Quote door Pygmy
Even tussendoor, dat is geen strut bar.
Het is een bar die flexibel gemonteerd is waar een motorsteun aan hangt.
Hij functioneert (met opzet, omdat de motor er aan vast zit) niet als 'echte' strut bar, dwz hij is niet bedoeld om het chassis te verstevigen.
Hij zit op flexibele rubbers om het trillen van de motor niet door te geven aan het chassis.
Ultra Racing bv maakt een echte strut bar die wel rigide bevestigd wordt om flex in het chassis tegen te gaan.
Die kan je naast deze "motor bar" monteren.
Je kunt de rubbers van deze motor bar vervangen met aftermarket PU rubbers in de hoop hem meer als een strut bar te laten werken, maar dan koppel je tegelijkertijd de motor dus meer aan het chassis en worden trillingen minder gedempt / meer doorgegeven.
Als je dus echt een versteviging van je chassis wilt is het beter om een echte strut bar te kopen en je motor lekker aan flexibel rubber te laten hangen zoals het bedoeld was.
Dat klopt 100%, helemaal met je eens. Ik kon echter de officiële benaming nergens vinden, dus ik dacht zo is het met afbeelding erbij vast duidelijk. Een echte strut bar is veelal ook rechtstreeks gemonteerd over de schroefdraad van de veerpoten uiteraard. Ik wilde dit echter eens proberen omdat er omschreven wordt "best of both worlds" en de inserts wel wat versteviging geven, maar niet zo extreem als de volledige PU towers. Deze inserts laten nog ietsje speling over, dat voel je. Maar niet meer zoveel als origineel. En voor de prijs durf ik ze er zo ook weer af te halen...
Aangezien de S60 met de Bilstein B12 pro kit al zeer stevig geworden is t.o.v. origineel, wil ik verder geen echte aanpassingen eraan doen. Zo heb ik ook bewust niet gekozen voor de PU motorsteunen boven en onder, maar gewoon originele. Het is al hard genoeg zo. Moet voor mijn betere helft wel een beetje leuk blijven om dagelijks te rijden.
Als ik echt alle kiezelsteentjes wil voelen, haal ik de Subaru wel uit de garage