Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 
 
 
 
 
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 08:16  ·  #1
Wie o wie kan mij helpen aan het juiste aanhaalmoment voor de bout+moer van de strutbar aan de strut towers zoals met de rode pijlen op de foto hieronder aangegeven?

Ik heb via de diverse handige links en pdf bestanden de aanhaalmomenten van de strut towers (50nm) en motorsteun (80nm) achterhaald. Maar deze kan ik nergens vinden of ik kijk er overheen.

Hoop dat iemand kan helpen!

ed-oorklep
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 248
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 09:06  ·  #2
Vida heeft een overzicht met standaard aanhaalmomenten per boutmaat weet ik. Heb het alleen nu niet bij de hand, ga eraan proberen te denken om straks ff voor je te kijken (als me niemand voor is).
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 14:34  ·  #3
Quote door ed-oorklep

Vida heeft een overzicht met standaard aanhaalmomenten per boutmaat weet ik. Heb het alleen nu niet bij de hand, ga eraan proberen te denken om straks ff voor je te kijken (als me niemand voor is).


Als je dat zou willen doen, zou dat super zijn!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3390
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 14:43  ·  #4
Gewoon vast draaien, voor die 2 bouten maakt dat niet heel veel uit toch? Komt niet aan te hangen, kan geen kant op.
Mocht je je zorgen maken over de balk die nog beweging heeft, dat hoort zo.
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 14:56  ·  #5
Quote door Jeroen

Gewoon vast draaien, voor die 2 bouten maakt dat niet heel veel uit toch? Komt niet aan te hangen, kan geen kant op.
Mocht je je zorgen maken over de balk die nog beweging heeft, dat hoort zo.


Wat de beweging betreft, dat klopt. Echter nu niet meer, want ik heb PU bussen aan de onderzijde in de strut towers gemonteerd :D

Vandaar dat de bouten los zijn geweest.
ed-oorklep
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 248
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 15:42  ·  #6
Gevonden;

M5 5Nm
M6 10Nm
M7 17Nm
M8 24Nm
M10 50Nm
M12 80Nm
M14 130Nm

Moet je alleen ff kijken wat de maat is.
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 15:57  ·  #7
Quote door ed-oorklep

Gevonden;

M5 5Nm
M6 10Nm
M7 17Nm
M8 24Nm
M10 50Nm
M12 80Nm
M14 130Nm

Moet je alleen ff kijken wat de maat is.


Top! Ga ik opmeten, thanks!
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 21:09  ·  #8
Ik lees M12 in Vida.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 48
Berichten: 325
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 11.03.2021 - 23:49  ·  #9
Even tussendoor, dat is geen strut bar.
Het is een bar die flexibel gemonteerd is waar een motorsteun aan hangt.
Hij functioneert (met opzet, omdat de motor er aan vast zit) niet als 'echte' strut bar, dwz hij is niet bedoeld om het chassis te verstevigen.
Hij zit op flexibele rubbers om het trillen van de motor niet door te geven aan het chassis.

Ultra Racing bv maakt een echte strut bar die wel rigide bevestigd wordt om flex in het chassis tegen te gaan.

Die kan je naast deze "motor bar" monteren.

Je kunt de rubbers van deze motor bar vervangen met aftermarket PU rubbers in de hoop hem meer als een strut bar te laten werken, maar dan koppel je tegelijkertijd de motor dus meer aan het chassis en worden trillingen minder gedempt / meer doorgegeven.

Als je dus echt een versteviging van je chassis wilt is het beter om een echte strut bar te kopen en je motor lekker aan flexibel rubber te laten hangen zoals het bedoeld was.
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 09:32  ·  #10
Quote door Pygmy

Even tussendoor, dat is geen strut bar.
Het is een bar die flexibel gemonteerd is waar een motorsteun aan hangt.
Hij functioneert (met opzet, omdat de motor er aan vast zit) niet als 'echte' strut bar, dwz hij is niet bedoeld om het chassis te verstevigen.
Hij zit op flexibele rubbers om het trillen van de motor niet door te geven aan het chassis.

Ultra Racing bv maakt een echte strut bar die wel rigide bevestigd wordt om flex in het chassis tegen te gaan.

Die kan je naast deze "motor bar" monteren.

Je kunt de rubbers van deze motor bar vervangen met aftermarket PU rubbers in de hoop hem meer als een strut bar te laten werken, maar dan koppel je tegelijkertijd de motor dus meer aan het chassis en worden trillingen minder gedempt / meer doorgegeven.

