Aanjager blijft continu draaien

Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Aanjager blijft continu draaien

· 
Posted: 27.03.2021 - 13:42  ·  #1
Na gelukkig een lange periode probleemloos Volvo rijden toch weer eens een probleem. Mijn aanjager blijft continu op stand 1 draaien. Of ik nu rijd of als ik de motor uitschakel, dan zou hij gewoon doorgaan tot de accu leeg is. Na het loshalen van de accupool stopt hij pas. Als ik vervolgens de accupool zolang loshoudt dat de boel zich reset, is het daarna 1 minuutje goed en daarna weer continu op stand 1. Na wat speurwerk zijn de verdachten de kachelweerstand, of het relais. Die kachelweerstand daar heb heb wel wat informatie over gevonden en dat zie ik ook wel zitten om deze te vervangen. Maar het lijkt me verstandig om eerst dat relais te controleren. Weet iemand waar ik deze kan vinden. Of is er iemand die nog een ander vermoeden heeft?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Aanjager blijft continu draaien

· 
Posted: 27.03.2021 - 18:45  ·  #2
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 27.03.2021 - 19:47  ·  #3
Er zit een controller op de fan. Die kan je even doormeten
Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2021 - 20:38  ·  #4
Heb de fan er vandaag uit geschroefd en een nieuwe kachelweerstand besteld op internet. Qua kosten viel dit erg mee en hopelijk is dat de oplossing. Deze zit inderdaad aan de fan vastgeschroefd.
pwassink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 27.03.2021 - 21:16  ·  #5
Quote door Roboer

Heb de fan er vandaag uit geschroefd en een nieuwe kachelweerstand besteld op internet. Qua kosten viel dit erg mee en hopelijk is dat de oplossing. Deze zit inderdaad aan de fan vastgeschroefd.

Ben wel benieuwd eigenlijk, wat je je redenatie en of gedachtengang dat de kachelweerstand ervoor zorgt dat een fan aanblijft ?

In mijn gedachtengang is een weerstand of onderbroken als hij echt uitgefikt is, of mechanisch kapot, is hij doorgeslagen dan is hij 0 ohm dus zal iets erachter wat een serieweerstand nodigheeft voluit gaan draaien of ook uitfikken, maar jij schreef dat je een langzaamlopende nooit uitgaande interieurfan had ?

Relais wat blijft hangen, door zogenaamd: remanent magnetisme kan wel, zou daar eerst eens naar kijken, en als workaround is de zekering wel een een zeker-uit optie.

Maar ik ben geinterreseerd naar wat je verder ontdekt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 27.03.2021 - 21:57  ·  #6
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar ik weet wel dat een kapotte kachel weerstand er voor zorgt dat de blower blijft draaien (uit eigen ervaring)
Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2021 - 09:26  ·  #7
Quote door pwassink

Quote door Roboer

Ben wel benieuwd eigenlijk, wat je je redenatie en of gedachtengang dat de kachelweerstand ervoor zorgt dat een fan aanblijft ?

Relais wat blijft hangen, door zogenaamd: remanent magnetisme kan wel, zou daar eerst eens naar kijken, en als workaround is de zekering wel een een zeker-uit optie.

Een echte redenatie heb ik niet :-) , het is meer dat na een speurtocht de oorzaak van problemen erg vaak resulteerd in een defecte weerstand. Dit onderdeel is hopelijk iets meer dan alleen een weerstand, in het aanzittende kastje zit misschien nog wat regelelectronica. Misschien zit het daar in. En dat relais waar jij het over hebt, waar zit dat, zit dat misschien in datzelfde kastje, want dan is de kans op een oplossing gelijk wat groter.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2021 - 11:15  ·  #8
In geval van een voorschakelweeerstand kan het weldegelijk.
bartk
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 28.03.2021 - 12:34  ·  #9
Quote door Klaasw

In geval van een voorschakelweeerstand kan het weldegelijk.

Kun je dit uitleggen ?

Een voorschakelweerstand staat in serie, Als een voorschakelweerstand kapot is draait de motor niet omdat de weerstand onderbroken is. Een weerstand in serie bepaalt niet of een fan draait of niet. Die bepaalt hoe hardt hij draait.

Het lijkt er dus echt op dat de aansturing ( relais/elektronica ) de fan niet uitzet.
motorfietsenmaker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 28.03.2021 - 12:58  ·  #10
De term voorschakelweerstand is niet de oude termologie.
Vroeger was het alleen een weerstand. Nu is het een stuk electronica. En deze kan inderdaad wel dit probleem veroorzaken.
Roboer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.04.2021 - 18:25  ·  #11
Vandaag de kachelweerstand vervangen, en de aanjager werkt weer als vanouds.
De klus is goed te doen en het heeft me slechts €42,11 gekost.
Voor de klus heb ik veel gehad aan onderstaande video.
https://www.youtube.com/watch?v=dhCRnRaFp-Q
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 01.04.2021 - 20:04  ·  #12
Wauw, zij trekt 'm er in 1x uit en drukt hem er in 1x in. Ik heb (vooral bij het erin zetten) echt lang lopen klooien :lol:
pwassink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 01.04.2021 - 23:22  ·  #13
Mooi dat t opgelost is in ieder geval, handig om te weten ook.

Blijkbaar is het dan inderdaad een regeleenheid dan tegenwoordig meer, en niet t stel botte weerstanden op een koelplaat van weleer.

Selected quotes for multi-quoting:   0