Aandrijfas van J&R

 
 
 
 
 
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 25.06.2023 - 18:36  ·  #1
Ik heb een aantal jaar geleden 2 nieuwe aandrijfassen gemonteerd van J&R cv joints uit Engeland. Ik weet dat er hier meer mensen zijn die deze assen hebben gekocht. Nu zit er waarschijnlijk een klein gaatje in de binnenste ashoes van de rechter (lange) as want er is overal vet maar geen grote scheur. Deze hoes wil ik dus vervangen. Ik kom er alleen niet achter welke ik daarvoor moet hebben en wat voor een homokineet dat is. Heeft een van jullie dit al eens opgepakt?

Als ik op Skandix kijk moet ik een gewone ronde ashoes hebben. Maar ik lees op op sommige fora dat er zo'n 'tripod' homokineet kan zitten waarbij je dan weer een hoes met van die inkepingen moet hebben die precies aansluit.
Als ik onder mijn auto kijk lijkt het een ronde behuizing te zijn dus zou er een gewone hoes onder kunnen? Maar zit er dan ook zo'n homokineet in met kooi en 6 kogellagers? en hoe krijg je die dan in z'n geheel eruit?
Yamaha
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Berichten: 30
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 25.06.2023 - 18:46  ·  #2
Heb je al eens op de site van J&R zelf gekeken? Daar staan ook bootkits op. Ik neem aan dat die ook op hun eigen aandrijfassen zullen passen.

Link is op basis van een willekeurige v70 gekozen maar als je jouw eigen wagengegevens ingeeft dan ben je waarschijnlijk niet ver van je antwoord verwijderd.

https://www.jandrcvjoints.co.u…-kit/BK140
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 25.06.2023 - 18:53  ·  #3
Uiteraard heb ik dat gedaan. Maar als ik kijk naar de binnenste ashoes krijg ik 1 keer een hoes met 3 uitsparingen welke voor een automaat geschikt zou zijn en 1 keer staat er geen afbeelding bij.
Daar heb ik dus niets aan...

Ik heb ze gemaild, maar krijg geen reactie.

Ik wil niet dat ik de boel uit elkaar heb en er dan achter kom dat ik niet de juiste spullen heb.

EDIT: Het gaat dus om de binnenste ashoes. De buitenste is voor alle modellen hetzelfde......
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 618
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 26.06.2023 - 09:12  ·  #4
Hoi Musicus,

Ik heb even een foto voor je gemaakt van mijn aandrijfas.
Dat is zo'n type met die 3 uitsparingen, mischien dat je het kunt vergelijken.
Als mijn ge-hobby vandaag meevalt en ik er aan toe kom dan probeer ik een methode om die hoes te vervangen zonder dat de as uit elkaar hoeft.
Als dat werkt dan laat ik het je hier weten hoe ;-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 618
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 26.06.2023 - 17:11  ·  #5
Wat ik wilde doen was de hoes over een cone schuiven en dan de punt van de cone afzagen zodat ie over die dikke as past.
Helaas hield het proberen al snel op, de orginele aandrijfas hoes is zo dik dat ie niet genoeg rekt om überhaupt ver genoeg over de cone te schuiven. Laat staan er overheen om achter je homokineet uit te komen.

Nu heb ik vorig jaar op de sloop beide assen gekocht omdat er een hoes een dag voordat we op vakantie zouden gaan scheurde.
Toen snel die as gewisseld en lekker vakantie kunnen vieren.
Op YouTube zie ik als ik zoek op die binnenste hoes ietsjes jongere Volvo's en die hebben niet die randjes in het huis om het binnenwerk tegen te houden.
Die tripiode's (dat is de homokineet met 3 lagers) worden puur door de hoes bij elkaar gehouden.
Als dat voor jongere p2's werkt waarom dan niet voor de mijne was mijn gedachte.
Dus ik heb bij wijze van test bij 1 as die lipjes eruit geschuurd.
Daarna kwam de as makkelijk uit elkaar en had ik in no-time alles schoon en de hoes erop.
Ik moet helaas nog het 1 en ander doen voordat ik kan testen of die as niet tijdens het rijden uit elkaar komt.
Oa moet ik dus de rechter aandrijfas (ook binnenste hoes) nog doen.
Maar zodra ik meer weet zal ik het weer mededelen (mits je daar interesse in hebt natuurlijk).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 26.06.2023 - 19:09  ·  #6
Ik heb zeker interesse en als ik het al heb opgelost is het vast nuttig voor iemand anders. Ik zag laatst ook een topic voorbij komen waar iemand tripode had verwijderd en eerst de opstaande randjes moest wegslijpen. Daarna heeft hij dit weer teruggezet dacht ik? Maar ik kan dat topic niet meer terugvinden.

