogte hoe de computer zichzelf afregelt en wat dat doet met het rijgedrag.
Gr, Noah