aandrijving wervelklep kapot?

MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

aandrijving wervelklep kapot?

· 
Posted: 27.08.2021 - 22:28  ·  #1
Hallo mensen,

mijn xc70 D5244T4 geeft als sinds ik hem heb (0,5 jaar) drie foutmeldingen over de wervelkleppen:
-ECM-1870 regeling draaiactuator - negatieve afwijking
-ECM-1880 regeling draaiactuator - onjuist signaal
-ECM-1890 regeling draaiactuator - vast
Vida geeft voor alle drie gelijkaardige mogelijke oorzaken als wervelklep loopt aan/ wervelklepmotor loopt aan/ beschadigde schakeling tussen klep en motor/ beschadigde wervelklepmotor.
Ik heb geen klachten qua rijgedrag maar ken de auto enkel zoals hij nu is.

Het asje tussen de wervelklep en de motor zat op zijn plaats en de kleppen kunnen met de hand gemakkelijk bewogen worden wanneer de motor losgekoppeld is. Het lijkt me dus dat mijn probleem bij de wervelklepmotor ligt.
Ik heb de motor ook nog nooit zien bewegen.

-Kan ik via VIDA de motor aansturen om te kijken of er toch niets gebeurt?

Waarschijnlijk zal ik gewoon een nieuwe aandrijving voor de wervelkleppen moeten kopen, maar ik ben wat in de war met onderdeelnummers.
Mijn origineel onderdeel is 30756100 maar volgens VIDA zit in mijn auto 30756099.
Die tweede kan ik bij vb. R&D carparts kopen.
Verder vind ik nog tweedehands versies met verschillende nummers zoals 30757153.
Is dit nummer nu een aanduiding voor het type of dat exemplaar/ de serie?
-m.a.w. Kan ik een 30757153 of 30756099 kopen en deze laten werken na kalibratie in VIDA?

(Tijdens het demonteren van de wervelklepaandrijving is ook de stekker van een gloeibougie compleet uit elkaar gevallen!! lang leve oude plastic >_< .)

merci om eventueel te antwoorden,
groeten Maarten
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: aandrijving wervelklep kapot?

· 
Posted: 28.08.2021 - 00:49  ·  #2
Voordat je heel veel op de hals haalt: heb je al een nieuwe calibratie van de huidige stelmotor geprobeerd? Als de afstelling niet juist kunnen vergelijkbare code genereert worden.

Een inleer poging lijkt mij de moeite waard.
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.08.2021 - 22:18  ·  #3
Merci voor de goede suggestie Martijn,
jammer genoeg heeft het kalibreren van de oude wervelklepaandrijving niet geholpen.
Ik heb de kalibratie twee keer doorlopen en in VIDA leek dat gewoon goed te verlopen. De tweede keer kreeg ik zelfs de melding dat de kalibratie net gebeurd was. Maar de aandrijving heeft tijdens het proberen kalibreren niet bewogen.
Ook nadien tijdens het starten van de motor of bij hoog toerental bewoog het niet.

Werkt het kalibreren van de aandrijving niet door de wervelkleppen-arm tegen het nokje op het kleppendeksel te laten botsen en dit als referentie te nemen?
In dat geval kan het zijn dat mijn aandrijving intern vastzit en dat de auto dit als tegen de referentie botsen interpreteert....
Het lijkt er wel op dat de aandrijving echt het probleem is.

Is er iemand die mijn verwarring met de onderdeelnummers kan opklaren?
In dat geval denk ik een goedkope tweedehandse aandrijving te zoeken in de hoop dat mijn probleem daarmee opgelost is.
Dat gaat een pak goedkoper zijn dan de ,amai, 200+ euro voor een nieuw origineel exemplaar.

groeten
Maarten
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 29.08.2021 - 17:25  ·  #4
Als jij waarneemt dat er geen beweging in de hevel tijdens het inleren is de stelmotor idd kapot.

Nieuw zijn de best duur, bij de sloopbedrijven een paar tientjes, even zoeken naar de nummers.

Edit:
https://www.onderdelenlijn.nl/…/14738388/
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.09.2021 - 13:04  ·  #5
Probleem opgelost!

Ik heb een gebruikte wervelklepaandrijving gevonden (voor 40 euro) en deze doet het gewoon.
Het is hetzelfde onderdeelnummer als de oude dus over eventuele compatibiliteit van verschillende nummers kan ik jammer genoeg niets toevoegen.

De eerste keer dat ik de motor startte met de nieuwe wervelklepaandrijving begon die aandrijving enkele keren tegen de bovenste eindpositie te drukken en wat heen-en-weer te bewegen.
Begrijp ik het goed dat dit de calibratie was dus dat ik die niet meer met vida moet uitvoeren?

Blijkbaar was mijn oude aandrijving geblokkeerd in de positie voor stationair draaien, gesmoord dus.
Ik ben benieuwd naar hoeveel elandenkracht extra ik nu heb met kleppen die kunnen openen... :police:

Selected quotes for multi-quoting:   0