Met deze breekijzers. Beste aanschaf ooit. Gebruik ze vrijwel iedere klus wel ergens.
Gepast geweld is overigens zeer beperkt als je de as een beetje met de hand heen en weer beweegt tot de interne c-clip een beetje handig valt en de as er makkelijk uit komt.
Heb t zelf ooit gedaan door t gat goed schoon te maken (en te ruimen) en dan met een hamer/beitel/stuk pijp met voldoende doorsnee. Maar bovenstaand tooltje staat wel op mn lijstje voor de volgende keer.
Quote door GRUNNS60"]
Zou wel eens een handig gereedschap hier voor kunnen zijn. had ik toen nog niet. heb t volgens mij met een steenbeitel gedaan.
[quote="yes996
Quote door GRUNNS60
Zelf gedaan prima te doen even wat lef hebben/ gepast geweld bij los halen.
Met bandenlichter?
Heb het toen mijn bak los moest voor een nieuw vliegwiel het met een kleine (40 cm) bandenlichter gedaan. Je wipt/klikt hem zo los.
Maar ik las ook dat een breekijzer goed werkt. Denk dat deze nog beter dan de bandenlichter zal werken. Goed idee.
Ik vind dat persje en dus 60 a 70 euro niet nodig. problemen met eruit krijgen ja. maar als je gat goed schoonmaakt is erin tikken begeleid door net vaste bouten eenvoudig met een bot beiteltje aan beide kanten of een er overheen passende buis prima te doen. Als het met meer geweld moet is het sowieso niet goed en moet je het gat beter schoonmaken. dremel met staalborstel is hier ideaal voor. .
in een gunstig geval tik je m met Fusee vast er van boven uit met bv een bot beiteltje(even remschijf ondersteunen met blokje) om tik door te laten komen) . Je kunt aan beide kanten van boven net dr bij. Laatste keer echter een fusee uit moeten bouwen en met behoorlijk fors geweld m dr uit moeten meppen met fusee in bankschroef. Als gat weer schoon is gaat ie er dan wel weer makkelijk in.
Als je de ruimte hebt kun je het zeker eerst met een trekken proberen, maar ze kunnen dus aardig vast zitten.
Vandaag heb Ik voor mijn v70 D5 uit 2001 (370000km) vandaag een set aandrijfassen via ebay besteld (dezelfde leverancier als dit topic).
Ik zal jullie op de hoogte houden van de bevindingen.
Totaal prijs incl. verzenden 141,07 euro.
Op de pagina stond niet de D5 163PK versie vermeld.
Maar een email gestuurd met de auto gegevens
Vanmiddag al bericht retour of het om een handgeschakelde bak ging, wat dus wel het geval is.
En het bevestigend antwoord gekregen dat deze gewoon past op de D5 163PK.
Dit onderwerp ligt nu al meer dan een jaar stil............is dat een goed of slecht teken v.w.b. de Engelse aandrijfassen ?
Graag zou ik wat recente reacties hebben van een ieder die toen deze " goedkope " assen heeft gemonteerd. Er moet bij mij namelijk een nieuwe homokineet-set links voor worden geplaatst. Mijn V70 2.4 benzine uit 2000 heeft nu 270.000 km achter zich. T.a.v. de aandrijving is er nog nooit iets vernieuwd. Ga ik nu alleen de homokineet li.voor vervangen en wacht af wat het volgende onderdeel is wat zeker een keer aan de beurt komt ? Of ga ik, uit kostenoverweging en investeer in een keer wat meer, preventief voor 2 compleet nieuwe Engelse aandrijfassen dus zowel links als rechts ? Het is dan wel prettig te weten of die assen nog steeds bevallen , wat is jullie ervaring ?
Hoor graag van jullie .
Bij mij zitten ze er nu 8 maanden onder (ongeveer 25.00km) en ik ben er nog steeds blij mee.
Ik zou wel de aandrijfas keerring mee vervangen. De kans op lekken wordt anders groter.
Aan de keerringen had ik al gedacht, dan zou ik er dus voor beide assen een moeten hebben. Zijn de linker en rechter hetzelfde en passen ze ook op die specifieke assen ( 41mm binnen, Volvo nr. 6843481) ?