Zoals al aangegeven in mijn voorstelrondje ben ik op dit moment helaas nog geen Volvo eigenaar, maar hoop ik er wel snel een te worden! En zonder kenners in mijn directe omgeving, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met inzichten over waar op te letten.
Ik ben op zoek naar een v70 die ik zakelijk kan rijden (ik ben na een uitstapje in loondienst weer eens terug naar freelancen gegaan), en die onder de youngtimer regeling valt (minstens 15 jaar oud). Na wat speuren en inlezen ben ik me nu vooral gaan richten op een T5 uit 2004/2005/begin 2006). Ik kan niet ontkennen dat lekker wat vermogen me wel aantrekt qua rijplezier, maar de belangrijkste beweegredenen hiervoor waren eigenlijk:
- Staat als ik het goed heb begrepen bekend als het sterkste blok, dus ik kreeg het idee dat daar wat minder problemen mee te verwachten zijn/dat de levensduur flink kan zijn. Maar deze aanname wil ik eigenlijk even met jullie en.
- Ik wil voor zo'n zware auto niet te weinig vermogen hebben, vanuit comfort maar ook deels vanuit milieu oogpunt. Daarbij is een zesbak ook fijn om wat meer laag in de toeren te kunnen blijven (ik zal voornamelijk snelwegkilometers maken, verwachting is zo'n 15-20k per jaar).
Ik zit qua budget zo te kijken naar zo'n 8-10k euro, inclusief eventueel te verwachten extra onderhoud in de eerste 1 a 2 jaar.
Nu kwam ik deze auto tegen op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1697758461
Ziet er in ieder geval nog zeer netjes uit op de foto's, dus die 2e eigenaar lijkt er goed voor hebben gezorgd. Kenteken meldt dat deze is geïmporteerd in 2009, op basis van de onderhoudsboekjes verwacht ik uit Duitsland.
Waar ik even niet zo goed een inschatting van kan maken is het aantal kilometers; deze heeft inmiddels al 342k op de teller. Nu weet ik dat van de oudere modellen altijd wordt gezegd dat je ze naar een miljoen zou moeten kunnen rijden, maar ik weet niet zo goed of dat voor deze serie ook nog opgaat. Ik ben zelf niet per se bang voor veel kilometers, maar ik merk dat ik niet zo goed weet wat te verwachten aan aandachtspuntjes en aankomend onderhoud. (Distr. riem bij deze is op 331k vervangen, dus dat zou alvast goed gaan.) Is dit een aantal kilometers waar ik voor zou moeten oppassen, of is dit bij wijze van spreken net lekker ingelopen?
(Ik zie ook regelmatig een T5 voorbij komen net onder de 10k euro met vaak zo rond de 160k op de teller, maar dan zit je met vervangen distr riem (en vaak Zweedse import met eventuele roest en andere gevolgen) natuurlijk al vrij snel weer boven m'n max budget.)
Voor tijdens mijn proefrit, wat zouden aandachtspuntjes zijn om op te letten bij deze leeftijd en kilometrage? Of nog beter: hebben jullie een aanrader qua volvo specialist daar in de buurt (rondom Maastricht) waar ik een aankoopkeuring zou kunnen laten doen?
En hoewel een T5 me het allermooiste lijkt, staar ik me daar mogelijk een beetje blind op, dus wellicht hebben jullie nog tips voor andere uitvoeringen die nog wel lekker in het vermogen zitten (en een beetje ontspannen snelwegkilometers kunnen maken) en die ook betrouwbaar qua blok zijn?
Ik ben op zoek naar een v70 die ik zakelijk kan rijden (ik ben na een uitstapje in loondienst weer eens terug naar freelancen gegaan), en die onder de youngtimer regeling valt (minstens 15 jaar oud). Na wat speuren en inlezen ben ik me nu vooral gaan richten op een T5 uit 2004/2005/begin 2006). Ik kan niet ontkennen dat lekker wat vermogen me wel aantrekt qua rijplezier, maar de belangrijkste beweegredenen hiervoor waren eigenlijk:
- Staat als ik het goed heb begrepen bekend als het sterkste blok, dus ik kreeg het idee dat daar wat minder problemen mee te verwachten zijn/dat de levensduur flink kan zijn. Maar deze aanname wil ik eigenlijk even met jullie en.
- Ik wil voor zo'n zware auto niet te weinig vermogen hebben, vanuit comfort maar ook deels vanuit milieu oogpunt. Daarbij is een zesbak ook fijn om wat meer laag in de toeren te kunnen blijven (ik zal voornamelijk snelwegkilometers maken, verwachting is zo'n 15-20k per jaar).
Ik zit qua budget zo te kijken naar zo'n 8-10k euro, inclusief eventueel te verwachten extra onderhoud in de eerste 1 a 2 jaar.
Nu kwam ik deze auto tegen op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1697758461
Ziet er in ieder geval nog zeer netjes uit op de foto's, dus die 2e eigenaar lijkt er goed voor hebben gezorgd. Kenteken meldt dat deze is geïmporteerd in 2009, op basis van de onderhoudsboekjes verwacht ik uit Duitsland.
Waar ik even niet zo goed een inschatting van kan maken is het aantal kilometers; deze heeft inmiddels al 342k op de teller. Nu weet ik dat van de oudere modellen altijd wordt gezegd dat je ze naar een miljoen zou moeten kunnen rijden, maar ik weet niet zo goed of dat voor deze serie ook nog opgaat. Ik ben zelf niet per se bang voor veel kilometers, maar ik merk dat ik niet zo goed weet wat te verwachten aan aandachtspuntjes en aankomend onderhoud. (Distr. riem bij deze is op 331k vervangen, dus dat zou alvast goed gaan.) Is dit een aantal kilometers waar ik voor zou moeten oppassen, of is dit bij wijze van spreken net lekker ingelopen?
(Ik zie ook regelmatig een T5 voorbij komen net onder de 10k euro met vaak zo rond de 160k op de teller, maar dan zit je met vervangen distr riem (en vaak Zweedse import met eventuele roest en andere gevolgen) natuurlijk al vrij snel weer boven m'n max budget.)
Voor tijdens mijn proefrit, wat zouden aandachtspuntjes zijn om op te letten bij deze leeftijd en kilometrage? Of nog beter: hebben jullie een aanrader qua volvo specialist daar in de buurt (rondom Maastricht) waar ik een aankoopkeuring zou kunnen laten doen?
En hoewel een T5 me het allermooiste lijkt, staar ik me daar mogelijk een beetje blind op, dus wellicht hebben jullie nog tips voor andere uitvoeringen die nog wel lekker in het vermogen zitten (en een beetje ontspannen snelwegkilometers kunnen maken) en die ook betrouwbaar qua blok zijn?