Toen ik mijn S60 kocht voelde en hoorde ik altijd een bonk bij het uitzetten van de motor.
Daarna direct de onderste baksteun vervangen door een nieuwe en de bonk was grotendeels verdwenen.
De oude baksteun die ik eronder vandaan haalde was ook helemaal gaar en kon je alle kanten op buigen.
Mijn bovenste motorsteun lijkt nog een zo goed als nieuwe. Die moet er op zijn gekomen niet lang voordat ik de auto kocht.
Het metaal ziet er erg fris uit en het rubber zo goed als nieuw. Echter, het is nog wel het oudere type steun met die ronde insert.
Toch voel ik nog altijd een lichte bonk als ik de motor uit zet. Ook voel ik een behoorlijke bonk bij het schakelen van P naar R of D.
Vreemde is dat dit niet optreedt bij een koude motor. Als ik de auto met koude motor van de oprit af zet en ik zet de motor uit voel ik helemaal geen bonk. Ook niet als ik met koude motor van P naar R of D schakel. Dat gaat dan allemaal erg vloeiend.
Mijn redenatie is, zou het kunnen dat als de motor warm wordt het rubber van de bovenste en onderste motorsteun veel zachter wordt waardoor het materiaal veel flexibeler wordt, er meer speling optreedt en daardoor die bonk optreedt?
Ik heb reeds veel facelift S60's getest die allemaal voorzien zijn van die nieuwe bovenste motorsteun: https://www.motointegrator.de/…r-28787-01. Opvallende is dat geen enkele van deze auto's de typische bonk heeft bij het afzetten van de motor of schakelen van P naar R/D. Zou het kunnen dat als ik mijn oude type bovenste motorsteun vervang door dat nieuwe type de bonk dan verdwenen is?
Verder wil ik nog een keer mijn motorsteun bij distributiezijde gaan vervangen: https://www.motointegrator.de/…r-29701-01. Die schijnen na jarenlang gebruik zo zacht te worden als trekdrop las ik laatst.
Volgens een Volvo specialist die ik laatst sprak gaan die hydraulische steunen zo goed als nooit stuk. Hij raadde mij af die te gaan vervangen. Is onnodig geld uitgeven vertelde hij. Ook de lagers van de motorbalk zouden volgens hem zo goed als nooit stuk gaan.
Wat is wijsheid? Wat zou ik moeten vervangen aan motorsteunen om die vervelende bonk te laten verdwijnen zonder onnodig veel geld uit te geven?
Daarna direct de onderste baksteun vervangen door een nieuwe en de bonk was grotendeels verdwenen.
De oude baksteun die ik eronder vandaan haalde was ook helemaal gaar en kon je alle kanten op buigen.
Mijn bovenste motorsteun lijkt nog een zo goed als nieuwe. Die moet er op zijn gekomen niet lang voordat ik de auto kocht.
Het metaal ziet er erg fris uit en het rubber zo goed als nieuw. Echter, het is nog wel het oudere type steun met die ronde insert.
Toch voel ik nog altijd een lichte bonk als ik de motor uit zet. Ook voel ik een behoorlijke bonk bij het schakelen van P naar R of D.
Vreemde is dat dit niet optreedt bij een koude motor. Als ik de auto met koude motor van de oprit af zet en ik zet de motor uit voel ik helemaal geen bonk. Ook niet als ik met koude motor van P naar R of D schakel. Dat gaat dan allemaal erg vloeiend.
Mijn redenatie is, zou het kunnen dat als de motor warm wordt het rubber van de bovenste en onderste motorsteun veel zachter wordt waardoor het materiaal veel flexibeler wordt, er meer speling optreedt en daardoor die bonk optreedt?
Ik heb reeds veel facelift S60's getest die allemaal voorzien zijn van die nieuwe bovenste motorsteun: https://www.motointegrator.de/…r-28787-01. Opvallende is dat geen enkele van deze auto's de typische bonk heeft bij het afzetten van de motor of schakelen van P naar R/D. Zou het kunnen dat als ik mijn oude type bovenste motorsteun vervang door dat nieuwe type de bonk dan verdwenen is?
Verder wil ik nog een keer mijn motorsteun bij distributiezijde gaan vervangen: https://www.motointegrator.de/…r-29701-01. Die schijnen na jarenlang gebruik zo zacht te worden als trekdrop las ik laatst.
Volgens een Volvo specialist die ik laatst sprak gaan die hydraulische steunen zo goed als nooit stuk. Hij raadde mij af die te gaan vervangen. Is onnodig geld uitgeven vertelde hij. Ook de lagers van de motorbalk zouden volgens hem zo goed als nooit stuk gaan.
Wat is wijsheid? Wat zou ik moeten vervangen aan motorsteunen om die vervelende bonk te laten verdwijnen zonder onnodig veel geld uit te geven?