Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 
 
 
 
 
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 18:52  ·  #16
Toen ik mijn S60 kocht voelde en hoorde ik altijd een bonk bij het uitzetten van de motor.
Daarna direct de onderste baksteun vervangen door een nieuwe en de bonk was grotendeels verdwenen.
De oude baksteun die ik eronder vandaan haalde was ook helemaal gaar en kon je alle kanten op buigen.
Mijn bovenste motorsteun lijkt nog een zo goed als nieuwe. Die moet er op zijn gekomen niet lang voordat ik de auto kocht.
Het metaal ziet er erg fris uit en het rubber zo goed als nieuw. Echter, het is nog wel het oudere type steun met die ronde insert.
Toch voel ik nog altijd een lichte bonk als ik de motor uit zet. Ook voel ik een behoorlijke bonk bij het schakelen van P naar R of D.
Vreemde is dat dit niet optreedt bij een koude motor. Als ik de auto met koude motor van de oprit af zet en ik zet de motor uit voel ik helemaal geen bonk. Ook niet als ik met koude motor van P naar R of D schakel. Dat gaat dan allemaal erg vloeiend.
Mijn redenatie is, zou het kunnen dat als de motor warm wordt het rubber van de bovenste en onderste motorsteun veel zachter wordt waardoor het materiaal veel flexibeler wordt, er meer speling optreedt en daardoor die bonk optreedt?
Ik heb reeds veel facelift S60's getest die allemaal voorzien zijn van die nieuwe bovenste motorsteun: https://www.motointegrator.de/…r-28787-01. Opvallende is dat geen enkele van deze auto's de typische bonk heeft bij het afzetten van de motor of schakelen van P naar R/D. Zou het kunnen dat als ik mijn oude type bovenste motorsteun vervang door dat nieuwe type de bonk dan verdwenen is?
Verder wil ik nog een keer mijn motorsteun bij distributiezijde gaan vervangen: https://www.motointegrator.de/…r-29701-01. Die schijnen na jarenlang gebruik zo zacht te worden als trekdrop las ik laatst.
Volgens een Volvo specialist die ik laatst sprak gaan die hydraulische steunen zo goed als nooit stuk. Hij raadde mij af die te gaan vervangen. Is onnodig geld uitgeven vertelde hij. Ook de lagers van de motorbalk zouden volgens hem zo goed als nooit stuk gaan.
Wat is wijsheid? Wat zou ik moeten vervangen aan motorsteunen om die vervelende bonk te laten verdwijnen zonder onnodig veel geld uit te geven?
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 745
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 19:01  ·  #17
Weet je wel zeker dat de bovenste motorsteun vervangen kan worden door de de facelift versie?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1686
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 19:29  ·  #18
Ik ben juist van de facelift motorsteun terug gegaan naar het oude ronde model. Vindt ik toch wat strakker aanvoelen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 20:17  ·  #19
Quote door WillemV

Weet je wel zeker dat de bovenste motorsteun vervangen kan worden door de de facelift versie?


Denk het wel. De diameter van het gat waar de bout doorheen gaat is ook hetzelfde.
De facelift versie is een soort verbeterde versie zeggen ze.

Quote
Ik ben juist van de facelift motorsteun terug gegaan naar het oude ronde model. Vindt ik toch wat strakker aanvoelen.


In welk opzicht?
Ik merk in de facelift versies stationair draaiend wel een klein beetje meer trillingen dan in de mijne.
Net alsof het motorgeluid wat zwaarder door komt in het interieur.
Maar bij het afzetten van de motor en schakelen van P naar R/D geen gebonk.

Wat zou het effect kunnen zijn van het vervangen van de motorsteun distributiezijde door een nieuwe?
Dat is toch ook een soort steun die kantelbewegingen moet voorkomen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39937
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 20:18  ·  #20
Grappig.
Ik heb een fase 2 gehad met destijds erg weinig ( nog geen 80.000km) op de klok en daar zat een ronde op.
Is in de tijd dat ik hem heb gehad slechts 1 x vervangen en nee, geen bonk.
De hydrolische steunen, getest op vacuum, mag ik aannemen ?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 20:19  ·  #21
Quote door Bigdog

Grappig.
Ik heb een fase 2 met destijds erg weinig op de klok en daar zat een ronde op.
Is in de tijd dat ik hem heb gehad slechts 1 x vervangen en nee, geen bonk.
De hydrolische steunen, getest op vacuum, mag ik aannemen ?


Zit er dan vacuüm op die steunen?
Ik dacht dat dit alleen bij de diesels het geval was......
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39937
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 20:31  ·  #22
Dus je hebt de gewone ?
Die gaan ook kapot, echter, dit krijg je niet altijd mee, althans, optisch niet.
Hij kan er van onder gezien perfect uitzien en aan de bovenkant volledig ingescheurd zijn.
Ik heb ze destijds vervangen met een kilometerstand van nog geen 145dkm, was volledig ingescheurd.
Kwam er destijds per toeval achter.
Kan je wel melden dat ik zeker niet de enige was.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 20:58  ·  #23
Quote door Bigdog

Dus je hebt de gewone ?
Die gaan ook kapot, echter, dit krijg je niet altijd mee, althans, optisch niet.
Hij kan er van onder gezien perfect uitzien en aan de bovenkant volledig ingescheurd zijn.
Ik heb ze destijds vervangen met een kilometerstand van nog geen 145dkm, was volledig ingescheurd.
Kwam er destijds per toeval achter.
Kan je wel melden dat ik zeker niet de enige was.


Zijn deze gemakkelijk te vervangen?
Bij FCP Euro halen ze deze er zo uit. Zitten ook geen vacuümleidingen aan vast.
https://www.youtube.com/watch?v=UA7qjGjg8Yc&t=506s
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39937
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 21:01  ·  #24
De voorste gaat het meeste kapot en is makkelijk te vervangen.
Die bij de bak gaat doorgaans veel langer mee, maar wel een stuk lastiger om te vervangen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 22:31  ·  #25
Quote door Bigdog

De voorste gaat het meeste kapot en is makkelijk te vervangen.
Die bij de bak gaat doorgaans veel langer mee, maar wel een stuk lastiger om te vervangen.


Met die welke bij de bak zitten bedoel je de achterste mee die boven het stuurhuis zitten?
Ja, volgens mij zijn die ook vrij lastig om bij te komen. Probleem is volgens mij dat je erg moeilijk bij de bouten komt waarmee de steunen vast zitten. Het is allemaal een beetje friemel werk.
In die video van FCP euro laten ze ook niet zien wanneer iets moeilijk te doen is, want ze willen wel onderdelen verkopen aan de doe-het-zelvers natuurlijk.
In die video zie je hem op een gegeven moment worstelen met een bout van de motorsteun bij de distributie.
Opeens springt de video over naar een moment waarop de bout al lang los is en hij deze er gemakkelijk uit draait.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 13.03.2021 - 00:32  ·  #26
Bij de S80 zit hij volgens mij in een iets andere hoek dan bij een S60. Was nogal een gedoe om de onderste bout los te krijgen, moest met een 1/4" ratelsetje met verlengstuk en wobble extension aan de slag.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0