Ik probeer deze week de auto even op de brug te zetten en goed te kijken hoe de bus waar de tripode invalt eruit ziet. Rond of met 3 inkepingen. En dan zal ik meteen de buitenmaten van die bus opmeten en van de as. Dan kan ik daarbij een goede hoes zoeken. Ik kan ook gebruik maken van een stretch hoes, maar die gaan vaak erg snel weer kapot dus dat heeft niet m'n voorkeur.

Andere snelle optie is een (originele) aandrijfas van een sloopauto halen, deze op mijn auto monteren. Maar dat plan houd ik denk ik nog even achter de hand.

Het lastige is dat er al voor originele assen onduidelijkheid is over de hoezen, laat staan voor aftermarket. Zo moet ik volgens Skandix.de een ronde ashoes hebben https://www.skandix.de/en/spar…t/1069265/

maar volgens estateservice.nl die met 3 inkepingen
https://www.estateservices.nl/…xc70n.html
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 618
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 26.06.2023 - 23:53  ·  #7
Ja je moet vaak eerst verifiëren wat er voor type product onder je Volvo zit voordat je iets kunt bestellen.
Bijvoorbeeld mijn bovenste motorsteun is volgens de ene site rond en volgens de ander vierkant...

Als je een tripode hebt, dus met die 3 inkepingen dan kun je geen stretch hoes gebruiken.
Stretch hoezen zijn allemaal rond en dan sluiten dus die 3 inkepingen niet af.
Maar er is idd weinig info over te vinden.

De meeste demonteren de homokineet om zo bij die binnenste hoes te komen.
Maar bij mijn linker as zit er een trillingsdemper tussen omdat ik een automaat heb.
Die zou ik dan ergens eraf moeten laten persen, dan de hoes vervangen en dan weer erop laten persen.
Omdat ik nog een as heb liggen kon ik het met het slijpen proberen, niet geschoten...
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 27.06.2023 - 14:53  ·  #8
Net de auto op de brug gehad en bij mij zit er geen tripode onder. Mijn Haynes zegt dat er alleen bij de automaten een tripode zit en dat de handbak een kooi heeft met 6 kogellagers. Er staat dat je deze niet uit elkaar moet laten vallen omdat montage veel lastiger is dan een gewone homokineet.
Daarnaast merkte ik dat er speling aanwezig is. Ik weet dat de as naar binnen en buiten moet kunnen schuiven, maar hier is de speling verticaal.

Heb besloten dat ik beter een andere as kan plaatsen in plaats van dit te gaan fixen en alsnog met speling rondrijden.

Een nieuwe as bij J&R uit Engeland kost €85, maar ik weet niet hoeveel inklaringskosten ed daar nog bij komen.
Voor een as van bijvoorbeeld Rima betaal je €75 plus verzendkosten maar die is natuurlijk al flink wat ouder.
Ik kan ook zelf bij Venyard een as onder een auto vandaan halen, dan kost het €22.

Onderdeelnummer wat ik nodig heb is 8252049

Mijn auto heeft er natuurlijk ook al 774.000 opstaan dus probeer ik de kosten laag te houden.

Iemand goede raad?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 618
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 28.06.2023 - 10:27  ·  #9
Tja wat is wijsheid?
Ik zou waarschijnlijk in jou situatie voor een as van een sloop gaan.

Een nieuwe as bij de dealer kost een godsvermogen maar die is dan ook niet binnen een paar jaar versleten.
Die nieuwe assen van J&R zijn erg goedkoop, maar gaan blijkbaar niet lang mee.
Tweedehands onderdelen inspecteer ik het liefst zelf voordat ik ze aanschaf.
Als je er 1 kunt vinden zonder speling en met nette ashoezen dan denk ik dat je er de komende jaren weer mee vooruit kunt, maar het blijft een gok.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1544
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 29.06.2023 - 15:50  ·  #10
Inmiddels langs Venyard geweest en daar een spelingsvrije aandrijfas meegenomen. Origineel GKN met Lobro ashoezen. Onderdeelnummer is anders dan dat ik had opgezocht, maar volgens mij verandert dat wel eens. De as komt in ieder geval van een D5 en ook op onderdelenlijn.nl komt dit nummer voor bij een D5 uit 2002.
Volgende week monteren en voor €24 kan ik hopelijk weer even doorrijden.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 618
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Aandrijfas van J&R

 · 
Posted: 29.06.2023 - 15:52  ·  #11
Nou dat is geen geld.
Ik hoop dat je er lang van mag genieten ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0