Quote door Jack van Iersel
Quote door Wakkerewilly
Het gaat zover ik weet om de actuele totale GVW massa.
Auto plus bestuurder 1550 kg dan zou er 1950 kg achter mogen hangen die weer beperkt is tot 1800 kg volgens type goedkeuring van de auto.
Ik kom op die uitleg omdat er iets gewijzigd is voor de maximale massa bij aanhangers.
Voorheen mocht een personenauto geen lege aanhanger voortbewegen waarvan de maximum massa meer bedroeg dan toegestaan voor de personenauto. Een auto ambulance weegt 700 kgmax GVW is 2700 kg.
Volgens de oude regeling had je dan een auto nodig die 2700 kg mag voortbewegen ook al was de aanhanger leeg. Een personenauto mag nooit meer slepen dan 2000kg.
Dat is nu gewijzigd. Zolang de aanhanger niet boven de maximum toegelaten massa van de trekkende auto komt mag hij achter de auto gehangen worden. De totale massa mag niet boven de 3500 kg komen tenzij de bestuurder beschikt over een rijbewijs met categorie CE.
Ik ga met de V40 op pad om een XC70 met trekhaak op te halen. Lege aanhanger achter de V40, aanhanger achter de XC70, V40 erop en rijden maar. De toegelaten massa achter de XC70 blijft onder de 1800 kg. Het is even puzzelen maar het kan net.
Volgens mij niet helemaal correct wat je schrijft over het hoger uitkomen dan 3500kg totale massa. Indien je rijbewijs van voor 01 januari 2013 is mag je tot 10 ton rijden met BE. Na die datum tot maximaal 7,5 ton met BE. Beide situaties is een combinatie van wagen en aanhanger.
Zonder E rijbewijs mag de totale combinatie inderdaad niet zwaarder zijn dan 3.500kg.
beiden niet correct.
Van rijksoverheid
Aanhanger trekken met rijbewijs BE
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de
Heeft u rijbewijs BE? Dan mag u met een auto:
een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).
Let op: De regels voor rijbewijs BE zijn in 2013 veranderd. Heeft u het rijbewijs BE gehaald voor 19 januari 2013? Dan gelden voor u andere regels. U mag iedere aanhanger of oplegger gebruiken. Er is geen grens aan het lege gewicht + laadvermogen. Let wel op dat uw trekhaak het gewicht aan kan. Dit heet de maximale trekhaaklast. Die moet groter zijn dan wat de aanhanger met lading samen wegen. De maximale trekhaaklast staat vermeld in het kentekenbewijs of instructieboekje van de auto. Of op de website van de RDW bij de
na 2013 gaat het over lege gewicht + laadvermogen dus achter een Micra mag je geen lege dubbelasser hangendie maximaal 2000kg mag zijn. En voor 2013 is met BE de auto de beperking, aan gaat het over het gewicht van de aanhanger met de lading.
Ik denk trouwens dat er geen enkel politie agent is die alles correct weet, over wat er voor aanhanger er achter een auto mag hangen. Dus misschien toch maar een printje maken van de overheid site. Want ik heb al gehoord dat iemand een boete heeft gekregen terwijl dat onterecht was. zeker als je zwaar de weg op gaat.