Als je dus echt een versteviging van je chassis wilt is het beter om een echte strut bar te kopen en je motor lekker aan flexibel rubber te laten hangen zoals het bedoeld was.


Dat klopt 100%, helemaal met je eens. Ik kon echter de officiële benaming nergens vinden, dus ik dacht zo is het met afbeelding erbij vast duidelijk. Een echte strut bar is veelal ook rechtstreeks gemonteerd over de schroefdraad van de veerpoten uiteraard. Ik wilde dit echter eens proberen omdat er omschreven wordt "best of both worlds" en de inserts wel wat versteviging geven, maar niet zo extreem als de volledige PU towers. Deze inserts laten nog ietsje speling over, dat voel je. Maar niet meer zoveel als origineel. En voor de prijs durf ik ze er zo ook weer af te halen...

Aangezien de S60 met de Bilstein B12 pro kit al zeer stevig geworden is t.o.v. origineel, wil ik verder geen echte aanpassingen eraan doen. Zo heb ik ook bewust niet gekozen voor de PU motorsteunen boven en onder, maar gewoon originele. Het is al hard genoeg zo. Moet voor mijn betere helft wel een beetje leuk blijven om dagelijks te rijden.

Als ik echt alle kiezelsteentjes wil voelen, haal ik de Subaru wel uit de garage ^_^
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 13:18  ·  #11
Je hebt ook de steunen voor de motorbalk, waardoor die massief worden. Dat lijkt me teveel van het goede, maar het is nog een optie.

Wat Pygmy noemt heb ik toevallig niet zo heel lang geleden toegevoegd aan mn S80. Ik heb ook de inserts voor de motorbalksteun en een SuperPro motorsteun (de ronde versie).

Volvo S80 2.4T Ultra Racing Strut Bars Front Rear Upper by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T Ultra Racing Strut Bars Front Rear Upper by Andy Ramdin, on Flickr
DionH89
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 35
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 13:44  ·  #12
Ah kijk, iemand die ervaring heeft met combinatie van meerdere PU delen tegelijk. Is het erg hard geworden? En wat trillingen betreft?
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 14:04  ·  #13
Bij PU delen gaat het om balans, en die is voor iedereen verschillend. En PU moet je altijd even de tijd geven om te "settlen", dat wordt altijd nog een beetje zachter naarmate tijd verstrijkt.

Wat de meeste trillingen gaf in mijn geval waren de PU inserts voor het voorste subframe. Ik stond op het punt om die weer eruit te halen, zo erg dat het was. Maar als positief punt werd het bochtgedrag zoveel beter (maw de subframerubbers zijn aan vervanging toe). Uiteindelijk werden ze een beetje zachter en nu merk ik het niet eens meer.

Dingen die ik van PU heb voorzien:
-Nieuwe versnellingsbaksteun met PU (aanrader!), je blok gaat minder overhellen (sneller power op de grond) en je schakelgedrag wordt strakker
Volvo S80 2.4T New vs Old Gearbox mount by Andy Ramdin, on Flickr

-Bovenste ronde motorsteun
Volvo S80 2.4T Polyurethane Upper Engine Mount vs OEM top view by Andy Ramdin, on Flickr

-PU inserts voor motorbalk
Volvo S80 2.4T Polyurethane Upper Engine Stabilizer by Andy Ramdin, on Flickr

-PU inserts voor subframe
Volvo S80 2.4T Polyurethane Subframe Inserts by Andy Ramdin, on Flickr

En niet een PU mod, maar wel belangrijk als je auto wat ouder is: een keer alle motorsteunen vervangen
Volvo S80 2.4T Engine Mounts by Andy Ramdin, on Flickr
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 474
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 15:20  ·  #14
Bij mij werkte al deze zaken wisselend. PU motorsteun inserts iets effect, maar vrijwel geen trillingen. Subframe inserts veel extra gevoel weinig trillingen. Baksteun meer gevoel, wel iets extra trillingen. Bovenste motorsteun veel effect, maar niet te doen qua trillingen. En dit was met nieuwe motorsteunen en over enkele maanden, dus voldoende tijd om te settelen.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3390
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Aanhaalmoment bout+moer strutbar op strut towers S60 T5 2004

 · 
Posted: 12.03.2021 - 15:33  ·  #15
Die subframe inserts heb ik ook in de S60 gehad, maar dat heeft niet lang geduurd.
Geen merkbaar verschil in wegligging, wel veel lawaai van de D5 aan boord en meer trillingen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0